دلبرانه‌ترین باغ ایران کجاست؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شیراز یکی از شهرهای زیبای ایران با زیبایی‌های بسیار است که گردشگران زیادی را به خودش جذب کرده است. یکی از زیبایی‌های این شهر باغ دلگشا می‌باشد که قدمتی تاریخی دارد.
باغ دلگشا در شیراز

شیراز شهری است مملو از باغ‌های زیبا و چشم‌نواز با قدمتی تاریخی. یکی از این باغ‌ها که در فاصله ۵ دقیقه‌ای از آرامگاه سعدی قرار گرفته و با درختان بهارنارنجش انسان را مدهوش می‌کند باغ دلگشا است. باغی که پس از فراز و نشیب‌ها و تخریب‌های بسیار تا به امروز پابرجا مانده است تا نشانی از قدرت و شکوه روزگار خود باشد. باغ دلگشا در شیراز به قدری زیبا بوده است که تیمور گورکانی بعد از دیدن این باغ دستور ساخت باغی مشابه باغ دلگشا را در سمرقند داد. با مجله دلتا همراه باشید.

باغ دلگشا در کجا قرار دارد؟

باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده است و به‌طور دقیق‌تر در سمت جنوب تنگ آب‌خان و در دامنه‌ کوهستان قرار دارد. برای دسترسی به این باغ می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید.

باغ دلگشا

سرگذشت باغ دلگشا در شیراز

اگرچه قدمت تاریخی این باغ به قبل از اسلام و زمان حکومت ساسانیان، صفویان و قارجاریان برمی‌گردد اما در دوران صفویه هم مکانی برای تفریح بوده است. اگرچه در زمان حکومت نادرشاه تا آغاز حکومت زندیه باغ دلگشا دچار ضربه و آسیب‌های بسیاری شد اما در دوران کریم‌خان زند این باغ جانی دوباره گرفت.

دیدنی های ایران

معماری باغ دلگشا

مساحت باغ دلگشا ۷٫۵ هکتار است و بیشترین درختی که در آن یافت می‌شود، نارنج است. این باغ هنگام اردیبهشت با شکوفه‌های زیبا و عطر و بوی دل‌انگیز بهار نارنج، فضایی بسیار دلنشین دارد.

با قدمتی که به دوره زندیه بازمی‌گردد، عمارت موجود در وسط باغ به شیوه‌ معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده است. به‌علاوه ساخت اولین عمارت کلاه فرنگی ایران نیز در این باغ به ثبت رسیده است. برای دیدن جاذبه‌های بیشتر از گردشگری، بهترین شهرها برای قدم زدن را بخوانید.

شیرازگردی

مناسب‌ترین فصل برای بازدید از باغ دلگشا

هر زمان از سال شیراز زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد اما در اردیبهشت شیراز همانند تکه‌ای از بهشت می‌شود با بوی خوش بهارنارنج که در سراسر شهر حس می‌شود. از آنجایی که باغ دلگشا دارای درخت‌ها و گل‌کاری‌های زیباست، بهتر است در فصل بهار به دیدن این باغ بروید تا از شکوفایی گل‌ها و درخت‌ها لذت ببرید.

باغ دلگشا در شیراز

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری ۳ مقصد عجیب و غریب برای مسافرت را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در ۸:۱۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در ۵:۰۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…