نهایت زیبایی در این شاهکار بی‌نظیر ایرانی

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از دوران صفوی کاخ عالی قاپو با سر در ورودی، ایوان‌ها؛ گنبد توحید، حوض مسی، تالار موسیقی، پلکان و… از جاذبه‌های گردشگری اصفهان به حساب می‌آمد و هر مسافری که راهش به اصفهان می‌خورد، برای تماشای آن می‌رفت.
کاخ عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو اصفهان یکی از جاهای دیدنی این شهر است که هر گردشگری را انگشت‌به‌دهن و حیرت‌زده می‌کند. کاخ عالی قاپو قدمتی به اندازه دوره صفوی‌ها دارد و در گذشته شاهان در ایوان کاخ عالی قاپو می‌نشستند و مسابقات ایرانی اصیل و جذاب چوگان را وسط میدان نقش جهان تماشا می‌کردند.

تزیینات بنای عالی قاپو

با اینکه نقاشی‌های کاخ عالی قاپو هیچ تاریخ مشخص ندارد و دقیقا معلوم نیست که دست هنر چه هنرمندی است. اما نقاشی‌های بیرون کاخ عالی قاپو با رنگ‌های آبی و زردش فقط شما را مبهوت می‌کند و گوشه به گوشه‌اش فقط زیبایی است. حتی سرتان مدام به سقف عالی قاپو است تا از نقاشی‌های سقف و اشکال هندسی کوچک و بزرگش ذوق‌مرگ شوید.

سقف عالی قاپو

عالی قاپو چند طبقه دارد؟

کاخ عالی قاپو با ۶ طبقه همه را مسحور کرده است. اگر از روبه‌رو به عمارت نگاه کنید، خیال می‌کنید که با یک کاخ ۲ طبقه سروکار دارید، دریغ از اینکه ۶ طبقه است.

ورودی کاخ عالی قاپو اصفهان

عالی قاپو پنج ورودی داشت که یکی از آن‌ها فقط محل رفت و آمد دولتی‌های آن زمان بود. به ورودی کاخ عالی قاپو، دروازه دولت‌خانه هم می‌گفتند. میدان نقش جهان که در آن زمان باغی بیش نبوده به خود عمارت عالی قاپو، تالار تیموری، تالار طویله، کاخ چهل ستون متصل بوده است.

کاخ عالی قاپو اصفهان

تالار موسیقی کاخ

سالن موسیقی در آخرین طبقات عالی قاپو ساخته شده تا با نوازش موسیقی، سران و پادشاهان در کنار زیبایی آبی حوض و سبزی گل و گیاه میدان، روح‌شان تازه شود. نقش و نگارهایی که به شکل کوزه، خمره، صراحی و قندیل روی دیوارها حفر شده‌اند کاربرد انعکاس صدا به داخل تالار و کاخ عالی قاپو را دارد. اگر دوست دارید در اصفهان ملکی را بازسازی کنید، شرایط دریافت تسهیلات در اصفهان را در این مطلب بخوانید.

جاذبه های اصفهان

حوض مسی میان تالار

در پشت تالار موسیقی و در ایوان کاخ عالی قاپو، حوض مرمر و مسی درست وسط تالار کاخ وجود دارد که با سنگ‌های مرمرین مزین شده بود و با هوا، آب حوض هی خالی و پر می‌شد. حالا چطور آب را به طبقه سوم می‌رساندند خودش داستانی دارد. در گذشته فواره‌هایی درست در وسطش قرار داشت که امروزه انگار ناپدید شدند. اگر به گردشگری‌های عجیب علاقه دارید، راز تراکوتا، ارتش سربازهای خفته در خاک را بخوانید.

بهترین زمان بازدید از کاخ عالی قاپو

به بزرگی‌اش نگاه نکنید که شلوغ نمی‌شود. فرصتی پیش بیاید نصف جهان را در خودش جایی می‌دهد. تابستان‌هایش سوزان و زمستان‌هایش استخوان‌خردکن است، اما بهار و پاییز کاخ عالی قاپو از آن روزهای خاطره‌ساز برایتان خواهد ساخت.

کاخ عالی قاپو اصفهان

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری آخرین فرصت برای یک سفر دلپذیر نزدیک تهران را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ مهر ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ مهر ۱۴۰۱ در ۵:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…