اشتباهات خطرناک در کمک‌های اولیه کدام هستند؟

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد و شما یا شخص دیگری صدمه می‌بینید، ممکن است بر اساس شنیده‌های خود دست به کارهایی بزنید که خطر عفونت را افزایش دهد یا آسیب را بدتر کند.
اشتباهات کمک های اولیه

در بعضی موارد، این اشتباهات به‌قدری خطرناک هستند که می‌توانند زندگی مصدوم را در معرض خطر قرار دهند. در این مطلب از مجله دلتا به برخی از اشتباهات کمک های اولیه می‌پردازیم.

هنگام خونریزی بینی سر خود را به سمت عقب می‌‌برید

متخصصان طب اورژانس توصیه می‌کنند که هرگز این کار را انجام ندهید، چون باعث سرازیر شدن خون به سمت گلو می‌شود. این کار نه تنها هیچ کمکی به کنترل خونریزی نمی‌کند، بلکه ممکن است باعث استفراغ خون شود.

راه‌ حل: با استفاده از انگشت شست و اشاره قسمت نرم بینی را به هم نزدیک کرده و آن را به پل بینی (بخش استخوانی بالای بینی) فشار دهید. بیشتر خونریزی‌های بینی در اثر آلرژی یا خشکی هوا اتفاق می‌افتند و در عرض ۱۰ دقیقه برطرف می‌شوند. اگر خونریزی طولانی شد، بینی را با تامپون بسته و به اورژانس بروید.

روی محل سوختگی کره یا یخ می‌گذارید

به گفته‌ی متخصصان، قرار دادن کره، یخ و خمیردندان روی سوختگی توصیه‌ی نادرستی است. وقتی بلافاصله بعد از بروز حادثه از این درمان‌های خانگی استفاده می‌کنید، گرما در محل سوختگی به دام می‌افتد و اوضاع از آنچه که هست، بدتر می‌شود. استفاده از یخ هم هیچ تأثیری در رفع سوختگی ندارد. هدف از کمک‌های اولیه این است که ناحیه‌ی آسیب‌دیده به دمای طبیعی برگردد، اما یخ پوست را بیش از حد سرد می‌کند.

راه‌ حل: محل سوختگی را برای چند دقیقه زیر آب خنک (نه آب یخ) بگیرید. سپس با یک پارچه تمیز یا گاز استریل روی آن را پوشانده و به پزشک مراجعه کنید.

به سوختگی‌ها به اندازه‌ کافی رسیدگی نمی‌کنید

اکنون می‌دانید که نباید از کره یا یخ برای درمان سوختگی استفاده کنید و بهترین راه این است که محل سوختگی را زیر آب خنک بگیرید. اما چند ثانیه یا چند دقیقه کافی نیست. شما باید حداقل ۱۰ تا ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید. اگر فقط سطح پوست را خنک کنید، گرمای ناشی از سوختگی به عمق پوست رفته و بافت را تخریب می‌کند.

راه‌ حل: محل سوختگی را ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زیر آب بگیرید. شما برای جلوگیری از آسیب بیشتر به کمی سرما نیاز دارید.

شخصی را که به‌شدت آسیب دیده، حرکت می‌دهید

اگر ‌اولین نفری باشید که در صحنه‌ یک حادثه‌ دلخراش مانند تصادف اتومبیل یا آسیب‌های ورزشی حاضر شده است، ممکن است وسوسه شوید که با حرکت دادن مصدوم از سلامتی‌ او مطمئن شوید. اما این کار ممکن است به نخاع آسیب جدی وارد کند و حتی باعث فلج شدن آن فرد شود. فقط زمانی مجاز به جابه‌جا کردن مصدوم هستید که خطر آتش‌سوزی، انفجار یا ریزش ساختمان وجود داشته باشد.

راه‌ حل: با اورژانس (شماره‌‌ ۱۱۵) تماس بگیرید. وقتی احتمال آسیب‌دیدگی نخاعی وجود دارد، بهترین کار این است که به اورژانس اطلاع دهید تا مصدوم به بیمارستان منتقل شود.

از آب دهان برای تمیز کردن بریدگی پوست استفاده می‌کنید

احتمالا شنیده‌اید که بزاق دهان میکروب‌ها را از بین می‌برد، اما این ادعا صحیح نیست. در دهان باکتری‌های بالقوه مضری وجود دارند که می‌توانند باعث عفونی شدن زخم شوند. شستن زخم در نهرها یا رودخانه‌ها هم خطرناک بوده و ممکن است به عفونت انگلی یا باکتریایی منجر شود.

راه‌ حل: زخم را با آب لوله‌کشی یا در صورت امکان با سرم نمکی بشویید. بهتر است همیشه هنگام مسافرت یک سرم نمکی در جعبه‌ کمک‌های اولیه‌‌ی خود داشته باشید تا هنگام جراحت از آن‌ استفاده کنید.

عضوی را که پیچ خورده یا استخوانش شکسته، گرم می‌کنید

متخصصان هشدار می‌دهند که گرما باعث تشدید التهاب می‌شود. چون جریان خون را افزایش می‌دهد که این امر می‌تواند تورم بیشتر را به دنبال داشته باشد. از گرما می‌توانید برای درمان مشکلاتی مثل اسپاسم یا گرفتگی عضلات کمر استفاده کنید.

راه‌ حل: همیشه در این شرایط از سرما استفاده کنید تا تورم کمتر شود.

سعی می‌کنید اجسام خارجی را از چشم خارج کنید

تلاش برای خارج کردن عامل آسیب‌دیدگی از چشم می‌تواند جراحت را تشدید کرده و حتی به آسیب دائمی منجر شود.تنها استثناء در این مورد زمانی است که یک ماده‌ی شیمیایی وارد چشم شده باشد. در این صورت، باید چشم‌ را حدود ۱۵ دقیقه با آب بشویید.

راه‌ حل: یک لیوان کاغذی روی چشم قرار دهید تا جلوی ورود سایر اجسام خارجی را بگیرد. سپس بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

پانسمان را از روی زخم در حال خونریزی برمی‌دارید

اگر پانسمان آغشته به خون است، آن را برنداشته و تعویض نکنید. این کار می‌تواند فاکتورهای انعقادی خون را که برای کمک به توقف خونریزی در محل زخم تجمع یافته‌اند، از بین برده و به خونریزی مجدد منجر شود.

راه‌ حل: یک بانداژ جدید روی پانسمان قدیمی بپیچید. اگر به هر دلیلی پانسمان از ناحیه‌ی آسیب‌دیده جدا شد، روی محل بریدگی فشار وارد کنید تا خونریزی متوقف شود. سپس زخم را بشویید (برای جلوگیری از عفونت)، در صورت نداشتن حساسیت پماد آنتی بیوتیک روی آن بمالید و دوباره آن را پانسمان کنید.

اشتباهات کمک های اولیه چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب فقط با ۴ مرحله گوشی خیس شده خود را نجات دهید! را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۰۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۴ ق٫ظ

    خیلی برنامه خوبیه همه مطالب رو داره

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۹ مهر ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۵۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۱ در ۴:۳۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…