دریافت این مهریه متفاوت است

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از جمله مسائل مهمی که در زمان طلاق مطرح می‌شود، مساله مهریه است؛ البته قانونا مطالبه مهریه از جانب زن، در دوران ازدواج و بدون درخواست طلاق، ممنوع نبوده و بنابراین زنان در طول زندگی مشترک و بدون درخواست طلاق نیز می‌توانند برای دریافت مهریه خود اقدام نمایند.
دریافت مهریه در طلاق بائن

یکی از اقسام طلاق در قانون مدنی، طلاق بائن بوده که دارای احکام و مقررات خاص مربوط به خود است. به عنوان مثال، در این طلاق در موارد خاصی نیاز به نگه‌داری عده از سوی زوجه نیست. مساله مهم دیگری که در رابطه با طلاق بائن مطرح شده، بحث مهریه در طلاق بائن است. این موضوع دارای احکام و مقررات مخصوص به خود است. حتی در برخی موارد، بذل و بخشش مهریه از جانب زن، اجباری است و میزان بخشش مهریه، نیز دارای محدودیت‌هایی است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت مهریه در طلاق بائن می‌پردازیم.

طلاق بائن

طلاق بائن، نقطه مقابل طلاق رجعی است. با این توضیح که در این نوع از طلاق، در طول مدت عده، شوهر حق رجوع به زن و برهم زدن طلاق را نخواهد داشت. البته در طول عده این طلاق نیز زن، حق ازدواج مجدد ندارد. این طلاق، خود دارای انواع و زیرمجموعه‌های متعددی است.

طلاق بائن غیرمدخوله

به طلاقی که پیش از نزدیکی و رابطه جنسی میان زوجین انجام گیرد، اصطلاحا طلاق غیرمدخوله گفته می‌شود. طلاقی که پیش از نزدیکی میان زوجین، انجام گیرد، یکی از انواع طلاق بائن است. مطابق قانون مدنی، اگرچه زن به مجرد عقد نکاح مالک تمام مهریه شده و می‌تواند آن را مطالبه نماید اما چنانچه طلاق بائن، قبل از نزدیکی میان زوجین بوده، زوجه تنها مستحق نیمی از مهریه است.

مهریه در طلاق بائن غیرمدخوله

به طور کلی در طلاق بائن نیز زن، حق دریافت مهریه را دارد. اما میزن مهریه‌ای که وی می‌تواند در این نوع از طلاق دریافت نماید، بستگی به این عامل داشته که طلاق صورت گرفته، از کدام یک از انواع طلاق بائن است.

اما یکی از انواع طلاق بائن، طلاق بائن غیرمدخوله بوده. منظور از طلاق بائن غیرمدخوله، طلاقی است که در هنگام انجام آن زوجه باکره است. به عبارت دیگر، پس از وقوع نکاح و قبل از طلاق، نزدیکی و رابطه جنسی میان زوجین واقع نشده و زوجه همچنان دوشیزه است.

 دریافت مهریه در طلاق

ذکر یک سوال

سوال مهمی که در رابطه با طلاق بائن غیرمدخوله، مطرح می‌شود، مساله مهریه زوجه و اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد است. با این توضیح که آیا در صورت وقوع طلاق بائن غیرمدخوله، مهریه به زن تعلق می‌گیرد یا خیر؟ و درصورتی‌که پاسخ این سوال مثبت بوده، میزان مهریه تعلق گرفته به زوجه چقدر است؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت که وضعیت مهریه در طلاق بائن غیرمدخوله، تا حدی با وضعیت مهریه در سایر اقسام طلاق بائن، متفاوت است. با این توضیح که اگرچه، به موجب ماده ۱۰۸۲قانون مدنی: « به مجرد عقد، زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد درآن بنماید.» این مالکیت زن، شامل تمام مهریه می‌شود. اما مطابق ماده ۱۰۹۲ همان قانون، اگر طلاق قبل از نزدیکی و رابطه جنسی میان زوجین واقع شده باشد، زن مستحق نیمی از مهریه تعیین شده در عقد است.

بنابراین، درصورتی‌که در طلاق بائن غیرمدخوله، پیش از وقوع طلاق زوجه مهریه خود را دریافت نکرده باشد، بعد از طلاق تنها می‌تواند نیمی از مهریه خود را مطالبه و دریافت کند. اما اگر زن قبل از طلاق تمام مهریه خود را دریافت کرده باشد، با وقوع طلاق ملزم است تا نیمی از مهریه دریافت شده را به شوهر، برگردانده و مسترد نماید.

دریافت مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب ازدواج این افراد شرایط خاص خود را دارد را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …