حتی با داشتن حق طلاق نیز، باید این مراحل را طی کنید

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس قانون مرد هر زمان که بخواهد می‌تواند همسر خود را طلاق بدهد اما این امکان برای زن‌ها بسیار محدود است و زن به سختی می‌تواند از مرد طلاق بگیرد، اما مرد می‌تواند به همسر خود حق وکالت طلاق بدهد.
مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

گاهی در زندگی مشترک مشکلاتی بوجود می‌آید که یکی از طرفین یا هر دو دیگر قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند به همین دلیل قانون‌گذار برای ایجاد نظم قوانینی برای طلاق معین کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مراحل طلاق با داشتن حق طلاق می‌پردازیم.

 حق طلاق چیست؟

مطابق با قانون، داشتن حق طلاق یعنی آقا با اختیار و اراده خود در یکی از دفاتر ثبت اسناد به همسر خود وکالت در طلاق را بدهد. در حقیقیت آقا به همسر خود این اجازه را می‌دهد که به جای او در تمام مراحل اداری و قضایی حضور داشته باشد. نیازی به امضا و اجازه و حضور آقا در این مراحل نیست.

در عبارات حقوقی به حق طلاق، وکالت در طلاق می‌گویند. این حق می‌تواند یکی از شروط ضمن عقد باشد. اگر زن از همسر خود در زمان عقد حق طلاق نگرفته باشد، باید به نزدیک‌ترین دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و به‌صورت رسمی از همسر خود وکالت در طلاق را بگیرید.

حق طلاق در چه صورتی کامل است؟

اکثریت خانوم‌ها قبل از مشاوره با وکیل به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند و به این دلیل که وکالتی ناقص در طلاق از همسر خود می‌گیرند که با استناد به این وکالت پیمودن مسیر طلاق بسیار سخت خواهد بود.

در صورتی که حق وکالت طلاق دارای سه ویژگی باشد کامل است، این سه ویژگی عبارتند از:

  • حق طلاق باید بلاعزل باشد.
  • حق طلاق باید حق توکیل با غیر را داشته باشد.
  • حق طلاق باید حق اسقاط در تجدیدنظرخواهی و فرجام‌خواهی را داشته باشد.

 مراحل طلاق

درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق

مطابق با قانون درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق امکان‌پذیر است. درصورتی‌که زن از همسر خود وکالت در طلاق را داشته باشد می‌تواند به راحتی با مراجعه به دفاتر خدمات درخواست طلاق بدهد.

البته لازم به ذکر است که حق وکالت طلاق باید در دفتر اسناد رسمی ثبت و تنظیم شده باشد. درصورتی‌که آقا به‌صورت شفاهی اجازه داده باشد یا وکالت حق طلاق در منزل تدوین شده باشد و دو شاهد آن را امضا کرده باشند اعتبار کافی نخواهد داشت و نمی‌تواند به آن استناد کرد.

مزایای حق طلاق برای زن چیست؟

اگر حق طلاق با زن باشد، او می‌تواند بدون حضور شوهر درخواست طلاق دهد. مراحل آن رو طی کند. زن باید پس از اخذ حکم طلاق به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کند. طلاق را ثبت نماید، بدون اینکه نیازی به حضور مرد باشد.

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق

مراحل طلاق با داشتن حق طلاق، شامل درخواست طلاق از طریق دفاتر خدمات قضایی و رفتن جلسات مشاوره و حضور در جلسه دادگاه و اخذ حکم طلاق و ثبت طلاق در دفتر ثبت ازدواج و طلاق می‌شود و در هیچ کدام از مراحل نیازی به حضور مرد نخواهد بود.

داشتن حق طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چگونه نفقه خود را به نرخ روز محاسبه کنیم؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۱ در ۵:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …