آیا می‌توان به دلیل پرداخت نکردن نفقه طلاق گرفت؟

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نفقه یکی از نیازهای متناسب با شان و شئون اجتماعی زوجه است از جمله تمامی نیازهای مادی زوجه که شامل البسه، خوراک، پوشاک، مسکن و غیره است.
طلاق به دلیل پرداخت نکردن نفقه

در جامعه ایران، وقتی زن و شوهری اقدام به ازدواج با یکدیگر و به عبارتی عقد نکاح می‌کنند، قانون‌گذار آثاری را برای این پیوند زوجیت قرار می‌دهد. یعنی زوجین هر کدام از حقوق قانونی بهره‌مند می‌گردند. یکی از این حقوق برای زن حق نفقه است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع طلاق به دلیل پرداخت نکردن نفقه می‌پردازیم.

طلاق به دلیل پرداخت نکردن نفقه

مطابق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است. تکلیف به پرداخت نفقه از زمان وقوع عقد نکاح است. مشروط بر اینکه زن بدون عذر موجه از ایفای وظایف زوجیت امتناع نکرده باشد. وظیفه شوهر به پرداخت نفقه ناشی از حکم قانون است و هرگاه زن دارای تمکن مالی بالا یا از شغل و موقیعت اجتماعی و اقتصادی بالا برخوردار باشد، این امر هیچ‌گونه تاثیری در سقوط دریافت نفقه زن ندارد.

در صورت عدم انجام تکلیف مرد در خصوص پرداخت نفقه از سوی قانونگذار ضمانت اجراهایی در نظر گرفته شده است. زن می‌تواند درخواست طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه نماید. زیرا پرداخت نفقه از دید قانون بسیار حائز اهمیت بوده و مورد توجه قرار می‌گیرد.

همان‌طور که در قانون ذکر شده است، حسب ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه شامل تمام نیازهای زن است که متناسب با وضعیت وی در حد عرف زنان امثال خود در شهر سکونت و خانواده‌اش باشد. مانند مسکن، لباس، هزینه‌های درمان، اثاث خانه، خادم و غیره. حق زن برای گرفتن نفقه زن منوط به تمکین است. به عبارت دیگر عدم تمکین زن حق زن را بابت گرفتن نفقه از بین می‌برد.

مراحل طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

طبق مقررات و موازین قانونی از سوی مراجع قضایی، قانون‌گذار دو نوع ضمانت اجرای حقوقی و ضمانت اجرای کیفری را در نظر گرفته است.

در صورت عدم پرداخت نفقه، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه، نسبت به ثبت دادخواست مطالبه نفقه معوقه اقدام نماید و همچنین می‌تواند به جرم ترک انفاق از مرد شکایت کیفری کند. مرد را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

حسب ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی درصورتی‌که زنی به دلیل خودداری شوهر از پرداخت نفقه تقاضای طلاق کند، باید ابتدا دادخواست مطالبه نفقه مطرح نماید. وقتی شوهر محکوم به پرداخت نفقه و مقدار آن شود و با صدور اجرائیه از پرداخت نفقه خودداری نماید، زوجه می‌تواند به این استناد تقاضای حکم طلاق نماید. دادگاه شوهر را وادار به طلاق خواهد کرد. اگر شوهر حکم دادگاه را اجرا نکرد به نیابت از شوهر اقدام به طلاق و امضای سند طلاق نامه می‌کند.

مطابق ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی شرط اجبار زوج به طلاق دو امر است.

  • استنکاف زوج از پرداخت نفقه (سرپیچی مرد از پرداخت نفقه).
  •  عدم امکان الزام زوج به پرداخت نفقه و یا عجز از دادن نفقه.

پرداخت نکردن نفقه

نکات مهم در خصوص طلاق به دلیل نپرداختن نفقه

  • یکی از شروط چاپی ضمن عقد در سند ازدواج که با تحقق آن، زن وکیل مرد برای گرفتن طلاق می‌شود، نپرداختن نفقه به مدت ۶ ماه و عدم امکان الزام وی است. در صورت نپرداختن نفقه به مدت ۶ ماه از سوی مرد و عمل نکردن به رای دادگاه در خصوص پرداخت نفقه، زن می‌تواند تقاضای طلاق  به دلیل نپرداختن نفقه نماید.
  • در دعوی مطالبه نفقه اصل بر عدم پرداخت نفقه از ناحیه زوج است. لذا زوج باید دلایل پرداخت نفقه به زوجه را ارئه نماید. درصورتی‌که زوج نتواند پرداخت نفقه را ثابت کند دادگاه به نفع زوجه حکم صادر می‌نماید.
  • نفقه زن در صورت عدم پرداخت، طلب ممتازه است. به همین علت هرگاه مرد ورشکسته شود یا فوت کند نفقه او بر سایر بدهی مقدم می‌شود.

 پرداخت نفقه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب این عیوب در زن باعث برهم خوردن ازدواج می‌شود را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۲۸ ب٫ظ

    خیلی اطلاعات‌ مفیدی دادید.ممنونم

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۲۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …