با ۷ خاصیت معجزه‌آسای نعناع آشنا شوید

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نعناع، یکی از سبزی‌هایی است که به‌دلیل تاثیر مثبت بر عملکرد سیستم گوارش مشهور است، اما خواص درمانی متعددی دارد. در این مطلب به مهم‌ترین فواید این سبزی رایج اشاره خواهیم کرد.
خواص نعناع برای سلامتی

نعناع به بهبود سرفه، سردرد، سرماخوردگی حتی حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. نعناع گیاه بومی جنوب اروپا و آسیا است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا به خواص نعناع برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

کاهش درد

نعناع تند به‌دلیل وجود ترکیبی به‌نام منتول تاثیر مسکن دارد و برگیرنده‌های درد تاثیر می‌گذارد. این ترکیب همچنین باعث انقباض فوری عروق زیرجلدی می‌شود که عامل احساس خنکی خواهد بود. این خاصیت نعناع باعث شده تا به‌عنوان مرهم، روغن یا لوسیون برای تسکین دردهای مفصلی، التهابات و حتی نیش حشرات کاربرد داشته‌ باشد.

کاهش درد

رفع گرفتگی مجاری تنفسی

نعناع یکی از گیاهان ضداحتقان شناخته می‌شود. به دلیل تاثیر منقبض‌کننده عروق، باعث کاهش ترشح مخاط‌های تنفسی می‌شود و در رفع گرفتگی مجاری تنفسی در نتیجه ابتلا به سینوزیت، رینیت آلرژیک و برونشیت تاثیر دارد.

بهبود عملکرد گوارش

مصرف نعناع بخصوص نعناع تند عملکرد گوارش را تسهیل می‌کند. به‌دلیل تاثیر ترکیبات فنولی در این گیاه، مصرف نعناع موجب تسکین اسپاسم‌های گوارشی و تحریک ترشح صفراوی می‌شود. نعناع عملکرد مجرای ادراری را نیز تسهیل می‌کند. اگر مشکل نفخ دارید مطلب ۸ درمان خانگی ساده برای نفخ را از دست ندهید.

بهبود عملکرد گوارش

حفظ طراوت و شادابی پوست

نعناع به‌دلیل خاصیت تقویت‌کنندگی، ایجاد طراوت، التیام‌بخشی و محرک‌بودن برای حفظ سلامت پوست توصیه می‌شود. از اسانس نعناع در ترکیب پاک‌کننده‌های آرایشی، ماسک لایه‌بردار و لوسیون‌ها استفاده می‌شود.

بهبود رشد و سلامت موها

بررسی‌ها نشان می‌دهد نعناع تند برای تسکین تحریکات پوست سر و بخصوص بهبود خون‌رسانی و تسهیل رویش موها بسیار موثر است. براساس مطالعه‌ای، روغن نعناع تند تاثیر قابل توجهی در رویش موها نسبت به داروها دارد و پس از یک ماه، ۹۲ درصد رویش مو مشاهده شده که در مورد مصرف دارو، ۵۵ درصد است. همچنین شکنندگی تارهای مو را کاهش می‌دهد و ظاهر درخشان‌تری به موها می‌دهد.

بهبود رشد و سلامت موها

مقابله با تهوع صبحگاهی

از آن‌جا که نعناع تاثیر قابل توجهی بر مشکلات گوارشی دارد، خوردن این سبزی راهکار عالی برای بهبود حالت تهوع است. این سبزی آنزیم‌های ضروری گوارش را فعال کرده و در نتیجه حالت تهوع کاهش پیدا می کند. مصرف نعناع می‌تواند راهکار موثری برای بهبود حالت تهوع در دوران بارداری باشد.

بهبود سرماخوردگی

با نزدیک ‌شدن به فصل پاییز و خنک ‌شدن هوا، احتمال بروز علائم سرماخوردگی نیز بیشتر می‌شود. مصرف نعناع به رفع احتقان گلو، ریه‌ها و بینی کمک می‌کند. علاوه بر این، خاصیت آنتی‌باکتریال نعناع نیز در تسکین تحریکات ناشی از سرفه موثر است.

خواص نعناع برای سلامتی چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب از خواص شگفت‌انگیز برگ مو اطلاع دارید؟ را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…