عواقب امتناع از رابطه زناشویی بدون دلیل موجه

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زوجین در زندگی مشترک از یک سری حقوق قانونی برخوردارند. یکی از این حقوق مشترک میان زوجین تمکین از یکدیگر است.
عواقب امتناع از رابطه زناشویی

تمکین به معنای خاص مربوط به تکلیف برقراری رابطه‌ جنسی متعارف است و براساس آن، هیچ‌یک از طرفین نمی‌توانند بدون عذر موجه از برقراری رابطه‌ جنسی با طرف مقابل سرباز بزنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع عواقب امتناع از رابطه زناشویی می‌پردازیم.

عدم تمکین چیست؟

زن پس از جاری شدن صیغه عقد و رسمیت یافتن ازدواج با همسرش می‌تواند از او نفقه طلب کند. در مقابل مرد نیز می‌تواند از همسرش تقاضای تمکین کند. این واژه یعنی زن موظف به برآوردن نیازهای زناشویی است. به این مسئله تمکین خاص می‌گویند. البته تمکین عام نیز مطرح است که به معنای حضور زن در سر زندگی‌اش است.
اما از آنجا که همیشه همه چیز در میان همسران با صلح و صفا شکل نمی‌گیرد، گاهی زنان مجبور به طرح شکایت برای دریافت نفقه می‌شوند و گاهی نیز مردان مجبور می‌شوند برای تمکین از همسر خود شکایت کنند. اگر به مسائلی پیرامون طلاق علاقه دارید، به مطلب بهترین روش‌های طلاق در مدت کوتاه مراجعه کنید.
امتناع از رابطه زناشویی

امتناع از رابطه زناشویی

در صورتی که زوجه از داشتن روابط زناشویی خودداری کند و برای این امر هیچ‌گونه دلیل موجه یا مانع شرعی نیز نداشته باشد، وی ناشزه محسوب می‌شود. این زن مستحق دریافت نفقه نخواهد بود. پس تا لحظه‌ای که عقد نکاح میان زن و مرد به قوت خود باقی است، مرد می‌تواند درخواست رابطه جنسی داشته باشد. چنانچه زن، بدون دلیل موجه از این عمل امتناع کرده و توسط پزشکی قانونی به اثبات برسد، زن مشمول پرداخت نفقه نخواهد شد.

حکم مهریه زن ناشزه

این تصور در بین مردم رواج دارد که ثابت کردن نشوز زن، مجوزی برای مردان است تا از پرداخت مهریه امتناع کرده و مهریه را پرداخت نکنند که در‌‌‌‌‌‌ این باره باید بگوییم تصور اشتباهی است و طبق قانون نا‌شزه بودن زن ‌‌‌‌‌نمی‌تواند مانع دریافت مهریه شود. باید گفت که بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، به محض عقد نکاح مهریه به مالکیت زن در می‌آید. بنابراین مرد مکلف به پرداخت آن به همسر خود می‌شود. لذا عدم تمکین از سوی زن و ناشزه شدن زن سبب نمی‌شود که وی حق مهریه خود را از دست بدهد. در واقع زن ناشزه همچنان حق مهریه دارد.
رابطه زناشویی
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب وضعیت فرزندان در ازدواج سفید چیست؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۶:۴۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۳:۵۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …