آیا درمان سرطان با نیش زنبور صحت دارد؟

۳
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
زهر زنبور عسل از رشد چندین سلول سرطانی از جمله سرطان خون، کلیه، ریه، کبد، پروستات، مثانه و سلول‌های سرطان سینه جلوگیری می‌کند.
خواص و مضرات درمانی نیش زنبور

بارها از خواص شگفت انگیز عسل برای سلامتی شنیده‌ایم حال این بار خواص نیش زنبور قرار است ما را شوکه کند. زهر زنبور عسل از رشد برخی از سلول‌های سرطانی در لوله‌های آزمایشی جلوگیری می‌کند. فعال سازی فسفولیپاز A۲ توسط ملیتین به عنوان مکانیسم اصلی سمی شدن آن برای سلول‌های سرطانی پیشنهاد شده است. با خواص و مضرات درمانی نیش زنبور در این مطلب از مجله دلتا آشنا شوید.

پیشگیری از سرطان

سلول‌های بدن بعد از مدت زمانی مشخص به مرور ضعیف شده و از بین می‌روند و از بدن دفع می‌شوند. یکی از علت‌های ابتلا به سرطان اختلال یا کندی روند مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلول‌ها است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد سم نیش زنبور با تحریک روند مرگ سلول‌ها و حذف به موقع آن‌ها از بدن می‌تواند از ابتلا به سرطان‌ها در انسان پیشگیری کند.

دریافت سم زنبور از طریق نیش زنبور یا تزریق سم این حشره می‌تواند سبب افزایش طول عمر برخی از مبتلایان به سرطان به ویژه سرطان لنفسیت‌های خونی و بهبود کیفیت زندگی این افراد گردد.

پیشگیری از سرطان

تحقیقات روی عوارض جانبی نیش زنبور عسل

هرچند این موارد به تمام عوارض جانبی روش درمانی زنبور عسل اشاره نمی‌کند، اما در صورت مشاهده یکی از این علائم حتما با پزشک مراجعه کنید.

یک متاآنالیز از ۱۴۵ نفر نشان داد که تقریبا ۳۰ درصد از افراد عوارض جانبی خفیف یا شدید از درمان با زهر زنبور را تجربه می‌کنند. شایع‌ترین عوارض ناشی از درمان با زهر زنبور عسل، واکنش‌های آلرژیک موضعی یا سیستمیک است. حتی در برخی موارد، می‌تواند سبب واکنش‌های تهدید کننده زندگی مانند (آنافیلاکسی) شود.

نتایج تحقیقات

هنگام استفاده از زنبور‌های زنده برای درمان، بهبود آن می‌تواند زمان‌گیر باشد. زیرا زنبور‌ها کیسه سمی و شبکه عصبی خود را در محل نیش ترک می‌کنند که می‌تواند به عنوان آنتی ژن برای تحریک واکنش‌های التهابی عمل کند.
در یک مطالعه دیگر، یک زن ۶۸ ساله به سندرم گیلن-باره مبتلا شد، یک بیماری خود ایمنی که به اعصاب آسیب می‌رساند؛ و سبب ضعف عضلانی می‌شود که با شروع آن خیلی سریع منجر به فلج شدن فرد می‌شود.

خطرات مربوط به نیش زنبور

  • روش‌های مختلف در استفاده از تراپی نیش زنبور مثل طب سوزنی می‌تواند عاملی برای ایجاد عوارض جانبی مثل درد و قرمزی باشد.
  • تراپی نیش زنبور همچنین می‌تواند عاملی برای ایجاد عوارض جانبی جدی یا حتی مرگ در افراد مبتلا به آلرژی آنافیلاکسی باشد که تنفس را برای آن‌ها سخت کرده و ممکن است جان‌شان را بگیرد.
  • دیگر اثرات منفی و جدی در این تراپی شامل خستگی، کاهش اشتها، درد شدید، خطر خونریزی شدید و استفراغ است. تحقیقات نشان می‌دهد ۲۹ درصد از افرادی که عوارض جانبی را تجربه کردند، حالت شان بین خفیف تا شدید بوده است. این علائم در اغلب موارد پس از یک تا ۲ روز از بین می‌رود.
  • استفاده از محصولات نیش زنبور به صورت موضعی مانند سرم و مرطوب کننده، می‌تواند واکنش‌های شدید مثل خارش، کهیر و قرمزی را به دنبال داشته باشد. برای تسکین خارش بدن بعد از دریافت سم نیش زنبور می‌توان از خمیر ماست و سدر استفاده نمود.

خواص و مضرات درمانی نیش زنبور چیست

پیشنهاد مطلعه: مطلب کشف حقایقی عجیب درباره دومین مغز بدن را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۱ در ۳:۵۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۱۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۴۵ ب٫ظ

    قبل از استفاده از نیش زنبور عسل خیارشور فلفل سبز فلفل دلمه و ترشیجات به هیچ عنوان استفاده نکنید برای خارش از قلم گزیدگی که داروخانه دارد دور جای نیش زدگی بمالید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…