این زنان نمی‌توانند درخواست طلاق کنند

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا زن ناشزه شرایط و امکان طرح درخواست طلاق از همسر را دارد یا اینکه دادگاه‌ها به دلیل عدم تمکین یا نشوز زن، از پذیرش درخواست طلاق زن امتناع می‌کنند؟
طلاق گرفتن زن ناشزه

مشکلاتی که در طول زندگی مشترک میان زوجین ایجاد می‌شود، گاها تا حدی بالا می‌گیرد که یک یا هر دوی آن‌ها از دادگاه درخواست طلاق می‌کنند. این موضوع به ویژه در مواردی سبب می‌شود که زن بنا به دلایل موجه یا غیر موجه از تمکین در مقابل شوهر خودداری کند. به اصطلاح ناشزه شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق گرفتن زن ناشزه می‌پردازیم.

آیا زن ناشزه می‌تواند طلاق بگیرد؟

اگر زن به دلایل ناموجهی از تمکین امتناع کرده و ناشزه شده باشد، اصولا نمی‌تواند درخواست طلاق کند. تنها در صورتی می‌تواند که شوهر را راضی به طلاق توافقی یا طلاق خُلع کند. همچنین ممکن است حق طلاق داشته باشد یا به یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد، برای طلاق از شوهر استناد کند.

اما زنی که به دلیل موجهی تمکین نمی‌کند، اگر این عدم تمکین به استناد عسر و حرج در زندگی مشترک صورت گرفته باشد، می‌تواند حتی در صورت عدم تمکین، درخواست طلاق نیز داشته باشد.

طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن ناشزه

شرایط طلاق از طرف زن ناشزه‌ای که بدون داشتن دلایل یا عذر موجه عدم تمکین، از تمکین خاص یا عام در برابر شوهر خودداری می‌کند، این است که به نحوی شوهر نیز راضی به طلاق دادن زوجه شده باشد. به نوعی با طلاق دادن زن موافقت کند. در نظام حقوقی ایران این نوع طلاق تحت عنوان طلاق توافقی یا طلاق خلع شناخته می‌شود.

اگر زن به استناد دلایل موجهی از تمکین خودداری کرده باشد، می‌تواند در صورت وجود یکی از مصادیق عسر و حرج، این امر را در دادگاه ثابت کند. سپس از شوهر خود طلاق بگیرد. اما بر خلاف مورد قبل درخواست طلاق عسر و حرجی نیازی به موافقت یا رضایت مرد ندارد. این قاضی دادگاه است که پس از احراز عسر و حرج زن حکم طلاق زن را صادر می‌کند. حتی اگر زن از شوهر خود تمکین نکرده باشد.

همچنین یکی دیگر از شرایط طلاق از طرف زن ناشزه که به دلیل غیر موجه از تمکین در برابر شوهر خودداری می‌کند، این است که شوهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن، وکالت در طلاق به زن داده باشد. در این صورت زن به استناد حق طلاقی که به دست آورده است، می‌تواند با وجود عدم تمکین، اقدام به درخواست طلاق در دادگاه نماید.

علاوه بر این‌ها در سند ازدواج نیز، شروط دوازده گانه‌ای درج شده است. زن به استناد آن‌ها می‌تواند از شوهر خود جدا شود. حتی اگر تمکین نکرده و ناشزه شده باشد. از جمله شروط ضمن عقد که به زن ناشزه حق طلاق می‌دهد، می‌توان به عدم پرداخت نفقه به مدت ۶ماه، جنون، بیماری‌های صعب‌العلاج، محکومیت به ۵ سال حبس یا بیشتر، ترک زندگی خانوادگی، اعتیاد و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

زن ناشزه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب دریافت این مهریه متفاوت است را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ آبان ۱۴۰۱ در ۶:۰۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ مهر ۱۴۰۱ در ۴:۲۱ ق٫ظ

    مطالبات خوب وراهنماگردرزمینه ازدواج وخیانت ومهریه خیلی مفصل وقانع کنده است خوب ومتین بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …