آیا با ازدواج موقت دختر مستمری پدر قطع می‌شود؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از سوالات پر تکراری که از ما پرسیده می‌شود آن است که آیا با ازدواج موقت دختر مستمری پدر فوت شده‌اش قطع می‌شود؟
ازدواج موقت دختر

قطع شدن مستمری با ازدواج موقت دختر از جمله موضوعاتی است که پیرامون آن بسیار بحث می‌شود. سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری، مبالغی را به‌طور ماهیانه به بازنشستگان تحت پوشش خود پرداخت می‌کنند که این مبلغ، حقوق بازنشستگی نامیده می‌شود. البته با فوت فرد بازنشسته، حقوق وی قطع نشده و به برخی از افراد خانواده وی، انتقال می‌یابد. همراه دلتامگ باشید.

شرایط سهم دختر از حقوق پدر فوت شده

مطابق قانون جدید مستمری بگیران، فرزند دختر، بدون محدودیت سنی از حقوق پدر فوت شده خود، بهره‌مند می‌شوند. تنها در دو حالت، حقوق او قطع خواهد شد که این دو حالت، عبارتند از: داشتن شوهر و اشتغال وی.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون جدید مستمری بگیران، فرزند پسر صرفا تا ۲۰ سالگی، حق استفاده از حقوق بازنشستگی پدر خود را دارد. پس از این سن، استفاده وی از حقوق پدر، صرفا در صورتی ممکن خواهد بود که اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته یا معلول از کار افتاده نیازمند باشد.

قانون جدید مستمری بگیران دختر

تا قبل از تصویب قانون جدید مستمری بگیران دختر، همچون میزان سهم دختر از حقوق پدر فوت شده، شرایط این سهم نیز در قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری، دارای تفاوت‌های اساسی و تعیین کننده‌ای بود.

با این توضیح که در قانون تامین اجتماعی، فرزند دختر تا ۱۸سالگی حق استفاده از حقوق پدر خود را داشت. بعد از این سن، سهم دختر از حقوق پدر فوت شده، تنها در صورتی به وی تعلق می‌گرفت که به تحصیل اشتغال داشته یا به علت بیماری یا نقص عضو، قادر به کار کردن نبود.

اما در قانون استخدام کشوری، پرداخت حقوق بازنشستگی پدر به فرزند دختر، تا سن ۲۰ سالگی و مشروط به عدم ازدواج دختر، امکان‌پذیر بود. پس از آن نیز تنها در صورت نداشتن شوهر و اشتغال به تحصیل فرزند دختر حداکثر تا ۲۵ سالگی، حق دریافت حقوق پدر فوت شده خود را داشت. لازم به ذکر است که دریافت پاداش بازنشستگی بازنشستگان کشوری، توسط وراث آن‌ها من جمله فرزند دختر دارای محددویت سنی نبود. اگر سوالاتی در خصوص مهریه دارید به مطلب این مهریه‌ها پرداخت نشدنی هستند مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی:  آیا مستاجر می‌تواند ملک اجاره‌ای را دوباره اجاره دهد؟

سرانجام، قانون جدید مستمری بگیران دختر به این اختلافات پایان داد. شرایط یکسانی را برای سهم دختر از حقوق پدر فوت شده، در رابطه با فرزندان بازنشستگان تامین اجتماعی و خدمات کشوری، مقرر نمود.

لازم به ذکر است که قانون جدید مستمری بگیران، همان قانون حمایت خانواده جدید بوده که در سال ۱۳۹۱ به تصویب رسیده است. در ماده ۴۸ خود، به توضیح شرایط سهم دختر از حقوق پدر فوت شده خود می‌پردازد. در ادامه، این شرایط را پیرامون ازدواج موقت دختر بررسی خواهیم کرد.

قانون جدید مستمری بگیران دختر

قطع شدن مستمری با ازدواج موقت دختر

طبق قانون فرزندان دختر در صورت نداشتن شوهر مستحق دریافت مستمری هستند. بنابراین چنانچه ازدواج موقت دختر شما ثبت شده و قابل استعلام باشد مستمری قطع خواهد شد.

دریافت حقوق فرد فوت شده چه مراحلی دارد؟

برای دریافت حقوق و مستمری متوفی، باید مراحلی طی شده و مدارکی آماده شود. همان‌طور که دریافت ارث متوفی نیاز به انجام انحصاروراثت و سایر مراحل قانونی دارد، دریافت مستمری نیز مراحلی دارد که باید انجام شود.

دریافت حقوق فرد فوت شده چه مراحلی دارد؟

این اقدامات با توجه به اینکه مستمری فرد فوت شده به چه افرادی می‌رسد تعیین می‌شود. برای دریافت مستمری، بازماندگانی که واجد شرایط دریافت مستمری هستند، ابتدا باید درخواست خود را ارائه نمایند. ارائه این درخواست تنها زمانی ممکن است که مدارک لازم کامل بوده و بازماندگان این مدارک را ارائه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …