بهترین روش‌های طلاق در مدت کوتاه

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قانون ما، هرچند حق طلاق بدون قید و شرط را به مرد واگذار کرده‌است اما در عمل و در طی کردن مراحل انجام طلاق، مسیری طولانی را دربرابر زن و مرد قرار‌می‌دهد.
بهترین روش‌ های طلاق در مدت کوتاه

هرچند طلاق به معنای پایان زندگی مشترک و معمولاً همراه با انواع حس‌های ناخوشایند و فشار روحی و مشکلات خاص خود است اما گاهی به‌عنوان تنها راه باقی‌مانده برای حل مشکلات زندگی زناشویی، اجتناب‌ناپذیر است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع بهترین روش‌ های طلاق در مدت کوتاه می‌پردازیم.

سریع ترین راه طلاق چیست؟

مسیری که قانون‌گذار برای انجام طلاق تعیین کرده‌، به گونه‌ای است که فرایند طلاق را کمی طولانی کند تا شاید زن و شوهر از تصمیم خود منصرف شوند و به زندگی مشترک خود بازگردند. اما در بسیاری از موارد، افراد به دنبال راهی هستند که سریع‌تر مراحل قانونی طلاق را پشت‌سر بگذارند و زندگی جدیدی را آغاز کنند. گاهی همین کش و قوس‌ها و طولانی شدن زمان به سرانجام رسیدن طلاق، باعث بروز اختلافات بیشتر بین زن و مرد می‌شود و چه بسا کار را برای آن‌ها سخت‌تر می‌کند.
بطورکلی در قانون مدنی، طلاق براساس امکان برگشت مرد به زن، به دو نوع رجعی و بائن، تقسیم شده‌است. در طلاق رجعی، این امکان وجوددارد که مرد در دوران عده به همسر خود بازگردد و زن و مرد زندگی خود را از‌سر بگیرند. اما در طلاق بائن دیگر امکان رجوع کردن به زن وجود ندارد و زن و مرد درصورت تمایل به بازگشت مجدد به زندگی با یکدیگر، باید تا پایان مدت عده صبر و عقد را مجدداً اجرا کنند.
‌به‌طور کلی همه طلاق‌ها رجعی هستند، مگر شرایط طلاق بائن را داشته‌باشند. ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی، طلاق را در حالات زیر، به عنوان طلاق بائن معرفی کرده‌است:

  • طلاقی که قبل از نزدیکی واقع‌شود.
  • طلاق یائسه.
  • طلاق خُلع و مُبارات، مادام که زن رجوع به عوض نکرده‌باشد.
  • سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به‌عمل‌آید اعم از این‌که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

بهترین روش‌ های طلاق

بهترین روش‌ های طلاق در مدت کوتاه

طلاق خلع و مبارات

درتوضیح طلاق خلع و مبارات باید این‌گونه گفت که، در طلاق خلع، زن به‌دلیل کراهتی که از شوهر دارد، درازای پرداخت مالی، از او طلاق می‌گیرد. در طلاق مبارات، این کراهت و بیزاری از طرف مرد نیز، وجود دارد. در این‌جا نیز با پرداخت مالی از سوی زن، مرد راضی به طلاق می‌شود. البته باید توجه داشت که هرچند در طلاق خلع مقدار مال پرداخت شده ازسوی زن می‌تواند به هرمقداری باشد، اما در طلاق مبارات، این مقدار باید حتماً کمتر از مهریه یا به اندازه آن باشد.
در طلاق خلع و مبارات، زن می‌تواند از پرداخت مال خود منصرف شود و آن‌را مجدداً مطالبه‌کند. اما در این‌صورت، طلاق بائن، تبدیل به طلاق رجعی می‌شود و مرد می‌تواند به زن رجوع‌کند. مهلت رجوع از پرداخت مال برای زن، تا پایان عده است.

طلاق توافقی

در سازوکارهای قانونی طلاق، نوعی از طلاق پیش‌بینی شده‌است که زن و مرد پیش‌از مراجعه به دادگاه، درباره مسائل مختلف مربوط به طلاق باهم به توافق می‌رسند و همه چیز را بین خود حل و فصل می‌کنند. دراین حالت از طلاق، به دلیل مشخص بودن همه شرایط و توافق زن و مرد، مراحل طلاق سریع‌تر انجام می‌شود.
طلاق توافقی سریع‌ترین شیوه طلاق است. تنها با مراجعه زن و مرد به مرکز مشاوره خانواده و صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی آن مرکز، انجام می‌شود. در این‌نوع طلاق دیگر نیاز به تعیین داور برای زن و شوهر و ارائه نظر داوران به دادگاه وجود‌ندارد.
هرچند به‌طور معمول طلاق توافقی با بخشش تمام یا قسمتی از مهریه توسط زن انجام می‌شود اما می‌تواند در قالب رجعی و یا بائن باشد. نوع طلاق در رأی نهایی دادگاه ثبت خواهد‌شد. توجه به این نکته لازم است که برای ازبین بردن امکان رجوع، بهترین روش ثبت آن به‌صورت خلع یا مبارات است که نوع طلاق را تبدیل به طلاق بائن کند.

 طلاق در مدت کوتاه
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مجازات سنگین تهدید افراد به آبروریزی را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱:۰۶ ب٫ظ

  2. اشکان

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

    وقتی مردنمیتواندمخارج زندگی راتامین کند ومعتادهست ادامه دادن زندگی باچنین افرادباعث خیانت میشوداین نوع طلاق بایدذودترصورت بگیردشایدزن دوباره بتواندخوسبخت شود

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۰:۱۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۲ ب٫ظ

  5. محبوبه شهرازی

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۵:۱۵ ب٫ظ

    وقتی ناسازگاری هست . وقتی معتاد هست . باید طلاق یک روزه باشد. من موفق شدم

    پاسخ

  6. پرویزخدائ

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۴:۰۵ ب٫ظ

    بسیار عالی بود.و.مفید

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۱۷ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …