شرایطی که خانم‌ها در عقد ازدواج باید به آن توجه کنند

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عقود معین مانند عقد نکاح، اجاره، بیع، وکالت و هبه عقودی هستند که قانونگذار ضمن اینکه برای آن‌ها عنوان در نظر گرفته، شرایط و ارکان و آثار آن‌ها را نیز بیان کرده است که توجه به این شرایط بسیار مهم است.

از جمله شروطی که این روز‌ها در خصوص عقد نکاح بیشتر راجع به آن سوال می‌شود حق حضانت، حق تعیین مسکن، حق خروج از کشور و وکالت زوجه در طلاق است. در این مطلب دلتامگ به موضوع شرایط مهم در عقد ازدواج می‌پردازیم.

شرایط مهم در عقد ازدواج

زوج نمی‌تواند همسر خود را به زندگی در شهر دیگری ملزم کند

در صورت درج حق تعیین مسکن زوج نمی‌تواند همسر خود را ملزم به زندگی در شهر دیگری کند. در صورت عدم درج این شرط مرد می‌تواند به همسر خود امر کند که در هر جایی سکنی گزیند. اگر زوجه قبول نکند ناشزه محسوب می‌شود. به او نفقه تعلق نمی‌گیرد و دراین‌صورت مرد می‌تواند درخواست ازدواج مجدد کند.

خروج از کشور از شروط ضمن عقد است

این حق هم می‌تواند به زنان اعطا شود تا زن هم از حقوقی برابر در این خصوص با مردان بهره‌مند شود. باید در تنظیم متن این موضوع دقت کرد تا در آن ذکر شود که زن می‌تواند به‌صورت مکرر از این حق استفاده کند. در صورت منقضی شدن اعتبار گذرنامه بتواند تقاضای اخذ مکرر گذرنامه را انجام دهد و اعطای این حق در دفاتر تنظیم اسناد رسمی انجام می‌شود.

شرایط مهم در عقد

زنان می‌توانند در مشاغل معمول بدون اذن شوهر فعالیت کنند

طبق ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا همسرش باشد منع کند و البته قانون اجازه اشتغال را به صورت مشروط به زن داده است.

زنان می‌توانند به شغل‌های معمول در جامعه هم اشتغال داشته باشند و این امر نیاز به اجازه زوج ندارد اما چنانچه زوجه مورد خاصی را مدنظر داشته باشد بهتر است آن را در سند ازدواج درج کند.

مطلب پیشنهادی:  نکاتی برای دریافت وام خرید خانه

دادن حق حضانت قبل از تولد نوزاد دارای اشکال قانونی است

طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی مادر تا سن هفت سالگی جهت حضانت طفل اولویت دارد. بعد از این سن حضانت او با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه خواهد بود.

بعد از هفت سال هم اگر فرزند از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشد و بهداشت جسمی و روانی او نزد مادر رعایت شده باشد و مشکل خاصی وجود به وجود نیاید، حضانت او در اکثر موارد به مادر داده می‌شود.

گرفتن حق حضانت فرزند قبل از به دنیا آمدن او مبنای حقوقی ندارد و قابل قبول نیست. برخی از حقوقدانان با توجه به اینکه حضانت هم حق و هم تکلیف برای ابوین است، سلب آن از یک طرف به طور کامل و مطلق را صحیح نمی‌دانند ولی به اعتقاد برخی دیگر توافق والدین طبق ماده ۱۰ و ۲۱۹ قانون مدنی لازم محسوب می‌شود. اگر بر اساس همین توافق صیغه طلاق جاری شود و علت جدیدی برای سلب حضانت از مادر وجود نداشته باشد مرد امکان سلب حضانت از مادر را نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…