چگونه نفقه خود را به نرخ روز محاسبه کنیم؟

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نفقه یکی از مسائلی است که در دادگاه‌های خانواده، در طرح دعوا میان زوجین یا از گوشه و کنار شنیده می‌شود و به آن پرداخته می‌شود.
نحوه محاسبه نفقه به نرخ روز

نفقه یکی از حقوق زنان محسوب می‌شود و قانون مدنی جمهوری اسلامی برای آن ارزش بسیاری قائل است. نفقه زوجه تا حدی مهم است که یک زن می‌تواند حتی نفقه خود را نسبت به زمان گذشته و آینده نیز از شوهرش مطالبه کند. اما نحوه محاسبه نفقه زن چگونه است؟ این سوالی است که عده بسیاری به دنبال پاسخ آن هستند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه محاسبه نفقه به نرخ روز می‌پردازیم.

نفقه زن و ارتباط آن با تمکین

مطابق با قانون مدنی، پس از عقد دائم، همانطور که گفتیم مرد موظف به پرداخت نفقه می‌شود. زن نیز باید مرد را تمکین کند. در قانون حاکم بر جامعه اسلامی، دو ضمانت برای اجرای قانون در قبال عدم پرداخت نفقه یا همان ترک انفاق وجود دارد همچنین برای عدم تمکین نیز قوانینی در نظر گرفته شده است. اگر زنی بی دلیل از تمکین شوهرش امتناع کند، ناشزه خوانده می‌شود و قانون حق نفقه را از او می‌گیرد. اما در قانون شرایطی هم به طور استثناء وجود دارد که زن را بدون تمکین، مشمول نفقه در نظر می‌گیرد.

مقدار نفقه زن چقدر است؟

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون، نفقه زن شامل همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از جمله پوشاک، مسکن، غذا، لوازم منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی است. همچنین اگر مثلاً زن به خدمتکار احتیاج داشته باشد و یا به داشتن آن عادت کرده باشد، مرد وظیفه دارد برای او خدمتکار بگیرد. بنابراین در پرداخت نفقه به زن، رفع نیازهای او ملاک است. میزان نفقه زن را نیز کارشناس دادگستری با توجه به عرف و شأن زن و استناد به شرایطی که ازن دارد، تعیین می‌کند.

نحوه محاسبه نفقه

نحوه محاسبه نفقه زن به چگونه است؟

هنگامی که زنی برای مطالبه نفقه خود به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه می‌کند، مسلماً می‌خواهد بداند که مبلغ نفقه‌اش چقدر است؟ در این شرایط اگر زن و مرد خودشان بر سر مبلغی برای مقدار نفقه زن به توافق برسند، دادگاه دیگر وارد عمل نمی‌شود تا میزان نفقه را حساب کند و طبق توافق طرفین عمل می‌کند. اما چنانچه زوجین بر سر مبلغ نفقه توافق نظر نداشته باشند، دادگاه میزان نفقه زن را محاسبه می‌کند.

قاضی در این شرایط بنا به درخواست زن یا مرد، پرونده تعیین مقدار نفقه زن را تشکیل می‌دهد و یک قرار کارشناسی به کارشناس نفقه دادگاه صادر می‌کند تا کارشناس بعد از ارجاع پرونده نسبت به تعیین مبلغ با توجه به نرخ روز، اقدام کند.

نحوه محاسبه میزان نفقه زن توسط کارشناس نفقه به عوامل بسیاری بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از سن، تحصیلات، موقعیت اجتماعی، شاغل بودن یا نبودن زن و سایر موارد دیگر. به عنوان مثال اگر زنی دارای تحصیلات لیسانس باشد و دارای یک فرزند باشد و از شرایط متوسطی در خانه پدری‌اش برخوردار بوده باشد، مبلغ نفقه او ممکن است از ۹۰۰ تومان به بالا باشد و برای فرزندش هم مبلغی در حدود ۴۰۰ تومان به بالا در نظر گرفته می‌شود. البته این اعداد و ارقام باز هم قابل استناد نیستند و همانطور که اشاره کردیم، کارشناس مبلغ را تعیین می‌کند.

نفقه به نرخ روز

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب رابطه اینستاگرامی با زن شوهردار را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. سعیداسدی

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در ۳:۳۳ ب٫ظ

    مشمول رحمت الهی شویدوتوفیق نوشتن برای رضای خداراداشته باشید🤲🙏❤🌷🌷🌷

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۸ آبان ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از حضور ارزشمند شما🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۹ ق٫ظ

  3. ممل

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

    عالی عالی خیلی خیلی آموزنده

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۰ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۲۸ ق٫ظ

      خوشحالیم که همراه مجله ما هستید و مطالب رو می‌خونید.🌹

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱ در ۴:۴۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۳۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۰:۵۲ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۷:۱۰ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۷:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …