تامین دلیل برای توقیف ملک و دیگر اموال

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از بهترین حقوق افراد، تامین دلیل فرد خسارت دیده است. گاهی اوقات هنگام رسیدگی قضایی، به حقوق افراد خساراتی وارد می شود و اثبات آن، کار مشکلی است.
تامین دلیل

ممکن است شخصی با دیگری مشکل حقوقی داشته باشد و کار به تشکیل پرونده در دادگاه برسد. شخصی که مدعی است متضرر شده  باید دلایل کافی برای ثابت کردن موضوع پرونده را داشته باشد. برخی افراد احتمال می دهند دلایلی که نشان می داده طرف مقابل به آن‎ها خسارت وارد کرده از بین برود. در این صورت قبل از جلسه دادرسی از دادگاه درخواست تامین دلیل می‌‎کنند. در این مطلب از مجله دلتا قصد داریم به چگونگی و شرایط ارائه این درخواست از لحاظ قانونی، توسط فرد زیان دیده بپردازیم.

تامین دلیل ساختمان

شرایط درخواست

یکی از بهترین حقوق افراد، تامین دلیل فرد خسارت دیده است. گاهی اوقات هنگام رسیدگی قضایی، به حقوق افراد خساراتی وارد می‌شود و اثبات وارد شدن خسارت کار مشکلی است.

براساس ماده ۱۴۹ قانون آیین دادرسی، زمانی که اشخاص تشخیص دهند که می‌خواهند از مدارک و مستنداتی برای اثبات حق خود  استفاده کنند، می‌توانند تقاضای تامین دلیل از دادگاه نمایند.

نحوه درخواست

شخص می‌تواند هم قبل و هم بعد از طرح دعوی برای تامین دلیل به دادگاه درخواستی را ارائه دهد. فرم دادخواست می‌تواند به نحوی باشد که شخص را راهنمایی کند.

این درخواست بسیار مهم است و مرجع قضایی باید به این نوع درخواست فوری رسیدگی کند. شخص باید در درخواست خود به مواردی مانند مشخصات خود، مشخصات طرف مقابل، موضوع دعوا که نیازمند اثبات تامین دلیل است اشاره کند.

اعتبار درخواست

ماده قانونی ۱۵۵ قانون آیین دادرسی بیان می‎‌کند: تامین دلیل موجب حفظ دلیل شده ولی دادگاه است که موارد کاربرد آن را مشخص می‌‎کند.

شایان ذکر است مرجع رسیدگی به چنین درخواستی شورای حل اختلاف است. در برخی موارد، درخواست موردنظر ناقص بوده و بنابراین نظریه کارشناسی بهترین جایگزین برای آن بشمار می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب مالکیت اموال چطور ثابت می شود؟ را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …