قلعه مارکوه رامسر با افسانه‌های شگفت‌انگیز

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعضی باستان‌شناسان ساخت قلعه مارکوه رامسر را به دوران ساسانیان نسبت می‌دهند و اعتقاد دارند این قلعه بعد از اسلام بازسازی شده است.
قلعه مارکوه رامسر

قلعه مارکوه رامسر از آن دسته مکان‌های تاریخی است که برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و تاریخ‌شناسی هم حتما جذاب است. این قلعه تاریخی از جاهای دیدنی رامسر است و اگر می‌‌خواهید آن را از نزدیک ببینید باید به شمال ایران سفر کنید. با دلتامگ همراه باشید.

خرید ویلا در شمال

قلعه مارکوه رامسر چه زمانی ساخته شده است؟

قلعه مارکوه رامسر از جمله دژهای دفاعی است که کاربرد نظامی داشته و طبق تخمین پژوهشگران ساخت آن به حدود قرن 3 هجری برمی‌گردد. در آن دوره تاریخی ساختن قلعه‌های مختلف در دستور کار معماران بوده است. هر کدام از این قلعه‌ها هم کارکردهای مختلفی داشتند. مثلا بعضی از آنها به عنوان سکونتگاه والی شهر استفاده می‌شدند. اما رسم بر این بوده که بیشتر قلعه‌ها جنبه نظامی داشته باشند و برای حفاظت از شهر در جنگ‌ها طراحی شوند. قلعه مارکوه یکی از این بناهای نظامی است که در موقعیت جغرافیایی خوبی ساخته شده است. از آن ارتفاع سربازان به راحتی می‌توانستند شهر و دریا را زیر نظر داشته باشند و زمان هجوم دشمن‌ آماده نبرد شوند. به دلیل این اهمیت جغرافیایی پژوهشگران آن را با قلعه بابک در آذربایجان شرقی مقایسه می‌کنند.

 قلعه مارکوه رامسر چه زمانی ساخته شده است؟

معماری قلعه مارکوه رامسر

قلعه مارکوه رامسر در مساحتی حدود 600 متر مربع ساخته شده است. البته این روزها از آن عظمت تنها حصارهای اطراف و برج‌های دیده‌بانی باقی مانده است. اکنون می‌توان یکی از درهای قلعه را در سمت شمال شرق دید. اتاقی هم وجود دارد که با سنگ و ملات و سیمان بازسازی شده و کاملا قابل رویت است. این اتاق کوچک محل حضور نگهبان فعلی قلعه است.

مطلب پیشنهادی:  عمارتی که بازدید از آن مو بر تن شما سیخ می‌کند!

دو طرف جنوب شرقی و غربی قلعه با استفاده از پلکان‌ها به هم وصل می‌شوند و می‌توان بقایای اتاق‌های مختلف آن را هم دید. این قلعه با سنگ، ساروج و گچ ساخته شده و گنجایش حداقل 100 سرباز را داشته است.

معماری قلعه مارکوه رامسر

اطراف قلعه مارکوه رامسر چه خبر است؟

کسانی که برای دیدن قلعه مارکوه رامسر به سمت شمال حرکت می‌کنند حتما به اطراف آن هم سری می‌زنند. آرامگاه حبیب محبیان (خواننده قدیمی ایران)، روستای سرکوسرا و روستای گالش محله از جمله مکان‌های زیبا و دیدنی در اطراف این قلعه هستند. پیشنهاد می‌کنیم از همه این مکان‌ها در ساعات روز دیدن کنید تا بتوانید تمام زیبایی آن را ببینید.

یک نظر

  1. ناشناس

    7 آذر 1402 در 7:46 ب.ظ

    دست مریزاد نویسنده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سبک زندگی

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…