آیا به دلیل افسردگی می‌توان طلاق گرفت؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمانی‌که یکی از زوجین در زندگی مشترک به افسردگی مبتلا شود، زندگی بسیار سخت می‌شود. افسردگی شدت متفاوتی دارد اما تمامی انواع و درجات آن باعث نابودی یک رابطه می‌شود. زیرا تاثیرات منفی بر روی افکار، روابط جنسی و غیره زوجین دارد.
طلاق گرفتن به علت افسردگی‌

آیا مرد می‌تواند به دلیل افسردگی همسرش از او طلاق بگیرد؟ آیا زن می‌تواند به دلیل افسردگی از شوهرش طلاق بگیرد؟ این موارد از سوالات پر تکراری است که از ما پرسیده می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق گرفتن به علت افسردگی‌ می‌پردازیم.

چگونه می‌توان طلاق گرفتن به علت افسردگی‌ را در دادگاه ثابت کرد؟

مهم‌ترین بخش در خصوص طلاق به دلیل افسردگی مرد، بخش اثبات بیماری اوست. زن به گونه‌ای باید از طریق سوابق پزشکی، شهادت شهود، تحقیقات محلی، معاینه پزشکی قانونی وغیره بیماری را اثبات کند و این موارد باعث اثبات دعوی و قانع نمودن قاضی می‌شود.

در اصل راه استناد در دادگاه به دو روش انجام می‌شود:

یا در یکی از شروط ۱۲گانه ضمن عقدنامه که اشاره به بیماری و سوءرفتار همسر می‌نماید وجود داشته باشد:

عموماً در بندهای ۲-۳-۴ به این موضوع اشاره است و زوجه می‌تواند با استناد به این بندهای ذکر شده نزد دادگاه رفته و طلاق بگیرد.

بند ۲: درصورتی‌که مرد سوءرفتار یا سوءمعاشرت داشته باشد و زندگی برای زن غیر قابل تحمل باشد. زن می‌تواند نزد دادگاه رفته و درخواست طلاق بنماید.

بند ۳: اگر مرد به بیماری‌های صعب‌العلاجی مبتلا گردد و ادامه زندگی مشترک برای زن خطرناک باشد، زن می‌تواند نزد دادگاه رفته و درخواست طلاق بنماید.

بند ۴: جنون زوج نیز از مواردی است که زن می‌تواند نزد دادگاه برود و درخواست طلاق بنماید.

طلاق برای افسردگی

آیا مرد می‌تواند به دلیل افسردگی همسرش از او طلاق بگیرد؟

بله. در ابتدا لازم است که بگوییم طبق قانون ایران، حق طلاق با مرد است و وی می‌تواند هر زمان که بخواهد همسرش را طلاق دهد. نکته مهم آن است که مرد در این شرایط باید تمام حقوق مالی زن را پرداخت کند و حتی اگر دلایل قانع‌کننده‌ای نیز به دادگاه ارا‌ئه کند، باز هم باید مهریه زن را پرداخت کند.

آیا زن می‌تواند به دلیل افسردگی از شوهرش طلاق بگیرد؟

همان‌طور که گفته شد حق طلاق با مرد است اما زنان نیز اگر دلایل قانع‌کننده‌ای داشته باشند در برخی موارد می‌توانند درخواست طلاق کنند.

در پاسخ به این سوال باید گفت: بله یکی از مواردی که زن به واسطه آن می‌تواند درخواست طلاق کند، افسردگی شدید مرد است. همان‌طور که بیان شد افسردگی درجات متعددی دارد و هر افسردگی خفیفی موجب طلاق زن نمی‌شود بلکه تنها نوع افسردگی موجب طلاق می‌شود که صعب‌العلاج و شدید باشد.

اگر مرد دچار بیماری صعب‌العلاجی شود یا یک بیماری داشته باشد که باعث ایجاد سوءرفتار و معاشرت مرد شود، زن می‌تواند تقاضای طلاق نماید، حتی اگر مرد مخالف این امر باشد.

طلاق گرفتن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چه راهی وجود دارد که دختر بدون اذن پدر ازدواج کند؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۴۰ ب٫ظ

    سلام.بیشتردرمواردی که زن میتونه طلاق بگیره صحبت کنید.متاسفانه دادگاه باسورفتار،ندادن خرج ومخارج،کتک زدن،فحاشی داشتن ۲ پرونده محکومیت شوهر و… بازهم طلاق نمیدهد.بیشتراین را مواردموشکافی کنید.ممنون

    پاسخ

    • فاطمه امیری

      ۱۹ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

      سپاس از نظرتتون.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …