با مهم‌ترین مکان‌های گردشگری ایران آشنا شوید!

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تنوع قومی ایران و همچنین آب و هوای متنوع باعث شده است که ایران یکی از مقصدهای خاص گردشگری جهان به شمار آید.
مکان های گردشگری مهم ایران

مکان های گردشگری مهم ایران به خاطر محوطه‌‌های باستانی، معماری، بناهای تاریخی چند هزار ساله و مناطق طبیعت‌گردی بکر در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده‌اند و هر ساله مسافرهای بی‌شماری را به‌سوی خود جذب‌ می‌کند. یکی دیگر از عامل جذب مسافرها در ایران وجود قوم‌‌های مختلف از جمله آذری، کرد، لر، بلوچ، گیلک و… است. با مجله دلتا همراه باشید.

زیگورات چغازنبیل

این معبد در دوره مفرغ ساخته شده است که متعلق به یکی از قوم‌‌های باستانی به نام ایلامیان است و امروزه در استان خوزستان در نزدیکی شوش قرار دارد. وجود معبد طبقاتی و معماری منحصربه‌فردش باعث شد که در سال ۱۹۷۹ توسط دکتر شهریار عدل به ثبت جهانی یونسکو برسد.

جاذبه های گردشگری ایران

تخت جمشید

باید بگوییم که در ابتدا این مکان یکی از پایتخت‌‌های باقی‌مانده از اولین امپراتوری جهان است. معماری تخت جمشید معماری تلفیقی به حساب‌ می‌آید که از سرزمین‌‌های همجوار چون یونان، نصر، بین‌النهرین و آشور گرفته شده است.

پاسارگاد

هنگامی که نام پاسارگاد‌ می‌آید مقبره کوروش در ذهن ایرانی‌‌ها تداعی‌ می‌شود اما خوب است بدانید که جدای از مقبره، نخستین باغ ایرانی روبه‌روی  کاخ اصلی کوروش ساخته شده است.

پاسارگاد

تخت سلیمان به همراه دریاچه اسرارآمیز

از مکان های گردشگری مهم ایران تخت سلیمان آتشکده شاهی سلسله ساسانیان است. این آتشکده یکی از قدیمی‌ترین آتشکده‌‌های باقی‌مانده ایران از زمان ساسانی‌‌ها است که جدا از آتشکده معابد آناهیتا و میترا را نیز دارد و بسیار حائز اهمیت است.

باغ‌‌های ایرانی

در سال ۲۰۱۰ باغ‌‌های ایرانی به ثبت جهانی رسید. این باغ‌‌ها به خاطر سیستم آب‌رسانی دقیق و مهم‌شان در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. باغ فین کاشان، باغ شاهزاده ماهان کرمان، باغ اکبریه بیرجند، باغ دولت‌آباد یزد، باغ پهلوان‌پور مهریز یزد، باغ چهل ستون اصفهان، باغ بهشهر عباس آباد از بی‌نظیرترین باغ‌‌های ایرانی هستند.

باغغ فین

میدان نقش جهان اصفهان

این میدان در زمان خودش سومین میدان بزرگ دنیا محسوب‌ می‌شد و شاه عباس در باغی به نام نقش جهان تصمیم به ساخت این میدان بزرگ گرفت که وجه تسمیه این میدان از روی باغ نقش جهان اصفهان بوده است. حدود پانصد سال است که نبض زندگی در آن زده‌ می‌شود.

مکان‌‌های مهم طبیعت‌گردی ایران

جنگل‌‌های هیرکانی

این جنگل‌‌ها در منطقه شمالی ایران و استان آذربایجان قرار دارد که تا شهرهای ساحلی دریای خزر امتداد پیدا‌ می‌کند. گونه‌‌های منحصربه‌فرد گیاهی و جانوری باعث شده است که طبیعت‌گردهای بی‌شماری به‌سوی این منطقه سفر کنند.

مکان های گردشگری مهم ایران

کلوت‌‌های شهداد

از منظر طبیعت‌گردی کلوت‌‌های شهداد کرمان بی‌نظیر است و مشابه این پدیده در آمریکا، مصر و پرو قرار دارد. صخره‌‌های در دل طبیعت که از هزاران سال پیش باقی‌مانده است و در اثر فرسایش طبیعی چون باد و خاک شکل‌‌های منحصربه‌فردی پیدا کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

بد نیست تمامی آثار ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو را بازدید کنید چرا که از مکان های گردشگری مهم ایران به شمار‌ می‌روند که شما را با فرهنگ، نبوغ معماری ایران و تاریخ آن آشنا‌ می‌کند. برای دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران، ییلاق خصیل دشت، مکانی بکر میان ابر و مه را بخوانید.

کلوت شهداد

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری، بام سبز لاهیجان، تاج عروس گیلان را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۵۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۰۵ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۵۴ ق٫ظ

      ممنون از شما🌹

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…