چطور با شکست عشقی و ضربه عاطفی مقابله کنیم؟

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قلب شکسته چینی شکسته نیست که بند زدن آن آسان باشد؛ هیچ راه سریعی برای تسکین دادن درد قلب زخم خورده وجود ندارد.
روش های مقابله با شکست عشقی

دست شستن از زندگی راه درمان شکست عشقی نیست. وقتی کسی که از صمیم قلب عاشقش بودید، جواب رد به شما می‌دهد، ترکتان می‌کند یا از دنیا می‌رود، قلبتان می‌شکند. اما درد این شکست عشقی نباید عشق را برای همیشه در قلبتان نابود کند. در این مطلب از مجله دلتا به روش های مقابله با شکست عشقی می‌پردازیم.

پذیرش درد

بپذیرید که باید درد شکست عشقی را تحمل کنید. اگر آن‌قدر عاشق طرف مقابل بوده‌اید که رفتن او قلبتان را شکسته است، تحمل کردن درد و رنج بعد از جدایی از او اجتناب‌ناپذیر است.

وقتی فردی را که دوستش داشته‌اید و برایتان مهم بوده است، از دست می‌دهید، احساس ناراحتی کردن مهم و عادی است: در واقع احساس ناراحتی بخشی ضروری از فرآیند التیام قلب شکسته‌تان است.

تغییر عادت‌ها از روش های مقابله با شکست عشقی

اکنون زمان آن رسیده است که حلقه‌های ارتباطی که شما را به گذشت عاشقانه‌تان پیوند می‌دهد، از بین ببرید. اگر رادیو آهنگی پخش کرد که شما را به یاد عشق سابقتان انداخت، رادیو را خاموش کنید. دکور و حال و هوای خانه‌تان را تغییر بدهید تا با دوران زندگی مشترکتان تفاوت کند. اثاثیه را جابه‌جا کنید. فعالیت جدیدی را امتحان کنید و ورزش را به بخش ثابتی از برنامه روزمره‌ خود تبدیل کنید. ورزش موثرترین درمان برای افسردگی است. هدف از این تغییرات این است که هر چه را که تداعی کننده او است، از زندگیتان پاک کنید و فضای جدیدی را برای یک زندگی نو به‌وجود بیاورید.

روش های مقابله با شکست عشقی

تغییر افکار

گام بعدی این است که تغییر در زندگی ظاهری‌تان را به درون‌تان هم تعمیم بدهید. این بار باید عادت‌های فکریتان را تغییر بدهید. مجموعه عظیمی از این قبیل عادت‌ها در یک رابطه عاشقانه شکل می‌گیرد. وقتی یک رابطه عاشقانه به پایان می‌رسد، این الگوها همچنان فعال باقی می‌ماند. برای تغییر دادن عادت‌های فکریتان باید ابتدا آن‌ها را اندکی بیشتر درک کنید. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب چگونه مردان را قبل از ازدواج بشناسیم؟ سر بزنید.

رابطه‌تان را از نگاه یک فرد بی‌طرف ببینید

تمرین زیر به شما کمک می‌کند تا شرایط را از نظر یک فرد بی‌طرف ببینید و به شناخت جدیدی از موقعیتتان برسید

  1. به شرایطی که منجر به شکست عشقی شده است، فکر کنید. چه قضاوت‌ها یا تعمیم‌هایی درباره خود یا عشق سابقتان داشته‌اید؟
  2. به فردی که تحسینش می‌کنید، به‌عنوان مثال یک شخصیت تاریخی یا یک دوست واقعی، فکر کنید. فرض کنید این فرد که می‌تواند برایتان الگو باشد، در حال تماشای فیلمی از این بخش از زندگیتان است، خودتان را به جای او بگذارید و فیلم زندگیتان را از دید او تماشا کنید. تصور کنید که او چه نظری درباره این فیلم خواهد داشت.
  3. حال تصور کنید که یک بیننده بی‌طرف در حال تماشای فیلم زندگیتان است. خودتان را به جای او بگذارید و فیلم را از نقظه نظر او ببینید.
  4. به تفاوت‌های حاکم بر هر دیدگاه توجه کنید. کدام دیدگاه به شما کمک می‌کند؟ کدام یک باعث می‌شود که حالتان بهتر شود؟ از این منظرها می‌توانید به شناخت جدیدی از رابطه‌تان برسید.

افرادی که می‌توانند دوران‌های سخت زندگیشان را به خوبی پشت سر بگذارند، این سختی‌ها را به ندرت مانند یک فاجعه تلقی می‌کنند؛ بالعکس این روزهای سخت برای آن‌ها مانند یک چالش است. همه چیز به نگرش و دیدگاهتان مربوط می‌شود. زندگی آینده‌مان بیشتر از آن که در گروی اتفاقی باشد که برایمان رخ داده است، به چگونگی تعبیر ما از آن رخداد بستگی دارد؛ تبعات هر اتفاقی پی‌آمد مستقیم تعبیر ما از آن اتفاق است.

تغییر نگرش نسبت به خود و فرد مورد نظر از روش های مقابله با شکست عشقی

گام بعدی این است که بر روی تصویر ذهنیتان از عشق از دست رفته‌تان متمرکز شوید. وقتی تصویری را که از او در ذهنتان ساخته‌اید، تغییر بدهید، می‌توانید درد و رنج شکست عشقی را نیز تاحد زیادی کم کنید یا حتی از بین ببرید. باید کنترل کردن تصورات‌تان را یاد بگیرید. هر یک از ما در تخیلات خود تصاویری از اطرافیانمان می‌سازیم و می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه این تصاویر را تغییر بدهیم.

روش های مقابله با شکست عشقی

پیشنهاد مطالعه: مطلب هشدار، ازدواج با این زنان خطرناک است را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۳۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…