آیا رزرو هتل با صیغه‌نامه امکان‌پذیر است؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
صیغه یا عقد موقت یکی از انواع آیین‌های شرعی برای ایجاد محرمیت بین زوجین در ایران است. حالا سوالی که بسیاری از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا با همین صیغه‌نامه می‌توان هتل رزرو کرد؟
رزرو هتل با صیغه‌ نامه

رزرو هتل با صیغه‌ نامه دغدغه بسیاری از افراد است. بسیاری از زوجین با این روشِ محرمیت تصمیم به رزرو هتل دارند. با اینکه این روش محرمیت کاملاً قانونی است؛ اما بسیاری از هتل‌ها قوانین خاص خودشان را دررابطه‌با پذیرش صیغه نامه دارند. همراه دلتا مگ باشید.

رزرو هتل با صیغه‌ نامه

در این مطلب می‌خواهیم دغدغه شما دوستان عزیز دراین‌رابطه را حل کنیم. نگران نباشید بسیاری از هتل‌ها در ایران صیغه نامه را به‌عنوان یک مدرک معتبر دال بر محرمیت بین زوجین را می‌پذیرند.

اگر صیغه نامه شما مهر محضر را داشته باشد، اکثر هتل‌ها آن را قبول دارند.

عقد موقت محضری در شناسنامه زوجین ثبت ‌نمی‌شود. در این حالت زوجین تنها یک دفترچه با مهر برجسته محضر دریافت می‌کنند که قانونی‌بودن عقد را تضمین می‌کند.

نکته مهم در مورد پذیرش صیغه نامه موقت این است که حتماً و لزوماً باید شناسنامه زوجه دارای توضیحاتی مبنی بر سابقه طلاق یا فوت همسر سابق وی را داشته باشد.

رزرو هتل

در چه شرایطی صیغه صحیح است؟

ازآنجایی‌که صیغه یک امر فقهی و حقوقی است، در نظام حقوقی ما دارای شرایط خاصی بوده که افراد باید آن را رعایت کنند. زمانی که ازدواج موقت میان دو نفر انجام شود، دارای آثار شرعی و حقوقی است.

شرایط مذکور مشتمل بر شرایط عمومی و اختصاصی است. بدین توضیح که شرایط عمومی، شرایطی هستند که میان عقد دائم و عقد موقت مشترک‌اند و شرایط اختصاصی، شرایطی است که صرفاً اختصاص به عقد موقت داشته و در عقد دائم وجود ندارد. شرایط عمومی صحت صیغه موقت به شرح ذیل است:

  • قصد و رضای طرفین جهت انعقاد عقد نکاح موقت
  • عدم وجود مانع برای ازدواج (بدین توضیح که مانعی مانند شوهر داشتنِ زن نباید وجود داشته باشد و چنانچه زن، شوهردار باشد، صیغه باطل خواهد بود.)
  • اذن پدر یا جد پدری در ازدواج موقت دختر باکره
مطلب پیشنهادی:  آیا پس گرفتن طلای زن توسط شوهر امکان دارد؟

شرایط اختصاصی نکاح موقت مشتمل بر تعیین مدت مشخص برای نکاح و نیز تعیین مهریه معیّن است. ماده ۱۰۷۶ قانون مدنی دراین‌خصوص بیان داشته است: «مدت نکاح منقطع باید کاملاً معین باشد.»

از طرفی ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی نیز به این شرط مدت اشاره کرده و تعیین مدت را جزو لاینفک این عقد دانسته است:

«نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد.»

در چه شرایطی صیغه صحیح است؟

پیشنهاد مطالعه: نحوه شکایت کردن از وکیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چگونه سرقت طلا از خانه را پیگیری کنیم؟

پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد باید از آن اطلاع داشت…