رپورتاژ آگهی

کاخ مرمر تهران کجاست؟ راهنمای بازدید + عکس و آدرس

۳
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کاخ مرمر یکی از زیباترین و ارزشمندترین جا‌های دیدنی شهر تهران محسوب می‌شود که در مرکز شهر جا خوش کرده است.
کاخ مرمر تهران کجاست؟

اگر به بنا‌های تاریخی و جا‌های قدیمی شهر تهران علاقه‌مند هستید و می‌خواهید بدانید کاخ مرمر تهران کجاست؟ از همین ابتدای کار به شما می‌گوییم که این مطلب مخصوص شما علاقه‌مندان به بنا‌های قدیمی است زیرا می‌خواهیم به معرفی کاخ مرمر بپردازیم. با مجله دلتا همراه باشید.

این کاخ به دلیل معماری منحصربه‌فردی که دارد با مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان مقایسه می‌شود. این کاخ زیبا و مجلل تا به امروز حوادث و رویداد‌های مختلفی را در خود دیده است و یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای هنر اسلامی و ایرانی به شمار می‌رود.

اگر دوست دارید بیشتر با این کاخ زیبا آشنا شوید با ما همراه باشید؛ زیرا در ادامه می‌خواهیم درباره تاریخچه و وقایع این کاخ بیشتر صحبت کنیم.

اما قبل از هر چیزی اگر قصد سفر به شهر تهران را دارید با اجاره سوئیت تهران می‌توانید تمام نگرانی‌های خود را بابت محل اقامتتان از بین ببرید و چند روزی را در دل این شهر به گشت‌وگذار و تفریح بپردازید.

تاریخچه کاخ مرمر

تاریخچه کاخ مرمر

نکته اصلی که درباره کاخ مرمر وجود دارد این است که این کاخ برای نشان‌دادن قدرت و سلطنت رضاشاه به جهانیان ساخته شد. باغی که کاخ مرمر در آن بنا شده است در ابتدا به شاهزادگان قاجاری تعلق داشت. این بنا به دستور رضاشاه ساخته شد و در ابتدا به‌عنوان محل اقامت زمستانی پهلوی اول و دفتر کار مورداستفاده قرار می‌گرفت. ساخت این بنا از سال ۱۳۰۴ آغاز شد و در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید. این کاخ تا قبل از تصویب قانون خزانه ملی، محل نگهداری جواهرات ملی ایران بود. اما با به سلطنت رسیدن محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۲۰ کاخ مرمر به‌عنوان دفتر رسمی شاه و محل برگزاری ملاقات‌ها و دیدار‌ها مورداستفاده قرار گرفت.

همچنین مراسم عقد محمدرضا پهلوی با ثریا اسفندیاری و مراسم نامزدی او با فرح دیبا در این کاخ برگزار شد. این کاخ در سال ۱۳۵۵ برای آشنایی بیشتر مردم با زندگی رضاشاه به موزه تغییر کاربری داد و تا سال ۱۳۵۷ به‌عنوان موزه پهلوی برای تمامی مردم قابل بازدید بود. سرانجام کاخ مرمر در ۳۰ خرداد ۱۳۵۷ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

اجاره آپارتمان مبله در تهران یا اجاره سوئیت تهران از طریق سایت اسنپ روم انجام می‌شود و با انجام این کار می‌توانید اقامت راحت و دل‌چسبی را در شهر تهران تجربه کنید و از این کاخ زیبا و قدیمی نیز بازدید کنید.

وقایع کاخ مرمر

کاخ مرمر از زمان ساخته‌شدن تا امروز شاهد وقایع تاریخی بسیار زیادی بوده است که در ادامه می‌خواهیم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم:

  • سال ۱۳۰۰: تحویل سر بریده میرزا کوچک خان جنگلی به شاه.
  • ۲۲ مهر ۱۳۲۸: دکتر محمد مصدق به همراه ۱۹ نفر از افراد سیاسی در اعتراض به دخالت‌های دولت محمد ساعد مراغه‌ای در جریان برگزاری انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی در این کاخ دست به تحصن زدند. تقاضای آن‌ها لغو انتخابات تا تعیین دولتی بی‌طرف برای برگزاری و نظارت انتخابات آزاد بود.
  • ۹ اسفند ۱۳۳۱: دکتر مصدق برای خداحافظی با محمدرضا شاه به این کاخ دعوت می‌شود. طرف‌داران شاه در جلوی کاخ حضور پیدا می‌کنند و پس‌ازاینکه مصدق به‌جای در اصلی از در دیگر خارج می‌شود، به خانه وی حمله می‌کنند.
  • سال ۱۳۲۸: امام خمینی به‌عنوان نماینده از طرف آیت‌الله بروجردی برای دیدار با محمدرضا شاه پهلوی به کاخ مرمر رفت تا درباره پرونده جنایت ابرقو با او صحبت کند‌.
  • ۲۹ آذر ۱۳۳۸: در این تاریخ جشن عروسی محمدرضا شاه پهلوی و فرح دیبا در کاخ مرمر انجام شد.
  • ۲۱ فروردین ۱۳۴۴: سرباز وظیفه‌ای به نام رضا شمس‌آبادی در کاخ مرمر محمدرضا شاه پهلوی را هدف تیراندازی قرار داد.

معماری کاخ مرمر

حالا که می‌دانید کاخ مرمر تهران کجاست؟ و با وقایع این کاخ بیشتر آشنا شدیم، بیایید معماری آن را بررسی کنیم. درختان برافراشته، فضای سبز و محوطه‌ای با حوض پرازآب در مقابل کاخ مرمر اولین چیزی است که هنگام ورود ما را محو تماشای خود می‌کند. در این کاخ، گنبد مرمر، چهارچوب‌های قهوه‌ای‌رنگ با در و پنجره‌های دورتادور ساختمان که از طرح‌های یکسان تشکیل‌شده‌اند، به چشم می‌خورد. همچنین سنگ‌تراشی‌های زیبایی که در نمای بیرونی عمارت وجود دارد ما را به یاد هنر دوران هخامنشی می‌اندازد. علت نام‌گذاری این کاخ به دلیل استفاده از مرمر‌های سبزرنگ و منقوش به گل‌وبوته است. در تزیینات این بنا از روش‌های مختلفی از هنر مانند خاتم‌کاری، آینه‌کاری و گچ‌کاری استفاده‌شده تا نقش‌های برجسته به بهترین شکل ممکن ایجاد شوند. به‌علاوه تمام این‌ها، نرده‌هایی از جنس سنگ مرمر در سرتاسر کاخ و زیر گنبد اصلی نصب شدند که نقاشی‌هایی از دوره هخامنشی را بر روی خود دارند.

اگر دوست دارید هر چه سریع‌تر از این کاخ بازدید کنید می‌توانید با اجاره روزانه خانه در تهران از این بنای باشکوه و دیدنی لذت ببرید.

معماری کاخ مرمر

جمع‌بندی

در پایان می‌خواهیم یک خبر خوب برای کسانی که دنبال یک اقامتگاه مناسب برای سفر چندروزه خود به شهر تهران می‌گردند، بدهیم. شما می‌توانید از طریق سایت اسنپ روم اقدام به اجاره سوئیت تهران کنید.

ازآنجایی‌که اسنپ روم بیشتر در زمینه اجاره مسافرخانه‌ها و اقامتگاه ارزان‌قیمت فعالیت می‌کند؛ بنابراین از قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر رقبای خود برخوردار است و شما می‌توانید با هر بودجه‌ای اقدام به اجاره آپارتمان مبله در تهران کنید.

اگر می‌خواهید بدانید کاخ مرمر تهران کجاست؟ و در حین کار با مشکلی مواجه شدید یا سؤالی برای شما پیش آمد می‌توانید از پشتیبانی اسنپ روم کمک بگیرید. اجاره روزانه خانه در تهران را می‌توانید هم از طریق اپلیکیشن و هم از طریق سایت اسنپ روم انجام دهید.

۳ دیدگاه

  1. یه کوه پیما

    ۱۹ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

    هماهنگی برای بازدید چند روز قبل باید در سایت کاخ .. اجازه استفاده از موبایل برای عکس ندارید

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…