نحوه تقسیم ارث خانه بین فرزندان و همسر متوفی

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در بحث‌های حقوقی مربوط به تقسیم ارث خانه و تقسیم ارث به‌صورت کلی، انحصار وراثت یکی از مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین موضوعات به‌شمار می‌آید.
نحوه تقسیم ارث خانه بین افراد خانواده

در تقسیم ارث خانه همیشه نزاعات بی‌پایانی درمی‌گیرد و افراد با بی‌اطلاعی از قانون یا نداشتن مدارک لازم انحصار وراثت دچار اشتباه می‌شوند. برای تقسیم ارث خانه آشنایی با این قوانین لازم است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه تقسیم ارث خانه بین افراد خانواده می‌پردازیم.

نحوه تقسیم ارث خانه بین افراد خانواده

درصورتی‌که میراث متوفی خانه باشد، همسر و فرزندان او در آن شریک هستند. در تقسیم ارث ملک سهم‌الارث همسر از ملک موروثی، یک هشتم است. فرزند پسر هم در تقسیم ارث ملک و در مقایسه با فرزند دختر دو برابر بیشتر ارث می‌برد.

قانون می‌گوید که برای تقسیم ارث خانه وراث باید ملک را پس از فروش میان خود تقسیم کنند. تا پیش از به‌فروش رفتن خانه، هیچ یک از وراث به هیچ وجه حق دخل و تصرف در خانه را ندارد.

طبق قانون اگر بعد از فوت شوهر، همسر او در خانه سکونت کند، نمی‌تواند فرزندان را از فروش خانه منع کند.

این امر تنها در صورتی قانونی است که شوهر وصیت کرده باشد زن تا زمانی‌که در قید حیات است، می‌تواند در آن خانه زندگی کند و فرزندان حق فروش خانه را ندارند.

اگر متوفی در زمان حیات چند دانگ از خانه را به همسر و فرزندان خود بخشیده باشد و این مساله قابل اثبات باشد، وراث فقط چند دانگ باقی‌مانده را می‌توانند بین خود تقسیم کنند.

معمولا در تقسیم خانه، وراث برای خرید یا فروش سهم خود با یکدیگر توافق می‌کنند.

این یک روش مسالمت‌آمیز و رایج برای حفظ خانه در خانواده است. اگر به مطالبی پیرامون مهریه علاقه دارید، به مطلب این مهریه‌ها پرداخت نشدنی هستند مراجعه کنید.

اگر پدر وقتی همسرش در قید حیات بوده خانه را به اسم او سند زده باشد و خود در قید حیات باشد، فرزندان نمی‌توانند ادعای ارث و میراث داشته باشند.

نحوه تقسیم ارث خانه

تقسیم ملک مشاع بین وراث

اگر متوفی در زمان حیات چند دانگ از خانه را به‌طور قانونی به همسر یا فرزندانش انتقال داده باشد و این امر قابل اثبات باشد تقسیم ارث ملک فقط در مورد چند دانگ باقی مانده صورت می‌گیرد که یا منجر به خرید سهم باقی‌مانده توسط آن فردی خواهد شد که چند دانگ از خانه به نام وی بوده است یا به دلیل عدم توافق منجر به فروش کل خانه و پرداخت سهم وراث خواهد شد.

 تقسیم ارث خانه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب اگر متوفی شفاهی وصیت کند، اعتبار دارد؟ را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ در ۸:۰۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۶ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۵۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۱ در ۵:۵۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …