دیدنی‌های مشهد، از حرم تا بیرون شهر

۱۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشهد یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که به‌دلیل اتفاقات تاریخی مهمی که در آن افتاده، مملو از جاهای دیدنی تاریخی است.
دیدنی های شهر مشهد

با هر قصد و نیتی که سفر می‌کنیم، ترجیح می‌دهیم بیشترین لذت و استفاده را از سفر و زمانمان ببریم. مشهد یکی از شهرهایی است که تقریبا اکثر ما آن را به‌واسطه حرم امام رضا (علیه‌السلام) می‌شناسیم، اما با کمی جست‌وجو متوجه می‌شویم که جاهای دیدنی مشهد بسیار فراوان هستند. با مجله دلتا همراه باشید تا دیدنی های شهر مشهد را بهتر بشناسید.

دیدنی های شهر مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار

نادرشاه افشار یکی از پرافتخارترین پادشاهان ایرانی و مؤسس سلسله افشاریه بوده که آرامگاهش در مشهد و در مرکز شهر قرار گرفته است. شما با سفر به مشهد می‌توانید باغ‌موزه نادرشاه را ببینید و درباره این پادشاه، اطلاعات دقیق‌تری پیدا کنید.

آدرس: تقاطع خیابان شیرازی و آیت‌الله بهجت

نادرشاه

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی، یکی از پربازدید‌ترین و مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد به حساب می‌آید. در آرامگاه فردوسی چهره‌های مشهور و پرآوازه ایرانی دیگری چون خسرو آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان و همچنین مهدی اخوان ثالث نیز آرام‌ گرفته‌اند.

مقبره خواجه ربیع

بر اساس برخی منابع تاریخی، قدمت مقبره خواجه ربیع به عصر صفویه برمی‌گردد. این بنا به‌دلیل اهمیتی که دارد در فهرست آثار ملی ثبت شده است و از دیدنی های مشهد به شمار می‌رود.

آدرس: پل امام حسین، انتهای خیابان خواجه ربیع

دیدنی های شهر مشهد

گنبد سبز مشهد

اینجا، یکی دیگر از آرامگاه‌های مشهد است که در آن یکی از عرفای شیعه دفن شده است. گنبد سبز از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم هم محسوب می‌شود که ممکن است هنگام رفت و آمد در آن حوالی به چشمتان بخورد.

آدرس: خیابان آخوند خراسانی، میدان گنبد سبز

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در جنوب حرم مطهر امام رضا ساخته شده و مربوط به دوره تیموری است. دستور ساخت آن را هم گوهرشاد، همسر شاهرخ تیموری (یکی از پادشاهان مقتدر تیموریان) داده است. این مسجد به سبب موقعیت جغرافیایی خود که در حرم قرار گرفته است، یکی از شلوغ‌ترین مسجدهای کشور به حساب می‌آید.

آدرس: ضلع جنوبی حرم امام رضا

کلیسای مسروپ مقدس

قدمت کلیسای مسروپ مشهد به دوران پهلوی بازمی‌گردد و محل مقدسی برای مسیحیان به‌شمار می‌رود. شاید از نظر ظاهری، این کلیسا خیلی زیبا نباشد، اما وجود بعضی تابلوها و آثار عتیقه در آن، کلیسای مسروپ مقدس را ارزشمند و مهم کرده است.

آدرس: خیابان خراسانی ۳۱، نرسیده به میدان ده دی

خانه تاریخی داروغه

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد که در خیابان نواب صفوی واقع شده، خانه تاریخی داروغه است که از یادگارهای دوران قاجاریه محسوب می‌شود. فضای سبز حیاط، حوض و کاشی‌کاری‌های محیط این خانه بسیار زیباست. در نهایت می‌توانید حس و حال دلچسبی از این خانه بگیرید.

آدرس: خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه

خانه داروغه

فرهنگسرای بهشت

فرهنگسرای بهشت از بهترین جاهای دیدنی مشهد است. در این فرهنگسرا می‌توانید با فرهنگ، آداب و رسوم، مفاخر و به‌طور کلی هر آنچه که مربوط به مشهد و مردمان این شهر می‌شود، آشنا شوید.

آدرس: خیابان چمران، خیابان جنت

باغ خونی

یکی دیگر از عمارت‌های دیدنی مشهد در باغ خونی جای گرفته است. البته باید بگوییم در باغ خونی که قدمتش به دوره قاجار برمی‌گردد، عمارت‌های دیگری هم بوده‌اند (در مجموع سه عمارت در این باغ وجود داشته)، اما امروزه فقط یک عمارت از آن‌ها باقی مانده است.

آدرس: ضلع شمال شرقی میدان بسیج، محدوده خیابان نواب صفوی

عمارت هارونیه

گردشگران عمدتا شهر توس را به‌خاطر آرامگاه فردوسی می‌شناسند، اما غیر از آن، در این شهر بنای تاریخی دیگری هم هست که با عنوان عمارت هارونیه شناخته می‌شود و از نظر تاریخی بسیار حائز اهمیت است. هارونیه قدیمی‌ترین بنای توس است. مطلب این مردم در اردبیل دهان ندارند را بخوانید.

آدرس: توس، بلوار شاهنامه

عمارت هارونیه

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری روستای جنت رودبار، نگین ارغوانی مازندران را بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۳۳ ب٫ظ

  2. مهدی ترکه

    ۴ مهر ۱۴۰۱ در ۶:۴۲ ق٫ظ

    تشکر از معرفیتون

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۴ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۳۲ ق٫ظ

      ممنون از حضور شما🌹

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۳ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۳۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۰۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۶:۰۹ ب٫ظ

  6. علی اسلامی

    ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    خوبه

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۰ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۵۵ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۸ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…