چگونه شله زرد نذری را سالم نگه داریم؟

0
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پس از چند ساعت از پخت شله زرد و نگهداری در یخچال این ماده غذایی آب می‌اندازد و برخی آن را نشانه فاسد شدن شله‌زرد می‌دانند در حالی که به دلیل وجود شکر این ماده غذایی 2 تا 5 روز پس از پخت به راحتی قابل استفاده است.
بهترین روش نگهداری از شله زرد

شله‌ زرد حاوی ترکیباتی از قبیل برنج سفید، زعفران، دارچین، گلاب، شکر و کره است که هر یک به نسبت استفاده در تهیه این غذای ایرانی می‌تواند مضرات و یا خواص خود را داشته باشد. با دلتامگ همراه باشید تا بهترین روش نگهداری از شله زرد را یاد بگیرید.

مقدار ویتامین‌های موجود در شله زرد

معمولا قبل از پختن شله‌زرد برنج را خیسانده و بعد از آن به مدت طولانی می‌پزیم. این امر سبب از بین رفتن بخش زیادی از ویتامین‌های موجود در این غله از جمله ویتامین B می شود ولی در عین حال منبع خوبی برای تامین کربوهیدرات مورد نیاز بدن است.

خواص گلاب

گلاب جزء عرقیات خاص ایرانی است که خاصیت نشاط‌آوری دارد و استنشاق بوی آن سبب افزایش فشار خون می‌شود. این حالت برای بیشتر افراد مفید است. هل به نوعی اکسپکتورانت طبیعی است که خاصیت ضد عفونی‌کننده و ضد خفگی دارد.

چگونه شله زرد سالم داشته باشیم

خاصیت زعفران

زعفران یکی دیگر از موادی است که به عنوان طعم‌دهنده در شله‌زرد استفاده می‌شود. نباید فراموش کرد که خاصیت آرامش‌بخشی و نشاط‌‌آوری آن اثبات شده، به شرط آنکه بیش از حد مجاز یعنی نهایتا سه گرم در روز مصرف نشود. البته این مقدار برای زنان باردار نهایتا یک گرم توصیه می‌شود چرا که مصرف زیاد زعفران منجر به سقط جنین در زنان باردار و خونریزی لثه می‌شود.

دارچین و خواص آن

دارچین در شله‌زرد برای کنترل قند خون بسیار مفید است. تحقیقات نشان داده که دارچین سطح چربی خون به ویژه تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد و برای ثابت نگه‌داشتن وزن بسیار مفید است.

مطلب پیشنهادی:  برای خوشتیپ شدن لازم نیست هزینه کنید

مضرات شکر

شکر یکی از مواد اصلی موجود در شله‌زرد است که معمولا خانواده‌ها به مقدار زیادی از آن را در شله‌زرد می‌ریزند. هر یک گرم شکر معادل چهارکیلو کالری است و خوردن زیاد شله‌زرد را به افراد دیابتی و آن‌هایی که تنگی عروق قلب دارند توصیه نمی‌کنیم.

شله زرد

استفاده از کره در شله زرد

به دلیل عطر و بوی کره حیوانی معمولا افراد ترجیح می‌دهند تا به مقدار زیادی از این ماده در شله‌زرد استفاده کنند. کره حاوی میزان بالایی کلسترول بوده و برای مبتلایان به چربی خون اصلا مناسب نیست، ولی در عین حال حاوی ویتامین A و D است.

بهترین روش نگهداری از شله زرد

شله زرد یکی از دسرهای ایرانی است که زمان زیادی می‌توان آن را در یخچال نگهداری کرد. بین ۲ تا ۵ روز استفاده از این دسر کاملا سالم و بلامانع است. فقط بهتر است روی آن‌ها را بپوشانید تا بوی غذاهای یخچال، عطر شله زرد شما را تغییر ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…