با این ترفندها ارزان آشپزی کنید!

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مسلما یکی از راهکارهای بهبود کیفیت و افزایش سلامت سفره خانوار و در عین حال کاهش منطقی هزینه‌ها بدون ایجاد کمبود در کیفیت خروجی غذاها مدیریت مواد غذایی است. در این میان باید یکی از پر مصرف‌ترین مواد هر آشپزخانه‌ای را روغن دانست.
کاهش مصرف روغن

امروزه و با توجه به بالا رفتن آگاهی مردم و دقت و وسواس همه گیری که صرف محاسبه کالری‌های دریافتی بدن و همچنین سالم بودن لقمه‌های دریافتی در هر وعده غذایی می‌شود، برای پخت غذا باید با دقت بیشتری به این مقوله نگریست. مجله دلتا در این مطلب قصد دارد برخی از روش‌های ساده برای کاهش مصرف روغن در آشپزخانه‌ها را بررسی کند.

راهکارهای ساده برای کاهش مصرف روغن

با این راهکارهای ساده شاید مصرف روغن شما نزدیک به نصف شرایط عادی برسد.

تنظیم درجه حرارت

شاید مهم‌ترین عنصر در عمر کارکرد یک روغن خوراکی درجه حرارت آن باشد. اگر یک روغن را با حرارتی مناسب برای پخت و پز استفاده کنید حتی می‌توان تا ۲۰ بار از آن استفاده کرد. در صورت بالا رفتن حرارت در حدی بیشتر از میزان مناسب، روغن به سرعت تغییر رنگ داده و غیر‌قابل مصرف خواهد شد.

بهترین راه برای کنترل این حرارت استفاده از سرخ‌کن‌هایی است که بر روی بدنه خود حرارت سنج داشته و دمای روغن را نشان می‌دهند. به این ترتیب می‌دانید که چه زمانی مواد را به روغن اضافه کرده و چه زمانی آن را از روغن بیرون بیاورید.

کم هزینه آشپزی کنید

هوا

هوا هنگامی‌ که با روغن ترکیب می‌شود، به کف کردن ویژه‌ای منتهی می‌شود که کیفیت روغن را پایین آورده و عملا مصرف آن را برای دفعات بعد ناممکن می‌کند، در این میان باید پس از هر بار استفاده اطراف سرخ کن خود را تمیز کنید و همچنین درپوش سرخ کن را در شرایطی که روغن سرد شده است و دیگر مصرفی ندارید به صورت بسته نگاه دارید تا از جریان یافتن هوا بر روی سطح روغن جلوگیری شود.

رطوبت

شاید جالب باشد که بدانید وقتی موادی که به داخل روغن می‌اندازید خشک باشند حجم کمتری از روغن را به خود جذب خواهند کرد. رطوبت به صورت کلی موجب خواهد شد که روغن به درون ماده نفوذ کرده و با رطوبت مخلوط شود و حجم بالایی از آن از غذا خارج نشود. همچنین مقداری روغن نیز هنگام تبخیر رطوبت از دست خواهد رفت. به این ترتیب بهترین کار این است که مواد خود را از یک آبکش به آبکشی دیگر انتقال دهید و سپس داخل سرخ کن بیندازید تا کمترین میزان رطوبت را به همراه خود داشته باشند. با حوصله آشپزی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید، در این بین اگر حوصله شما سر رفت مطلب راز ۲۲ جسد بدون بدن چه بود؟ را از دست ندهید.

حجم مواد

اگر سرخ کن را بیش از حد با مواد غذایی پر کنید درجه حرارت آن به سرعت پایین خواهد آمد. به همین دلیل نیز روغن تا هنگام گرم شدن با درصد بالایی به خورد مواد می‌رود که عملا خارج شدن آن از مواد در هنگامی صورت خواهد گرفت که مواد بیرون از سرخ کن باشند. این حجم روغن موجب خواهد شد که مجبور باشید دوباره روغن به سرخ کن اضافه کنید درحالی که با استفاده از حجم مواد متناسب با ظرفیت روغن، به صورتی که درجه حرارت روغن حفظ شود می‌توان به صرفه جویی در روغن کمک شایانی کرد.

رسیدگی به سرخ کن

سرخ کن‌ها پس از مدتی جلای دیواره داخلی خود را از دست می‌دهند که علت این امر حرارت بالا و تشکیل یک لایه نازک از کربن بر روی جداره آنها است. در صورتی که این جداره دربازه‌های زمانی کوتاه تمیز نشود هنگام داغ بودن روغن موجب تغییر رنگ روغن و در نتیجه از بین رفتن کیفیت روغن و نیاز به تعویض روغن سرخ کن خواهد شد که در نوع خود تمیز کردن سرخ کن را به امری به صرفه‌تر از استفاده بیشتر از روغن تبدیل خواهد کرد.

کیفیت روغن

برای خرید روغن به نوع کاربرد آن دقت کنید. اگر می‌خواهید به صورت مداوم در طول یک روز موادی را با حرارت بالا سرخ کنید باید از روغن‌های مخصوص استفاده کنید. اگر استفاده از سرخ کن شما به صورت مداوم با یک حرارت نیست باز روغن‌هایی که دوام مناسبی در برابر تغییر حرارت داشته باشند در بازار یافت می‌شوند و در نهایت همیشه از فیلتر روغن استفاده کنید و همچنین اضافات مواد غذایی را از روغن خارج کنید تا در مراحل بعدی موجب سوختگی روغن نشود.

روش کاهش مصرف روغن

پیشنهاد مطالعه: مطلب نگهداری کولر آبی در زمستان را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۴ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۳۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…