معروف‌ترین سرقت‌های بزرگ تاریخ

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرقت‌هایی عظیم با نقشه‌های پیچیده با بکارگیری ایده‌ها و ترفند‌هایی که به ذهن کمتر انسانی می‌رسد، حتی بعضی از این نوع سرقت‌ها به حدی هیجان‌انگیز هستند که به سوژه‌ فیلم‌های سینمایی تبدیل می‌شوند.
معروف ترین سرقت های تاریخ

‌‌‌‌هر روز در سراسر جهان سرقت‌های زیادی اتفاق می‌افتد، بیشتر این سرقت‌ها، دزدی‌های کوچکی هستند که کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرند، ولی بعضی سرقت‌ها خیلی متفاوت‌اند. در این مطلب از مجله دلتا ۳ مورد از دیوانه‌وار‌ترین و معروف ترین سرقت های تاریخ را مرور می‌کنیم.

حمله به قطار گلاسکو

این سرقت برای سال‌ها مهم‌ترین سرقت قرن بیستم بود، سرقتی سه میلیون یورویی که ارزش امروزی این پول معادل ۴۶ میلیون یورو است، این سرقت در سال ۱۹۶۳ اتفاق افتاد و بیش از نیم قرن از انجام آن می‌گذرد.

قطار شرکت پست سلطنتی که از گلاسکو به سمت لندن در حرکت بود و محموله‌ بزرگی از اسکناس را با خود حمل می‌کرد، توسط ۱۵ نفر به رهبری “بروس رینولدز”، مورد حمله قرار گرفت. آن‌ها در این سرقت از سلاح گرم استفاده نکردند و فقط راننده‌ قطار به‌خاطر برخورد یک میله به سرش آسیب دید. این گروه پس از سرقت برای فرار از دست پلیس مدتی را در مخفیگاهی گذراندند ولی در نهایت ۱۳ نفر از این ۱۵ نفر با کمک اثر انگشت‌هایشان برروی کارت‌های بازی، که در همان مخفیگاه به جا گذاشته بودند، شناسایی و دستگیر شدند.

رینولدز هم که موفق به فرار شده بود، به مدت ۵ سال از دست پلیس‌‌ مخفی بود ولی سرانجام در سال ۱۹۶۸ در انگلستان دستگیر شد و تا سال ۱۹۷۸ در زندان بود.

سارقان بزرگ قطار (از چپ): باستر ادواردز، تام ویزبی، جیم وایت، بروس رینولدز، راجر کوردری، چارلی ویلسون و جیم هاسی با نسخه‌ کتابشان «دزدان قطار»

سارقان بزرگ قطار

موزه ایزابلا در بوستون

بزرگترین سرقت هنری تاریخ در این موزه اتفاق افتاد! در شب ۱۸ مارس ۱۹۹۰ تعدادی از آثار با ارزش ۳۰۰ میلیون دلار غارت شدند. دزدان سیزده اثر هنری را از “رامبرانتن”، “دگا” و “فرمیر” به سرقت بردند. جالب آن‌که در این سرقت سارقان در هنگام خروج نوارهای ویدئویی دوربین‌های امنیتی را هم با خود بردند. نقشه این سرقت شگفت‌انگیز بسیار کوتاه و موثر بود. دو نفر از سارقان در لباس پلیس در زمان تعطیلی وارد موزه شدند. این‌طور وانمود کردند که آن‌ها به‌خاطر یک تماس اضطراری به آنجا آمده‌اند. زمانی این دو پلیس قلابی در حال بازرسی مجموعه بودند نگهبان‌های موزه، سطح امنیتی را کاهش دادند و اجازه دادند این دو پلیس همه جای موزه را بازرسی کنند. نکته جالب آن است که سارقان هنوز هم شناسایی نشدند. هرچند که مقامات اف بی آی اخیرا اعلام کردند که هویت سارقان برای آن‌ها مشخص شده و آن‌ها از محل آثار به سرقت رفته مطلع هستند. اگر در حین خواندن این مطلب در حال میل چایی هستید مطلب چای را اینگونه ننوشید را از دست ندهید.

بانک نیس

آلبرت اسپاگیری، سازمان‌دهنده‌ این سرقت که به سرقت قرن شناخته می‌شود، بود. او در ستاد مدیریتی بانک کار می‌کرد و سرقت بین تاریخ‌های ۱۶ تا ۲۰ جولای ۱۹۷۶ انجام شد. همراه با تیمی از دوستانش، آن‌ها هم تونلی در شبکه‌ کانال‌های فاضلاب شهر ساختند و ساخت این تونل هم ۳ ماه طول کشید. تخمین‌زده می‌شود که حدود ۶۰ میلیون فرانک در این عملیات به‌سرقت‌رفته باشد. “بدون اسلحه، بدون خشونت، بدون آسیب‌رساندن به کسی” این جمله‌ معروفی است، که از این سرقت بر روی دیوار بانک به یادگار مانده بود.

آلبرت اسپاگیری دستگیر شد. اما در زمان محاکمه با نقشه‌ای هوشمندانه خود را به کنار یکی از پنجره‌های باز دادگاه رساند. از آن‌جا بر روی سقف خودرویی که زیر پنجره پارک‌شده بود پرید. سپس توسط موتورسیکلتی که برایش آماده‌شده بود فرار کرد، پس از آن هم هرگز دستگیر نشد.

اسپاگیری در سال ۱۹۷۹ در قراردادی مخفی با یک انتشارات محلی، زندگینامه‌ خود را منتشر کرد. او از جزئیات سرقتش نوشت، در این کتاب اسپاگیری اعلام کرد که هیچ پولی از این سرقت را برای خودش بر‌نداشته و تمام آن را به مردم فقیر یوگسلاوی، پرتغال و ایتالیا بخشیده‌است. او سرانجام در هشت ژوئن ۱۹۸۹ از سرطان گلو درگذشت.

معروف ترین سرقت های تاریخ جهان

پیشنهاد مطالعه: مطلب مشهورترین خون آشام‌های واقعی که شما را شوکه می‌کنند! را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…