راه های پرداخت پول در خرید ملک

۲
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهتر است قبل از اقدام به خرید ملک، برای پیشگیری از بروز هرنوع مشکل از قوانین مربوط به آن آگاه شوید. یکی از مسائل مهم روش پرداخت پول هنگام خرید ملک است.
پرداخت پول در خرید ملک

روش پرداخت پول در خرید ملک به توافق دو طرف بستگی دارد. اما این روزها روش‌های دیگری برای پرداخت پول رایج است که اطمینان‌خاطر بیشتری به دو طرف معامله می‌دهد. پرداخت پول در معاملات ملک معمولا با استفاده از چک انجام می‌شود که انواع مختلفی دارد. روش‌های دیگر امنیت کمتری دارند و در موارد خاص به کار می‌روند. در این نوشتار قصد ما معرفی این روش‌ها و بررسی مزایا و معایب آن‌ها است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

چک عادی

یکی از روش‌های پرداخت پول در خرید ملک ، استفاده از چک عادی است. منظور از چک عادی، چک‌هایی است که صاحب حساب جاری صادر می‌کند. این چک ممکن است به نام شخص طلبکار یا در وجه حامل صادر شود. اعتبار این گونه چک‌ها به صاحب حساب بستگی دارد و به خودی خود اعتباری ندارند. معامله با چک‌های عادی خطراتی دارد که باعث شده در معاملات مسکن کمتر از آنها استفاده شود.

خرید ملک

چک بانکی تضمین‌ شده

چک بانکی تضمین‌شده، که به چک رمزدار معروف است، توسط یک بانک و به عهده همان بانک صادر می‌شود که بانک پرداخت شدن آن را تضمین می‌کند و با پول نقد تفاوتی ندارد. با در دست داشتن این نوع چک می‌توانید به هر یک از شعب بانک صادر‌کننده در هر جای کشور مراجعه و مبلغ را دریافت کنید. یکی از مزایای مهم چک تضمین‌شده این است که فوت یا ورشکستگی صاحب حساب در پرداخت آن تأثیری ندارد و دارنده چک به هر حال مبلغ را دریافت خواهد کرد و منتظر عملیات انحصار وراثت و تقسیم ماترک نخواهد ماند. مجموعه این دلایل باعث می‌شود این نوع چک‌ها در تمام معاملات و به خصوص معاملات بانکی رواج داشته باشند.

چک بین بانکی تضمین‌ شده

تضمین پرداخت مبلغ این نوع چک نیز بر عهده بانک است. بسیاری مواقع در معاملات مسکن از چک بین بانکی تضمین‌شده استفاده می‌شود اما این نوع چک نیز مشکلاتی دارد. برای مثال اگر معامله به هر دلیل به هم بخورد، خریدار باید به بانک مراجعه و چک را به حساب بگذارد و سپس مبلغ را به فروشنده بازگرداند، این کار افراد را دچار دردسرهای فراوان خواهد کرد و اگر خریدار قصد آزار فروشنده را داشته باشد، به راحتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

روش های پرداخت پول در خرید ملک

انتقال وجه کارت به کارت

در برخی معاملات ملکی انتقال وجه به صورت کارت به کارت انجام می‌شود. البته این انتقال معمولا برای مبلغ بیعانه انجام می‌شود زیرا انتقال وجه کارت به کارت سقف مبلغ محدودی معمولا بین سه تا پنج میلیون تومان دارد. با اینکه پرداخت به این روش کد رهگیری دارد و امکان استعلام از بانک مبدا و مقصد نیز وجود خواهد داشت، همچنان به عنوان روشی مطمئن برای پرداخت پول در معاملات مسکن توصیه نمی‌شود.

 انتقال وجه از طریق دستگاه پوزpos

در برخی موارد، افراد مبلغ بیعانه را از طریق دستگاه پوز موجود در بنگاه املاک پرداخت می‌کنند. در این حالت بنگاه تضمین می‌کند مبلغ را به حساب شخص فروشنده واریز کند. در مواردی نیز دیده می‌شود که خریدار هنگام انتقال سند در محضر، باقی‌مانده مبلغ معامله را از طریق خرید از دستگاه کارت‌خوان محضر پرداخت می‌کند. در این حالت محضر متعهد می‌شود پول را به حساب فروشنده واریز کند. این موارد زمانی اتفاق می‌افتد که بین فروشنده‌ها با صاحبان بنگاه یا محضر آشنایی و اعتماد کامل وجود داشته باشد اما این روش هم مطمئن نیست. هر چند مراجعه به بانک و دریافت چک‌های رمزدار و تضمین‌شده نیازمند صرف مقداری وقت و هزینه است ولی انجام این کار باعث می‌شود خیال شما از بابت امنیت پول پرداختی و دریافتی راحت‌تر باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با محاسبه نقل و انتقال مالیات “محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک” را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱:۵۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۳:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …