کلیسای وانک در قلب عاشقانه‌ترین خیابان اصفهان

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با اینکه گوشه به گوشه اصفهان، دیدنی است اما لذت تماشای کلیسای وانک، آن هم در خیابانی که سنگ‌فرش شده است و سبک اروپایی دارد، دوچندان به نظر می‌رسد.
کلیسا وانک اصفهان

کلیسا وانک اصفهان را در منطقه جلفا ببینید و از این‌همه زیبایی شگفت‌زده شوید. در خیابان حکیم نظامی اصفهان، با محله‌ای روبه‌رو‌ می‌شوید که پنج کوچه دنج و سنگفرش شده دارد. محله‌ای که بخش بزرگی از ارامنه اصفهانی در آنجا ساکن‌اند. در منطقه جلفای اصفهان، یازده کلیسا وجود دارد ولی در بین تمامی آن‌‌ها، کلیسای وانک شهرت جهانی دارد.

کلیسا وانک اصفهان

ساخت کلیسای وانک در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان شاه عباس دوم آغاز شد. پس از ۹ سال کاشی کاری‌‌ها و ظریف کاری‌‌های این کلیسا به اتمام رسید. سپس کتیبه‌ای با کاشی‌‌های لاجوردی بر سردر ورودی غربی کلیسا نصب شد که با خط طلایی، تاریخ ساخت و اتمام بنا بر روی آن درج شد.

محله جلفا

مقبره خاچاطور کساراتسی در حیاط کلیسا

به حیاط بزرگ کلیسا که قدم‌ می‌گذارید، چهار ستون سنگی استوار را‌ می‌بینید که بر روی آن ناقوس‌‌های زیبا و بزرگی قرار گرفته‌اند. خاچاطور کساراتسی اسقف اعظم ارامنه اصفهان و به شدت در میان مسیحی‌‌های ایرانی محبوب بود. او اولین کسی بود که صنعت انتشارات را در ایران راه‌اندازی کرد.

مقبره خاچاطور

گنبد مخروطی شکل کلیسای وانک

از آنجایی که کلیسای وانک در عصر صفویه ساخته شده، گنبد این کلیسا مشابه گنبد مساجد این دوره ساخته شده است. به داخل کلیسا که‌ می‌روید، برای لحظه‌ای از این‌همه نقش و نگار شگفت‌زده خواهید ماند. داخل گنبد به زیبایی تمام با رنگ روغن نقاشی شده و تصاویری با مضامین انجیل مقدس، کشیده شده است.

کلیسا وانک کجاست

موزه کلیسا وانک اصفهان

موزه کلیسای وانک قدمتی ۱۰۰ ساله دارد و در ضلع شمالی حیاط کلیسا خودنمایی‌ می‌کند. در بخشی از این موزه، کتاب‌‌های تاریخی به زبان ارمنی، قرار گرفته است. این کتاب‌‌ها در محفظه‌‌های شیشه‌ای نگهداری‌ می‌شوند و صفحات پوسیده و باقی‌مانده آن‌‌ها، گذر تاریخ را نشان‌ می‌دهد.

انجیل

آثار فلزی کلیسای وانک

آثار فلزی از زیورآلاتی از جنس طلا و نقره، ظروف تزیینی، سینی، عود سوز و انواع صلیب و جعبه صلیب در این بخش نگهداری‌ می‌شود. اگر دوست دارید در محله‌های شیک اصفهان خانه‌ای داشته باشید، مطلب لوکس‌ترین محله‌های اصفهان کدامند؟ را بخوانید.

آثار فلزی موزه

تابلوهای موزه وانک

آثار ارزنده‌ای از نقاشان اروپایی و ارمنی در این موزه گرد هم آمده‌اند. اجازه دست زدن به تابلوها وجود ندارد اما از دور هم‌ می‌توان جنس تابلوها را حس کرد. اگر به جاذبه‌های دیدنی ایران علاقه دارید، مطلب در این روستا میان ابرها قدم بردارید را بخوانید.

تابلو موزه

سکه‌‌های تاریخی موزه وانک

در سال ۱۹۷۰ سکه‌‌هایی که استفاده از آن‌‌ها در ادوار مختلف مرسوم بود به موزه کلیسای وانک اهدا شد. سکه‌‌هایی که مربوط به قبل از تاریخ، دوران اسلامی و سکه‌‌های پادشاهی ارمنی کیلیکیه است. زیبایی کلیسای وانک و موزه‌اش، در کلام نمی‌گنجد. باید به این کلیسا قدم گذاشت تا با تمام وجود آن را حس کرد.

کلیسا وانک اصفهان

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری ایران عمارت دیدنی وزیر جنگ در دل منیریه تهران را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در ۳:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…