آیا می‌توان ازدواج موقت را در شناسنامه ثبت کرد؟

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ازدواج موقت که عموم مردم آن را صیغه می‌نامند، نوعی ازدواج بر اساس قرارداد مدت‌دار است که با جاری شدن صیغه عقد بین زن و مرد ایجاد می‌شود.
ازدواج موقت

در ازدواج موقت زن تنها حق مهریه را دارد و از حق نفقه و حق ارث محروم است. اگر در ضمن عقد چنین شروطی داشته باشد و مرد نیز پذیرفته باشد، عمل به پرداخت و انجام آن بر مرد واجب خواهد بود. ثبت ازدواج موقت امری اختیاری است و معمولا تنها در موارد خاص و وجود اجبار ثبت می‌شود. در این مطلب از دلتامگ به موضوع شرایط ثبت ازدواج موقت در شناسنامه می‌پردازیم.

 ثبت ازدواج موقت در شناسنامه امکان دارد؟

ازدواج موقت راه مشروع برای تامین رابطه زناشویی افرادی است که امکان ازدواج دائم را ندارند. به دلیل مزیت‌ها و شرایط خاص خود با رابطه ناپسند و نامشروع زنا بسیار متفاوت است.

آزادی عمل زن و شوهر در ازدواج موقت بیشتر از ازدواج دائم است.

مدت دوام ازدواج موقت با توجه به شرایط و خواسته طرفین ازدواج می‌تواند از یک ساعت تا چندین سال باشد که در این صورت نیازی به ثبت ازدواج موقت نیز نخواهد بود.

 شرایط ثبت ازدواج موقت

شرایط ثبت ازدواج موقت در شناسنامه

  • وقتی زن صیغه‌ای باردار گردد، مرد موظف و مکلف به ثبت ازدواج موقت خواهد بود.
  • زمانی‌که ضمن عقد، ثبت ازدواج موقت از سوی زوجه شرط شده باشد و این شرط قابل اثبات باشد، مرد مکلف به ثبت ازدواج موقت است.
  • وقتی طرفین ازدواج بر ثبت ازدواج موقت توافق کنند.
مطلب پیشنهادی:  آیا فروش مال غیر، مجازات دارد؟

ثبت ازدواج موقت

  • ثبت در دفترخانه، که دراین‌صورت کلیه مراحل ثبت ازدواج دائم را خواهد داشت. پس از طی کردن مراحل مورد نظر، ازدواج موقت نیز در شناسنامه  طرفین ازدواج ثبت می‌شود. (به دلایل مختلف از سوی مرد و زن، معمولا ازدواج موقت را در شناسنامه ثبت نمی‌کنند.)
  • مراجعه به روحانیون؛ دراین‌صورت روحانی مورد نظر باید مهر و دفترچه داشته باشد و تحت عنوان کارشناس دینی ازدواج را در دفترچه‌ای ثبت نماید و به دست طرفین ازدواج دهد، با این کار ازدواج موقت هیچ جای دیگری ثبت نخواهد شد.

ازدواج موقت به دو صورت باطل می‌شود:

  • اتمام مدت مشخص شده عقد موقت
  • بخشیدن مدت باقی مانده از ازدواج موقت توسط مرد

درصورتی‌که اختیار بخشیدن مدت زمان باقی مانده از عقد به زن سپرده شده باشد، زن می‌تواند با بخشیدن آن بر خود، سبب بطلان عقد موقت گردد.

یک نظر

  1. ناشناس

    18 آبان 1402 در 5:05 ب.ظ

    مفید و عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …