سن ابتلا به پوکی استخوان در زنان و مردان

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
متخصصین روماتولوژی کاهش تراکم استخوان بعد از ۵۰ سالگی را طبیعی خواندند و گفتند: بیشترین شدت این بیماری در خانم‌ها در ۶۵ سالگی و در آقایان هم معمولا بعد از ۷۵ سالگی رخ می‌دهد.
سن ابتلا به پوکی استخوان

یکی از اصطلاحات پزشکی که این روزها بسیار شنیده می‌شود، پوکی استخوان است. این عارضه با شیوع گسترده‌، حتی در مواردی افراد نه چندان مسن را نیز درگیر عوارض خود می‌کند. پوکی استخوان یا استئوپروز (Osteoporosis)، همان‌طور که از نامش پیداست، به معنی کم شدن تراکم استخوان است که بدنبال آن قدرت و استحکام استخوان کم شده و تحت این شرایط استخوان در معرض آسیب و شکستگی قرار می‌گیرد. در این مطلب از مجله دلتا با سن ابتلا به پوکی استخوان آشنا می‌شوید.

سن ابتلا به پوکی استخوان چقدر است؟

طبق نظر متخصصین به دنبال پیشرفت‌های زیادی که در عصر جدید اتفاق افتاده و همچنین به دلیل ماشینی شدن زندگی انسان‌ها، پوکی استخوان و مشکلات استخوانی هم شدت گرفته است.

آنان با بیان اینکه افزایش بیماری‌های استخوانی، هزینه‌های فردی و اجتماعی و سلامت را افزایش داده، افزودند: پوکی استخوان یا همان کاهش تراکم استخوان با روش‌های سنجش تراکم استخوان مانند رادیوگرافی و سی تی اسکن مشخص می‌شود.

متخصصین در رابطه با سن ابتلا به بیماری پوکی استخوان اظهار کردند: با افزایش سن، تراکم استخوان هم کاهش پیدا می‌کند اما ممکن است افراد به خاطر برخی مشکلات در سنین پایین نیز مستعد پوکی استخوان باشند.

به عنوان مثال کسی که مشکلات گوارشی از جمله مشکل سوء جذب در دستگاه گوارشی داشته باشد جذب املاح در بدنش کاهش پیدا می‌کند و همین باعث پوکی استخوان زودرس در این فرد خواهد شد.

طبق گفته متخصصین کاهش تراکم استخوان بعد از ۵۰ سالگی امری طبیعی است. بیشترین شدت این بیماری در خانم‌ها بعد از ۵۰ سالگی و یائسگی و معمولا در ۶۵ سالگی وجود دارد و در آقایان هم معمولا بعد از ۷۵ سالگی رخ می‌دهد.

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است

پوکی استخوان یک بیماری خاموش است

البته این بیماری تا جایی خاموش است که شکستگی رخ ندهد. وقتی شکستگی رخ دهد باید درمان وسیع و گسترده‌ای برای بیمار انجام شود تا جلوی پیشرفت بیماری او گرفته شود.

بیمارانی که مصرف مزمن کورتون‌ها را دارند حتما باید سالانه تحت سنجش تراکم استخوان قرار گیرند. در صورت لزوم این افراد، هرچه سریع‌تر باید درمان را شروع کنند.

شکستگی‌های متعدد در ناحیه ستون فقرات کمر یکی از نشانه‌های پوکی استخوان است. اگر کسی به اندازه قد و یا کمتر از قد خودش بیفتد و دچار شکستگی شود یک شکستگی جدی تلقی خواهد شد و از نظر پوکی استخوان حتما باید بررسی شود. اگر به سلامت ستون فقرات خود اهمیت می‌دهید مطلب ۹ نکته برای جلوگیری از آسیب به کمر که باید بدانید را بخوانید.

سن ابتلا به پوکی استخوان چقدر است

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه از شر بوی سوختگی غذا خلاص شویم؟ را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۱۴ ب٫ظ

  2. صوفی

    ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۳۵ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  3. صوفی

    ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۳۵ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  4. سعیداسدی

    ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۳:۱۵ ب٫ظ

    سپاس اززحمات شمابسیارزیباوخواندنی وآموزنده👌باشدکه مورده توجه همگان باشد

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۳۸ ق٫ظ

      خیلی ممنونیم از حضور ارزشمند شما دوست عزیز🌹🌹🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…