طلاقی بدون رضایت شوهر

۱۱
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قانون‌گذار در قانون مدنی به تبعیت از شرع، راه‌های مختلفی را برای پایان دادن به ازدواج پیش‌بینی کرده که از جمله رایج‌ترین این راه‌ها، طلاق است. طلاق که اختصاص به نکاح دائم داشته، خود بر دو نوع رجعی و بائن بوده که یکی از انواع طلاق بائن، طلاق خلع است.
طلاق خلع بدون رضایت شوهر

مشکلی که در ارتباط با طلاق خلع وجود داشته این مساله است که در بسیاری از موارد، با وجود بذل مهریه، حتی به میزان بیش از مهر تعیین شده در عقد، بازهم شوهر رضایت به طلاق و جدایی نمی‌دهد. دراین‌صورت این سوال مطرح می‌گردد که آیا لزوما در طلاق خلع رضایت شوهر لازم است؟ پاسخ به این سوال به طور کلی مثبت است. اما در یک فرض استثنایی امکان طلاق خلع بدون رضایت زوج وجود دارد. البته لازم است تا شرایط و مراحل انجام آن مورد بررسی قرار گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق خلع بدون رضایت شوهر می‌پردازیم.

طلاق خلع

قانون مدنی در ماده ۱۱۴۶ خود، طلاق خلع را این‌گونه تعریف کرده است: « طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد، طلاق بگیرد. اعم ازاینکه مال مزبور، عین مهر یا معادل آن یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد.»

بنابراین طلاق خلع نوعی از طلاق است که در آن زن از شوهر خود، کراهت یا تنفر شدید دارد. به همین دلیل، مالی را تحت عنوان فدیه به شوهر می‌دهد تا بتواند طلاق بگیرد. این مال یا همان فدیه، می‌تواند به میزان مهریه، کمتر یا حتی، بیشتر از آن باشد.

 طلاق بدون رضایت شوهر

شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر

برای اینکه زن بتواند برای طلاق خلع بدون رضایت شوهر اقدام کند، لازم است تا همانند تمامی انواع طلاق، شرایط خاصی وجود داشته باشد. لذا، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر چیست؟

اولین و پایه‌ای‌ترین شرط از شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر، این است که زن باید از شوهر خود، کراهت یا تنفر داشته باشد. برخلاف طلاق مبارات که در آنجا کراهت و تنفر، دو طرفه است و شوهر نیز از زن خود کراهت دارد.

به منظور انجام طلاق، زوجه باید مالی را تحت عنوان فدیه طلاق خلع به زوج بدهد. این مال می‌تواند، مالی از جنس مهریه یا غیر آن بوده و میزان آن نیز می‌تواند، به میزان مهریه توافق شده، کمتر از آن یا حتی بیش‌تر از مهر توافق شده در سند ازدواج باشد.

اما مهم‌ترین شرط از شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر، این شرط است که حتما زن باید از شوهر خود وکالت در طلاق خلع داشته باشد. این وکالت‌نامه، در یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور، تنظیم شده و ضمن آن زوج وکالت در طلاق خلع، بذل مهریه به میزان کمتر یا بیشتر یا معادل مهر، با مالی از جنس مهریه یا غیر آن را به زن خود داده و این وکالت نیز از نوع بلاعزل باشد.

لازم به ذکر است که دلیل تاکید بر لزوم شرط بلاعزل بودن این نوع از وکالت در طلاق، این است که مطابق مقررات نحوه اعطای وکالت، اگر وکالت در طلاق خلع، از نوع بلاعزل نباشد، زمانی که زوجه برای طلاق اقدام کرده و زوج، رضایتی برای طلاق ندارد، می‌تواند برای عزل وکیل (زن) اقدام کرده و در نتیجه، طلاق خلع، برای زن، دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این نکات بسیار مهم را هنگام طلاق باید بدانید را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۴۵ ب٫ظ

    سلام مرسی بابت همه راه کارهایی که دادین ..خانم شیشه گرعزیز من سوالی داشتم این بود که آیا زنی که مهریه شوگرفته چطوری طلاق بگیره؟

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۵۴ ق٫ظ

      سلام، ممنون از شما که مارو همراهی می‌کنید. طلاق از جانب زن شرایط خاصی دارد و شما باید دلایل محکمه پسندی را داشته باشید و در دادگاه آن را اثبات کنید. همچنین می‌توانید با زوج توافق برای طلاق کنید.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۵۸ ق٫ظ

    سلام و تشکر فراوان بابت این تحقیق و پژوهش بسیار عالی و مفید 🙏🙏🙏🙏🙏

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۲ آذر ۱۴۰۱ در ۲:۰۷ ب٫ظ

      ممنونیم بابت حضور ارزشمند شما در مجله 🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۳ ب٫ظ

    فوق العاده و بسیار مفید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۴ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۲۶ ق٫ظ

      ممنونیم از همراهی شما در مجله🌹🌹🌹

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۲ ب٫ظ

  5. بسیار عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۳۲ ق٫ظ

      خیلی ممنونیم از حضور ارزشمند شما دوست عزیز🌹🌹🌹

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۴ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۲۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …