در این روستا میان ابرها قدم بردارید

9
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کلاردشت، منطقه مشهور ییلاقی دوست‌داشتنی را در نزدیکی خود دارد، ییلاقی به نام مازیچال. مازیچال با قرارگیری در ارتفاعات، اقیانوسی از ابر را پیشکش گردشگران می‌کند.
کلاردشت

کلاردشت ناحیه‌ای در استان مازندران و ۴۸ کیلومتری شهر چالوس است و ۱۷۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد. مازیچال نام دهکده‌‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری، شما را بالاتر از ابرها نگه‌‌ می‌دارد. ایستادن در ارتفاعات مازیچال و تماشای اقیانوس ابر احساسی وصف ناشدنی را برای شما به همراه خواهد داشت. با دلتامگ همراه باشید تا روستای مازیچال کلاردشت را بهتر بشناسید.

معنای مازیچال کلاردشت چیست؟

طبق برخی منابع، «ماز» و «مازی» در گویش محلی به‌معنی درخت بلوط است و «چال» به معنی گودال؛ پس ترکیب نهایی گودالی پر از درختان بلوط می‌شود. البته این مسئله خیلی دقیق نیست؛ چراکه واژه ماز بر اساس لغت‌نامه‌ دهخدا به‌معنای پر چین‌وشکن است و واژه‌ مازندران را از همین کلمه گرفته‌اند.

خوردنی‌های مازیچال در کلاردشت

بهترین خوردنی‌هایی که می‌توانید در مازیچال سراغ بگیرید لبنیات تازه است. روستاییان بیشتر به شغل دامپروری و گاوداری مشغول هستند. مغازه یا فروشگاهی در منطقه وجود ندارد؛ به همین دلیل از غذای محلی نیز خبری نیست. پس غذای کامل به تعداد وعده‌های لازم با خود همراه داشته باشید.

اگر به روستاییان یا گوسفندسراها رسیدید، می‌توانید از آن‌ها پنیر یا ماست بخرید. معمولا ییلاق‌نشین‌ها شیر گوسفندانشان را نمی‌فروشند؛ ممکن است اول صبح بتوانید از آن‌ها خرید کنید. بهترین کار این است که غذا به اندازه کافی برای خود بردارید که نیازی به برگشتن به شهر نداشته باشید و از لحظات خوبی که در این ییلاق سپری خواهید کرد، بی‌نهایت لذت ببرید.

مازیچال

امکانات تفریحی و رفاهی منطقه

این منطقه هیچ امکانات خاصی ندارد و باید از چادر کوهستانی مناسب و ضد باران، برای اقامت چند روزه استفاده شود. کیسه خواب هم وسیله‌‌ای ضروری و فراموش نشدنی است چون هیچ شبی حتی در تابستان بدون سرما و مه و رطوبت بسیار زیاد، صبح نمی‌‌شود.

به‌جز برداشتن وسایل کمپینگ مانند چراغ روشنایی، زیرانداز و سایر وسایلی که به نظرتان لازم می‌‌رسد، داشتن مواد خوراکی هم یکی از موارد لازم است. در این روستا امکاناتی مثل آب و برق و سرویس بهداشتی و… وجود ندارد و به خاطر نداشتن سرویس بهداشتی نیز باید خود را برای دستشویی صحرایی آماده کنید.

مطلب پیشنهادی:  مشکی پوشان چه شخصیتی دارند؟

نکاتی که در سفر به مازیچال نباید فراموش کنید:

  • پیش از سفر حتما از امکان ورود به منطقه مطمئن و بعد از تماس با اداره محیط زیست وارد منطقه شوید.
  • مازیچال امکانات اقامتی ندارد و به ندرت مکانی برای اجاره گیر می‌آید.
  • تلفن همراه تنها در برخی نقاط مازیچال آنتن دارد؛ بنابراین بهتر است برای اطلاع‌رسانی به دوستان و نزدیکان چندان به آن اعتماد نکنید.
  • در صورت سنگینی مه، بدون وجود راهنمای محلی اقدام به کوهنوردی یا طبیعت‌گردی نکنید.

نحوه دسترسی

روستای مازیچال کلاردشت از دو مسیر مرزن‌ آباد و عباس‌ آباد مازندران قابل دسترسی است. ابتدای جاده کلاردشت به عباس ‌آباد، سمت چپ جاده، یک فرعی منشعب‌‌ می‌‌شود که بعد از ۲۳ کیلومتر، شما را به دامنه‌‌ای جنگلی هدایت ‌‌می‌‌کند. مسیر از این به بعد، جاده‌ای خاکی و پرشیب است که باید ۱۷ کیلومتر از آن را طی کنید تا در ارتفاع ۲۶۰۰ متر از سطح دریا به دهکده ییلاقی مازیچال برسید.

مازیچال در کلاردشت

سخن پایانی

کلاردشت خود به تنهایی یکی از زیباترین جاهای دیدنی مازندران است که هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران می‌شود. این در حالی است که خود این منطقه مملو از جاذبه‌های بسیار دیدنی و زیباست. مازیچال چند سالی است که بسیار مورد توجه گردشگران به‌خصوص ماجراجویانی که همیشه به‌دنبال مکان‌های بکر و استثنایی می‌گردند، قرار گرفته است.

9 دیدگاه

  1. ناشناس

    12 شهریور 1401 در 9:31 ب.ظ

  2. سعید

    13 شهریور 1401 در 8:12 ق.ظ

    من سیرگاه کلاردشت رفتم. دقیقا بالای دریای ابرایی. بهشتیه واسه خودش

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      13 شهریور 1401 در 8:51 ق.ظ

      چقدر خوب و ممنونم بابت همراهی شما🌹

      پاسخ

  3. ماریا

    13 شهریور 1401 در 10:04 ب.ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      14 شهریور 1401 در 9:16 ق.ظ

      ممنون از لطف شما 🌹💖

      پاسخ

  4. ناشناس

    23 شهریور 1401 در 11:42 ب.ظ

  5. ناشناس

    1 مهر 1401 در 3:37 ب.ظ

  6. ناشناس

    8 مهر 1401 در 8:28 ق.ظ

    سلام خسته نباشید عزیزان دست شما دست اندرکاران درد نکنه که این.جاهای .دیدنی.رابرای.ماها.که.توان.مسافرت.رعتن.را.نداریم.جمع.اوری.کردهاید.ودراختیار.مآها.گذاشتهاید.خیلی.لذت.میبرم.وقت.مطالعه.کراننده.خیلی.خیلی.مممنونم.۶۲سله.هستم.

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      9 مهر 1401 در 11:41 ق.ظ

      خوشحالم که مطالب گردشگری مجله مورد پسند شما قرار گرفته 🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…