قانون جدید گرفتن حکم جلب مرد برای مهریه

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مهریه از اقسام حقوق مالی خانم‌ها در عقد نکاح محسوب شده، که به محض انعقاد عقد نکاح و ایجاد رابطه زوجیت برای خانم ایجاد خواهد شد.
گرفتن حکم جلب مرد برای مهریه

عدم پرداخت مهریه عواقب سنگینی نظیر گرفتن حکم جلب مرد برای مهریه به همراه دارد. قانون‌گذار نیز در این مورد کاملا جانب زن را گرفته و قوانین سخت‌گیرانه‌ای تنظیم نموده است. به این صورت که اگر مردی مهریه همسرش را در صورت تقاضای او پرداخت نکند، متحمل یکی از ضمانت اجراهای پیش‌بینی شده در قانون می‌شود. مهم‌ترین ضمانت اجرایی هم که برای عدم پرداخت مهریه تعیین شده، حکم جلب یا بازداشت مرد است. در این مطلب از دلتامگ به موضوع گرفتن حکم جلب مرد برای مهریه می‌پردازیم.

قانون جدید گرفتن حکم جلب مرد برای مهریه

وصول مهریه مسئله‌ای است که زنان بسیاری مایل هستند بیشتر درباره آن بدانند و البته دانستن این مسئله برای آنان ضروری هم است. زیرا اگر ندانند که چه اقداماتی باید انجام دهند تا بتوانند مهریه خود را دریافت کنند، ممکن است به ضررشان تمام شود.

یکی از مسائلی که دانستن آن لازم است این است که زوج تنها تا میزان ۱۱۰ سکه از مهریه زن یا معادل ریالی آن قابل بازداشت است. برای مازاد بر آن دیگر نمی‌توان تقاضای دستور جلب او را داد.

در حقیقت برخلاف آن چه که در میان عموم مردم رواج دارد که تصور می‌کنند فرقی ندارد مهریه چند سکه باشد تنها تا میزان ۱۱۰ سکه از آن قابل وصول است. باید گفت که چنین چیزی وجود نداشته و مرد به همان اندازه مهریه‌ای که در عقدنامه درج شده، به همسر خود بدهکار است و باید پرداخت کند.

با این وجود زن تنها تا میزان ۱۱۰ سکه از مهریه خود می‌تواند تقاضای صدور دستور جلب مرد را بدهد.

در چه مواردی می‌توان برای وصول مهریه، حکم جلب صادر کرد؟

در چه مواردی می‌توان برای وصول مهریه، حکم جلب صادر کرد؟

اولین کاری که زن باید انجام دهد تا به دریافت حکم جلب مرد نزدیک بشود این است که اقدام به اجرا گذاشتن مهریه خود کند.

زمانی‌که زوجه مهریه خود را به اجرا می‌گذارد بعد از آن که حکم قطعی صادر شد می‌تواند اموالی از مرد معرفی کند. سپس تقاضای توقیف آن‌ها را بدهد.

درصورتی‌که مرد مالی برای توقیف نداشته باشد یا زن نتواند مالی از او معرفی کند، مرد به مدت ۱ ماه فرصت خواهد داشت که درخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهد.

اگر مرد دادخواست اعسار از پرداخت مهریه بدهد، تا زمانی که درباره وضعیت اعسار او تصمیم‌گیری نشده است، نمی‌توان تقاضای صدور دستور جلب او را کرد.

مطلب پیشنهادی:  چگونگی دریافت وام مسکن

اگر حکم اعسار مرد صادر شد، دیگر نمی‌توان تقاضای صدور دستور جلب کرد. مهریه برای او قسط بندی می‌شود. اما اگر مرد اقساط مهریه را به موقع پرداخت نکند به طوری که دو یا سه قسط به تعویق افتد، زن می‌تواند علیه او تقاضای حکم جلب کند.

همانطور که در فوق بیان کردیم و در ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده نیز به آن اشاره شده، امکان حبس مرد تا میزان ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن از مهریه وجود دارد. اگر مرد به این میزان از مهریه را پرداخت نکرده باشد یا با پرداخت اقساط، به این سقف برسد، دیگر نمی‌توان برای مرد تقاضای حکم جلب کرد. چنانچه در حبس باشد نیز آزاد خواهد شد.

شرایطی که برای دریافت حکم جلب مهریه باید وجود داشته باشد

شرایطی که برای دریافت حکم جلب مهریه باید وجود داشته باشد

  • بر اساس بخشنامه ای که در سال ۱۳۹۹ توسط رئیس قوه قضائیه صادر شده است، زن برای گرفتن مهریه ابتدا باید به اداره ثبت و پس از آن به دادگاه خانواده مراجعه کرده و قبل از دریافت گواهی از اداره ثبت دادگاه خانواده دادخواست زن را نمی پذیرد.
  • دادگاه خانواده با دریافت دادخواست از سوی زن اقدام به تعیین وقت دادرسی می‌کند و در یک جلسه به این تقاضا رسیدگی کرده و رای نهایی را صادر می‌کند. بعد از گذشتن ۲۰ روز از ابلاغ رای دادگاه این حکم قطعی بوده و قابل اجرا است.
  • بعد از صدور حکم قطعی، مرد ۳۰ روز فرصت دارد ادعای اعسار کند یا رضایت زن را جلب نماید. اگر مرد ادعای اعسار کرد و این ادعا مورد قبول دادگاه قرار گرفت، دیگر زن نمی‌تواند درخواست صدور حکم جلب برای مهریه را به دادگاه ارائه کند. دادگاه مهریه را تقسیط می کند و مرد موظف است اقساط مهریه را پرداخت کند.
  • بعد از اینکه تقسیط مهریه انجام شد، باز هم اگر مرد از پرداخت اقساط اجتناب کند زن می تواند درخواست صدور حکم جلب را به دادگاه ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…