نصف دارایی و املاک مرد به همسرش داده می شود!

۱
4
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر بعد از مدتی که زن و مرد با هم وارد زندگی مشترک شدند و بنا به دلایلی تصمیم به جدایی از هم بگیرند، فقط طبق شرایطی تنصیف دارایی صورت می‎گیرد. یعنی نصف اموال اعم از ملک و ماشین و هرآنچه که متعلق به مرد است طبق نظر دادگاه به همسرش تعلق می‎گیرد.
تنصیف دارایی

شاید بارها شنیده باشیم که در خارج از کشور نصف اموال و دارایی مرد بعد از طلاق به همسرش می‎رسد. لازم است بدانید این موضوع در قوانین مدنی ایران نیز پیش بینی شده است. اما بسیاری از زوج ها در هنگام عقد، بدون توجه و خواندن شروط ضمن عقد در قباله ازدواج، تمام صفحات و شروط مندرج در آن را امضا می‎کنند. یکی از این نکات مهم، شرط تنصیف دارایی است. در این مطلب به بررسی اجرایی شدن این شرط طبق قانون ایران می‎پردازیم.

مفهوم تنصیف دارایی به زبان ساده:

در صفحه هشتم قباله ازدواج (سند نکاحیه) سازمان ثبت اسناد املاک کشور به صورت چاپی و پیش فرض شرط واگذاری نصف دارایی مرد به همسرش بعد از طلاق را پیش بینی کرده و در زیر متن آن محل امضا زوج و زوجه قرار داده است. تنصیف دارایی به این معنی است که نصف اموال و دارایی مرد بعد از طلاق به همسرش داده خواهد شد.

بسیاری از زوج‎ها هنگام مراسم عقد به این شرایط توجه نمی‎کنند و فقط تمام موارد را امضا می‎کنند. حال اگر  زوج (مرد) این شرط را امضا نکند، نصف اموال او به همسرش در مواقع مورد نظر واگذار نمی‎شود.

تنصیف دارایی

شرایط تحقق تنصیف دارایی:

اگر بعد از مدتی که زن و مرد زندگی مشترک را آغاز کردند و بنا به دلایلی تصمیم به جدایی بگیرند، فقط با شرایط زیر نصف اموال اعم از منقول و غیر منقول و هرآنچه که متعلق به مرد است طبق نظر دادگاه به همسرش تعلق می‎گیرد:

  1. طلاق از طرف مرد مطرح شده باشد و شامل طلاق توافقی و یا دادخواست طلاق از طرف زن نمی‎شود.
  2. اگر مرد بتواند ثابت کند که به دلیل تخلف همسرش از وظایف زناشویی که بر عهده‎اش بوده است یا به دلیل سوء رفتار یا سوء معاشرت زن، قصد طلاق و جدایی از همسرش را دارد، شرط واگذاری نصف اموال شامل آن زن نمی‎شود.
  3.  منظور از اموال و دارایی در این شرط اموالی است که مرد بعد از تاریخ عقد به دست آورده باشد. بنابراین اگر مرد قبل از ازدواج با همسرش اموالی داشته است، مشمول این شرط نمی‎شود. و همچنین این اموال که در طول زندگی مشترک آن‎ها به دست آمده، در زمان طلاق باید موجود باشند.

تنصیف دارایی

شایان ذکر است اگر بعد از ازدواج سهم الارثی به زوج برسد، شامل شرط نصف دارایی نمی شود. به دلیل اینکه از متن شرط چنین استنباط می‎شود که شامل اموالی است که بر اثر کار و کوشش در ایام زوجیت ( دوران زندگی مشترک) به دست آمده باشد و زوج با امضا آن توافق می‎کند که چنانچه بعد از ازدواج اموالی را به دست آورد زوجه نیز در آن سهم دارد.

در مطلب بعدی به نکات حقوقی مهمی که درباره این موضوع باید رعایت شود و بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند خواهیم پرداخت.

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

یک نظر

  1. شهاب حسینی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۲۶ ب٫ظ

    خیلی عالی. فقط کاش اطلاعات کاملتری از عقدنامه بود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …