شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت به پسر

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعد از فوت مادر مسائل مختلفی در میان وراث وی مطرح شده که نیازمند حل و فصل، مطابق مقررات قانونی است. تقسیم ارث مادر و مشخص کردن وضعیت مهریه وی و سایر حقوق مالی او در زندگی مشترک، از جمله این مسائل است.
شرایط انتقال حقوق مادر به پسر

درصورتی‌که مادر، کارگر تحت شمول قانون تامین اجتماعی یا کارمند مشمول قانون استخدام کشوری باشد، بحث تعیین تکلیف حقوق مادر بعد از فوت نیز از جمله مسائل مهم مرتبط با فوت وی است. در رابطه با شرایط بازماندگان و میزان سهم آن‌ها، در دو قانون مزبور، دارای تفاوت های اساسی است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط انتقال حقوق مادر به پسر می‌پردازیم.

حقوق مادر پس از فوت به چه کسانی می‌رسد؟

قانون تامین اجتماعی

قانون تامین اجتماعی بین حالتی که بیمه شده متوفی مرد بوده یا زن، قائل به تفکیک شده است. بنابراین، در این قانون شرایط استفاده از بیمه تامین اجتماعی و مستمری مادر فوت شده و پدر فوت شده و افرادی که حق استفاده از بیمه و مستمری آن‌ها را دارند، کمی متفاوت از یکدیگر است. اگر به مسائلی پیرامون مهریه علاقه دارید، به مطلب دریافت این مهریه متفاوت است مراجعه کنید.

مطابق ماده ۸۲ این قانون، حقوق مادر بعد از فوت، به افراد زیر می‌رسد:

  • شوهر دائمی
  • فرزندان
  • پدر و مادر مادر فوت شده

قانون استخدام کشوری

قانون استخدام کشوری، علاوه بر اینکه در شرایط دریافت مستمری مادر فوت شده، دارای تفاوت‌هایی با قانون تامین اجتماعی بوده، از حیث افرادی که حق دریافت حقوق مادر بعد از فوت را داشته نیز کمی متفاوت از قانون تامین اجتماعی است. بر اساس ماده ۸۶ این قانون، افراد زیر از حقوق مادر بعد از فوت بهره‌مند می‌گردند:

  • شوهر دائمی
  • فرزندان
  • پدر و مادر مادر فوت شده
  • نوادگانی‌ که پدر و مادر آن‌ها فوت شده و در کفالت متوفی هستند.

شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت به پسر

تا پیش از تصویب قانون حمایت خانواده، شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت به پسر وی، در قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری، دارای تفاوت‌های زیادی بود. اما از سال ۱۳۹۱ و با تصویب قانون حمایت خانواده جدید، این شرایط برای بازماندگان مشمولین تامین اجتماعی و خدمات کشوری، یکسان شده که به شرح زیر است:

  • فرزند پسر، تا ۲۰سالگی، از مستمری مادر برخوردار می‌گردد و بعد از آن، در صورت اشتغال به تحصیل در دانشگاه یا معلول از کار افتاده بودن، حق بهره‌مندی از حقوق مادر خود را خواهد داشت.
  • انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند، برای فرزندان دختر، به شرط عدم ازدواج و عدم اشتغال، بدون محدودیت سنی، امکان‌پذیر است. برای فرزندان پسر، تا سن ۲۰سالگی، قابل انجام است.

شرایط انتقال حقوق مادر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این زنان نمی‌توانند درخواست طلاق کنند را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آبان ۱۴۰۱ در ۴:۳۸ ق٫ظ

    بنظرم نباید فرق بین دختروپسرباشه.

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۳۳ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۳۲ ق٫ظ

      خوشحالیم که همراه مجله ما هستید 🌹🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …