تغذیه سالم را جدی بگیریم

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیروی از اصول تغذیه مناسب برای حفظ سلامتی امری اجتناب ناپذیر است و تعطیلات نوروز نباید خللی در آن به‌وجود بیاورد. به‌همین‌سبب توصیه می‌شود بایدها و نبایدهای رژیم غذایی خود را رعایت کنید.
تعطیلات نوروز

شاید خیلی‌‌ها تصور کنند چون اضافه وزن و بیماری متابولیکی خاصی ندارند، می‌توانند از شیرینی‌های چرب و شیرین و تنقلات شور و پرکالری بدون ترس از به خطر افتادن سلامتی شان استفاده کنند اما در واقع همه افراد، چه آن‌ها که در شرایط خوب و طبیعی جسمانی به‌سر می‌برند و چه کسانی که با بیماری‌‌های متابولیکی چون اختلالات قلبی و عروقی، فشار، چربی خون و دیابت دست و پنجه نرم می‌کنند، باید برنامه غذایی خود را بر اساس اصول تغذیه‌ای صحیح و بر محور تعادل، تناسب و تنوع تنظیم کنند.

به گزارش مجله دلتا به نقل از روزنه آنلاین؛ البته رعایت اصول تغذیه سالم در تعطیلات نوروز و با توجه به عجین شدن فرهنگ پذیرایی ایرانی‌‌ها با تنقلات شیرین، چرب و شور پرکالری کار چندان آسانی نیست.

با‌این‌حال متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که بهترین میان وعده‌‌ها حتی در دید و بازدیدهای نوروزی، میوه‌‌های تازه است.

مصرف کم شیرینی‌‌ها اگر از نوع بسیار چرب، شیرین و پر خامه نباشد به عنوان یکی از تنقلات اصلی در پذیرایی نوروزی مانعی ندارد؛ اما شیرینی‌‌ها را هرگز نباید با معده خالی و هنگام گرسنگی مصرف کرد، چراکه به‌این ترتیب قند خون به شدت بالا رفته و به ترشح زیاد انسولین در بدن منجر می‌شود.

ترشح بالای انسولین در فاصله کوتاهی به افت قند خون و احساس گرسنگی دوباره و همچنین به اضافه وزن منجر می شود.

این مساله حتی در زمانی‌که به شدت احساس گرسنگی می‌کنیم نیز صدق می‌کند. البته مغز دانه‌‌ها نیز نباید کهنه و شور باشد، چراکه نمک زیاد نیز همچون مواد بسیار شیرین سطح انسولین خون را به شدت بالا می‌برد و فرد را مستعد مشکلات متابولیکی می‌کند.

مصرف کم شیرینی و آجیل اشکالی ندارد

آجیل و شیرینی

امروزه تاکید بسیاری بر خواص تغذیه‌ای خشکبار، گندم، ذرت، برنج بو داده و نخودچی کشمش می‌شود و به این علت متخصصان تغذیه تاکید فراوانی بر افزودن خشکبار به رژِیم غذایی افراد دارند. آنچه امروزه به عنوان یک اصل اساسی در الگوی تغذیه‌ای سالم بر آن تاکید می‌شود، حفظ و رعایت تناسب، تعادل و تنوع در مصرف هر نوع ماده غذایی برای همه چه سالم و چه بیمار است.

همچنین نباید فراموش کرد که مصرف بیش از مقدار مورد نیاز از میان وعده ها می‌تواند موجب جلوگیری از مصرف مواد غذایی مناسب و کاهش اشتها به خوردن غذا در وعده‌‌های اصلی شود. در مورد شیرینی‌‌ها هم انواع خشک و کم شیرین کم ضررتر از انواع خامه‌ای و مربایی آن است.

پس مصرف شیرینی و خشکبار به مقدار کم و از نوع کم ضررتر برای افرادی که اضافه وزن و بیماری خاصی ندارند، مانعی ندارد، اما کسانی که دچار اضافه وزن، چاقی و بیماری‌‌های متابولیکی هستند باید اولین انتخاب‌شان از میان تنقلات در مهمانی و دید و بازدید ها، میوه‌‌ها باشند.

از سوی دیگر با وجود تصوری که مردم نسبت به کم ضرر و حتی مفید بودن شکلات‌‌های تلخ و کم شیرین دارند، باید دانست که مصرف زیاد این نوع شکلات‌‌ها هم به دلیل کره، کاکائو و چربی که دارد، کم ضرر نیست.

مراقب تغذیه کودکان و سالمندان در تعطیلات نوروز باشیم

taghzie salmandan va koodakan تغذیه سالم را جدی بگیریم

از آنجاکه افراد سالخورده نیاز به کالری کمتری برای تامین انرژی روزانه خود دارند، باید میزان مصرف خود را در تمام گروه‌‌ها و وعده‌‌های غذایی نسبت به جوان‌‌ها و میانسالان کاهش دهند.

این درست است که مهمانی‌‌ها و مناسبت‌‌ها معمولاً منجر به زیاده‌روی در مصرف غذا می‌شود، اما حفظ یک رژیم غذایی سبک و کم چربی نیز برای همه افراد و به‌خصوص سالمندان مفید و ضروری است. در این فصل بهتر است مصرف فرآورده‌‌های حیوانی کاهش یابد و غذاهایی که دارای طعم شیرین، ترش و شور هستند، کمتر مورد استفاده قرار گیرند.

تامین مواد مغذی از چهار گروه غذایی یعنی پروتئین‌‌ها، لبنیات، غلات و مغزها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

از آنجاکه کودکان در کشور ما از کمبود آهن، روی و ویتامین D،B و کلسیم رنج می‌برند پس وجود مواد پروتئینی، لبنیات کم چرب، غلات و دانه‌‌های روغنی در برنامه روزانه کودکان ضروری است. اما در مورد مصرف تنقلات باید توجه داشت که مصرف تنقلات سالم یعنی میوه‌‌ها و خشکبار در زمان مناسب خود باشد تا جایگزین وعده‌‌های اصلی غذایی نشود.

شاید بهترین توصیه برای رعایت الگوی تغذیه‌ای سالم در مهمانی ها آن باشد که میوه‌‌های تازه به‌صورت سالاد، آبمیوه و حتی در اولویت بعدی میوه‌‌های خشک را اولین و مهم‌ترین گزینه در نظر بگیرید.

تعطیلات فرصت خوبی برای انجام فعالیت‌‌های بدنی ساده همچون پیاده‌روی در طبیعت است، پس نباید در تعطیلات نوروزی از نیم ساعت تا یک ساعت پیاده‌روی روزانه چشم‌پوشی کرد.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا  دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…