پرخاصیت‌ترین سبزیجات را بشناسید

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه ما از فواید بی‌نظیر سبزیجات اطلاع داریم. سبزیجات سرشار از فیبر، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی هستند و سلامت بدن ما را تضمین می‌کنند.
مغذی ترین سبزیجات

امروز قصد داریم برخی از مغذی ترین سبزیجات را معرفی کنیم. می‌توانید از این سبزیجات برای تهیه انواع سالاد، اسموتی، سوپ و ساندویچ استفاده کنید. تا انتهای این مطلب همراه مجله دلتا باشید.

اسفناج

این سبزی در فهرست مغذی‌ترین سبزیجات جهان جایگاه اول را دارد. یک فنجان (۳۰ گرم) اسفناج خام ۱۶درصد از نیاز روزانه بدن انسان به ویتامین A و همچنین ۱۲۰درصد از نیاز بدن به ویتامین K را تامین می‌کند. این مقدار اسفناج فقط یک کالری انرژی دارد.

اسفناج همچنین منبع مهم آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث کاهش خطر ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها می‌شوند. علاوه بر این، پژوهشی نشان داد سبزی‌هایی مانند اسفناج که برگ‌هایی به‌رنگ سبز تیره دارند حاوی مقادیر زیادی از ۲ آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن و لوتئین هستند که موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شوند. پژوهشی دیگر هم اثبات کرد که اسفناج با کمک به کاهش فشارخون، برای سلامت قلب مفید است.

اسفناج

هویج

هویج مملو از ویتامین A است و تنها یک فنجان (۱۲۸ گرم) از آن ۱۱۹درصد از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند. بتاکاروتن آنتی‌اکسیدانی است که باعث رنگ نارنجی روشن هویج می‌شود و به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. بررسی بیش از ۵۷هزار نفر نفر نشان داد که خوردن حداقل ۲ تا ۴ هویج در هفته می‌تواند در درازمدت خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۱۷درصد کاهش دهد.

همچنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند که هویج می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را نیز کاهش دهد. در نهایت باید اضافه کنیم که این ریشه خوراکی خوشمره و محبوب سرشار از بسیاری از مواد مغذی دیگر مانند پتاسیم و ویتامین‌های C و K است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی مقدار زیادی ترکیب گیاهی گلوکوسینولات دارد که محصول جانبی آن سولفورافان است. بر اساس تعداد زیادی از تحقیقات، اثبات شده است که سولفورافان خطر ابتلا به سرطان را کاهش چشمگیری می‌دهد. فقط یک فنجان (۹۱ گرم) کلم بروکلی خام ۷۷درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین K و ۹۰درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می‌کند و همچنین مقدار زیادی فولات، منگنز و پتاسیم دارد.

سیر

هزاران سال است که انسان خاصیت دارویی سیر را کشف کرده است. ترکیب فعال اصلی سیر آلیسین است که به تنظیم میزان قند خون و سلامت قلب کمک می‌کند. با بررسی سه‌ماهه ۹۰ نفر مشخص شد افرادی که روزانه ۱۶۰۰ میلی‌گرم پودر سیر مصرف می‌کردند کاهش چشمگیر چربی‌های دور شکم، کاهش فشارخون و تری گلیسیرید را تجربه کردند.

همچنین استفاده از پودر سیر در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش مقاومت سلول‌ها به انسولین شود. اگرچه نیاز به تحقیقات بیشتری است، تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده‌اند آلیسین برای مبارزه با سرطان بسیار مفید است. اگر به خواص سیر علاقمندید مطلب معجزه سیر در کاهش وزن! را بخوانید.

نخودفرنگی

نخودفرنگی از سبزیجات نشاسته‌دار محسوب می‌شود، یعنی از سبزیجات غیرنشاسته‌ای کربوهیدرات و کالری بیشتری دارد و ممکن است در صورت مصرف مقدار زیاد، روی قند خون تاثیر داشته باشد. با این حال، فوق‌العاده مغذی است. یک فنجان (۱۶۰ گرم) از آن حاوی ۹ گرم فیبر، ۹ گرم پروتئین، ویتامین‌های A C و K و همچنین ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین و فولات است.

نخودفرنگی سرشار از فیبر است و با افزایش تعداد باکتری‌های مفید روده و بهبود وضعیت اجابت مزاج، به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. علاوه بر این، نخودفرنگی سرشار از ساپونین است. ساپونین گروهی از ترکیبات گیاهی است که اثرات ضدسرطانی دارند و ممکن است باعث کاهش تومورهای سرطانی شوند.

مغذی ترین سبزیجات کدامند؟

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۵ نشانه خطرناک برای افت قند خون را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۱۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۳:۵۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…