چگونه در کوتاه‌ترین زمان حکم تخلیه را بگیریم؟

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر قصد اخراج مستأجران را داشته باشید، باید بدانید چگونه آن را انجام دهید و در طول این فرآیند چه چیزهایی در انتظارتان است.
گرفتن حکم تخلیه در زمان کوتاه

حتی با بهترین مستأجران ممکن است با دشواری‌های تخلیه ملک مواجه شویم. دراین‌صورت برخلاف میل باطنی مجبور به گرفتن حکم تخلیه خواهیم شد. در این مطلب به موضوع گرفتن حکم تخلیه در زمان کوتاه می‌پردازیم.

برای آشنایی بیشتر با نکاتی در زمینه ملکی، مطلب مسائل حقوقی مهم که قبل از خرید خانه باید بدانید! را مطالعه کنید.

شرایط دریافت حکم تخلیه

برای اینکه صاحبخانه بتواند حکم تخلیه مستأجر را بگیرد، باید یکسری شرایط را مورد بررسی قرار دهد. درغیراین‌صورت احتمالا به موفقیت دست نخواهد یافت. ما در ادامه به شرایط گرفتن حکم تخلیه خواهیم پرداخت. تا آنجایی که امکان دارد سعی خواهیم کرد تا مراحل را به‌صورت کاملا روان و شفاف بیان کنیم:

  • اگر مدت زمان اجاره که در قرارداد مابین مستأجر و صاحبخانه به پایان رسیده باشد اما مستأجر به هر دلیلی ملک را تخلیه نکرده باشد، صاحبخانه می‌تواند برای حکم تخلیه اقدام کند.
  • اگر مستأجر بعد از گذشت سه ماه، نتوانسته باشد اجاره‌بهای قرارداد شده را پرداخت کند، مالک می‌تواند در صورت نیاز حکم تخلیه بگیرد.
  • اگر مستأجر ملک اجاره شده را صرف کارهای غیرقانونی کرده باشد، صاحبخانه می‌تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه مراحل قانونی را پشت سر بگذارد.
  • اگر مستأجر ملک اجاره شده را در اختیار کسی دیگر (به‌عنوان اجاره) قرار داده باشد نیز این حق برای صاحبخانه محفوظ است که حکم تخلیه بگیرد.

گرفتن حکم تخلیه

مراحل دریافت حکم تخلیه

اگر نیاز به دریافت حکم تخلیه در مدت زمان کوتاهی دارید، کافی است که صاحب ملک به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در آنجا درخواست تخلیه ملک داشته باشد. زمانی که حکم تخلیه صادر شود، مستأجر به مدت ۲۰ روز به جهت اعتراض فرصت دارد. بعد از طی این مدت زمان، حکم تخلیه صادر و در نتیجه صاحبخانه برای اجرایی شدن آن درخواست می‌دهد. پر واضح است که طبق قانون در این شرایط نیز به مدت ۱۰ روز اجازه اعتراض به مستأجر داده خواهد شد. پس از آن حکم تخلیه توسط ارگان‌های مربوطه اجرا می‌شود. اگر به مسائلی پیرامون مهریه علاقه دارید، به مطلب این مهریه‌ها پرداخت نشدنی هستند مراجعه کنید.

دقت کنید اگر قرارداد رسمی مابین مالک و مستأجر در نظر گرفته شده باشد، به جهت دریافت حکم تخلیه باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه شود که مراحل انجام و دریافت این حکم تفاوتی با مورد قبلی نخواهد داشت.

به طور کلی حتما متوجه شده‌اید که مدت زمان صدور حکم تخلیه به شیوه بستن اجاره‌‌نامه‌ بستگی دارد. ضمنا ناگفته نماند پس از تأیید شدن اینکه مستأجر به دلایل ارائه شده توسط مالک باید تخلیه کند، صدور حکم فقط ۷۲ ساعت به طول خواهد انجامید اما همانطور که مشخص است تا اجرایی شدن آن و انجام مراحل قانونی حداقل ۱ ماه زمان خواهد برد.

موانع اجرای حکم تخلیه

اگر مستأجر بتواند ثابت کند که قرارداد اجاره را به هر نحو تمدید کرده است، اجرای حکم تخلیه تا زمان اثبات یا رد ادعای مستأجر به تعویق خواهد افتاد. ضمنا اگر مستأجر مدعی شود که سندهای ارائه شده صاحبخانه جعلی است، صدور حکم تخلیه انجام نخواهد شد. در کنار این موارد اگر مستأجر دادرسی فوری انجام دهد تا زمان بررسی ادعایش حکم تخلیه صادر نخواهد شد یا در صورت صادر شدن به حالت تعلیق در خواهد آمد.

مراحل گرفتن حکم تخیله

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه تقسیم ارث خانه بین فرزندان و همسر متوفی را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در ۶:۵۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …