خیابان لاله زار تهران یا شانزلیزه فرانسه؟

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از پیچ کوچه‌ای تاریک به سمت لاله زار می‌پیچید و می‌روید روی سنگفرش یک خیابان، یکباره با نور و ازدحام جمعیت و صدای همهمه عابران روبه‌رو می‌شوید.
جاهای دیدنی خیابان لاله زار تهران

خیابان لاله‌ زار از قدیمی‌‎ترین خیابان‌های تهران است که جنوبش به میدان امام‌خمینی (میدان توپخانه) و شمالش به خیابان انقلاب‌اسلامی (شاهرضا) وصل است. لاله ‎زار، نو و قدیمش هم فرقی ندارد، آدرس همان است که بود ولی شکل و ظاهر و آنچه در دل دارد، از زمین تا آسمان متفاوت است. با مجله دلتا همراه باشید تا جاهای دیدنی خیابان لاله زار تهران را بهتر بشناسید.

جاهای دیدنی خیابان لاله زار تهران

جاهای دیدنی خیابان لاله‌ زار تهران

سینما و تئاتر

قبلا هم گفته‌ایم که در دوران پرشکوه خیابان لاله‌ زار، مکان‎‌های فرهنگی خیلی باارزشی مثل سالن‌‎های تئاتر نصر، سعدی و… و سالن‎‌های سینمای معروفی مثل سینما رکس، مولن‎‌روژ، لاله، نادر و… ساخته شد و مردم از هر گوشه تهران به این خیابان می‌آمدند تا به سبک مد روز آن دوران تفریح کنند.

گراند هتل

گراندهتل خیابان لاله‎ زار هم در زمان قاجاریه ساخته شد و تا حدود ۸۰ سال پیش همچنان رونق داشت ولی کم‌کم از سکه افتاد. البته اگر کمی ماجراجو باشید، هنوز هم می‎‌توانید ساختمان زواردررفته‌‎اش را در خیابان لاله ‎زار نبش کوچه باربد، پیدا کنید.

گراند هتل

کافه پارس

از دیگر ساختمان‎‌های مشهور و قدیمی خیابان لاله ‎زار، کافه پارس لاله ‎زار است که حدود ۱۰۰ سال پیش ساخته شده و می‌گویند به این خاطر در آن سال‌ها بر سر زبان‌ها افتاده که یک معلم ورزشی برای انجام حرکات نمایشی از بالای سقف این کافه به خیابان پریده و به همین دلیل، این کافه قدیمی اسم در کرده است.

تاریخچه خیابان لاله ‎زار

ناصرالدین شاه قاجار در بین پادشاهان این سلسله قاجار، هر وقت به خارج از ایران سفر می‎‌کرد، عاشق زرق و برق فرنگ و هر آنچه در فرنگ باب بود، می‌‎شد. در اولین سفرش به فرنگستان، به محض اینکه پایش به تهران رسید به فکر ساخت خیابانی افتاد که چیزی کم از خیابان شانزه‎‌لیزه در پاریس نداشته باشد.

در آن زمان در محل فعلی خیابان لاله ‎زار، باغی بزرگ بود. ناصرالدین شاه دستور داد این خیابان را در وسط باغ بکشند و زمین‌های دو طرف خیابان را هم در اختیار درباریان و نزدیکان خود قرار داد. این شد که کم‌کم خیابان لاله‎ زار تبدیل شد به نمادی از نوگرایی و هنر مدرن ایرانی. اگر به جاذبه‌های دیدنی تهران علاقه دارید، پاتوق هیجان‌انگیز شطرنج‌بازهای تهران را بخوانید.

لاله زار قدیمی

بورس لوازم الکتریکی

البته در حال حاضر اثری از رونق فرهنگی دوران گذشته در این خیابان وجود ندارد و به بورس لوازم روشنایی، لوستر و الکترونیکی تبدیل شده‌است. اگر به دنبال خرید این‌جور کالاها هستید اینجا بهترین انتخاب می‌تواند باشد. قدیم‌ترها  لاله‎ زار را نمادی از نوگرایی و هنر ایران می‌‎دانستند و تماشاخانه، سینما و غذاخوری‌های معروف در این خیابان به چشم می‎‌آمد.

اگر دوست دارید درباره قیمت مسکن در تهران بیشتر بدانید، مطلب مناطقی که در تهران بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده‌اند را بخوانید.

خیابان لاله زار تهران

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری، خوشگذرانی را در این نقطه از ایران تجربه کنید را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۲۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۲۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…