آیا طلاهای مادر به عروس وی می‌رسد؟

0
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تقسیم ارث طلای مادر از جمله موضوعات کاربردی است که در مطلب امروز قصد داریم نکات مهم مربوط به آن را بررسی کنیم.

بسیاری از ورثه گمان می‌کنند طلای متوفی که در اکثر اوقات مادر خواهد بود، باید بین ورثه دختر تقسیم شود. در نتیجه فرزندان پسر سهمی از طلای مادر ندارند. این تصوری اشتباه است که متاسفانه به دلیل تکرار، در ذهن بسیاری از افراد شکل گرفته است. در این مطلب از دلتامگ به موضوع تاثیر وصیت در تقسیم ارث طلای مادر می‌پردازیم.

تاثیر وصیت در تقسیم ارث طلای مادر

نحوه تقسیم ارث طلای مادر به وجود وصیت یا عدم وجود آن وابسته است. در حقیقت اگر متوفی به میزان یک سوم از اموال خود را به‌صورت کتبی وصیت کرده باشد، ورثه موظف هستند ابتدا به متن وصیت عمل کنند. درغیراین‌صورت امکان تقسیم اموال و در نتیجه تقسیم طلای مادر وجود نخواهد داشت. در خصوص مازاد بر یک سوم از اموال نیز دریافت اجازه از ورثه الزامی است. به عبارت دیگر تا زمانی که ورثه به عملی کردن وصیت مازاد بر یک سوم رضایت ندهند، نمی‌توان این وصیت اضافه را مورد توجه قرار داد.

اشاره کردیم که وصیت باید به صورت کتبی باشد. با این وجود با توجه به رویه قضایی که در حال حاضر وجود دارد، به نظر می‌رسد وصیت شفاهی نیز معتبر است مشروط بر اینکه شخص دارای نفع بتواند آن را به اثبات برساند. امروزه این امکان وجود دارد که شهود برای اثبات این نوع از وصیت حاضر شوند و در دادگاه گواهی بدهند. با این وجود ثابت کردن این نوع از وصیت اندکی دشوار خواهد بود.

بنابراین می‌توان گفت مادر می‌تواند وصیت کند تا یک سوم اموالش به عروس خود برسد. طلا نیز جزو اموال مادر است و می‌توان تا یک سوم آن را وصیت کرد. حتی مادر می‌تواند مقدار بیشتری از یک سوم طلاهای خود را نیز به نفع عروس خود وصیت کند البته به شرطی که سایر ورثه اجازه این کار را بدهند.

مطلب پیشنهادی:  آیا کتک زدن دزدی که وارد خانه شده جرم است؟

تاثیر وصیت در تقسیم ارث

تقسیم قانونی طلا

طبق قانون، طلا نیز جزو اموالی است که باید در آن تقسیم به‌صورت قانونی و بر اساس طبقات ارث انجام گیرد. در واقع طلا خصوصیتی نسبت به سایر اموال نداشته و مانند سایر اموال مورد تقسیم قرار می‌گیرد. طلای مربوط به متوفی مانند دیگر اموال وی اگر فقط یک وارث وجود داشته باشد به همان وارث خواهد رسید. اگر افراد طبقات تقسیم‌بندی سه‌گانه وراث در قید حیات باشند به نسبت سهم‌شان بین آن‌ها تقسیم می‌گردد.

درصورتی‌که طبقه اول وجود داشته باشند ارث به سایر طبقات نخواهد رسید. همچنین اگر در هر طبقه‌ای درجه اول وجود داشته باشد، درجه دوم ارث نخواهد برد. اگر زنی همسر داشته باشد و فوت کند، همسر او با وجود اینکه جزو خویشاوندان سببی است قطعا در کنار سایر طبقات از طلاهای متوفی ارث خواهد برد.

بنابراین طلاهای مادر مانند بقیه اموال بین تمام وراث اعم از دختر، پسر و همسر متوفی تقسیم می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …