چرا افراد جیغ می‌کشند؟

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جیغ زدن رفتاری غریزی است که در عصبانیت، وقتی به کمک نیاز داریم، ترسیده‌ایم یا به وجد آمده‌ایم، انجامش می‌دهیم.
دلایل جیغ زدن در افراد

اگر کسی در خیابان جیغ بکشد، توجه بسیاری از مردم به او جلب می‌شود و بعضی نیز برای کمک به او می‌شتابند. جیغ زدن یکی از روش‌های ارتباطی است که طیف گسترده‌ای از احساسات را منعکس می‌کند و برمی‌انگیزد. در این مطلب از مجله دلتا به دلایل جیغ زدن در افراد می‌پردازیم.

دلایل جیغ زدن در افراد

حیوانات هنگام جنگیدن یا هشداردادن صداهای مختلفی را تولید می‌کنند، ولی جیغ و فریاد انسان دلایل بیشتری دارد. با اینکه جیغ زدن در سراسر جهان رفتار رایجی است، هنوز هم تا حد زیادی ناشناخته مانده. البته به‌طور کلی می‌توان گفت که بیشتر مواقع به یکی از دلایل زیر جیغ یا فریاد می‌کشیم.

درد از دلایل جیغ زدن در افراد

این نوع جیغ رنج و عذاب را نشان می‌دهد. جیغ و فریاد ناشی از درد عمیق‌تر و بم‌تر از جیغ ناشی از ترس است. این نوع جیغ می‌تواند برای درخواست کمک یا بیرون‌ریختن و خالی‌کردن ناراحتی و عذاب جسمی یا روحی باشد.

تعجب

معمولا فریاد به‌دلیل تعجب و شگفتی کوتاه و از نظرِ آکوستیک بدون پیچیدگی است. فیلم‌های دوربین‌مخفی را در نظر بگیرید که فردی خود را به‌ شکل بوته یا مجسمه درمی‌آورد و ناگهان حرکت می‌کند تا عابران پیاده را بترساند یا واکنش خودتان را وقتی نیمه‌شب چراغ را روشن می‌کنید و ناگهان سوسکی را می‌بینید. این نوع جیغ که معمولا غیرارادی است، بیشتر از سر تعجب است تا ترس واقعی. برای اینکه حال بهتری داشته باشید به مطلب آیا همیشه باید حالمان خوب باشد؟ سر بزنید.

دلایل جیغ زدن در افراد

شادی

گاهی جیغ و فریاد نشانه احساس شادی و لذت ماست. مثلا وقتی هدیه‌ای را باز می‌کنیم و چیزی را می‌بینیم که دوست داریم یا وقتی خواننده محبوبمان روی صحنه کنسرت می‌آید.

ترس از دلایل جیغ زدن در افراد

ترس معمول‌ترین دلیل جیغ و فریاد زدن است و شاید اولین دلیل در سیر تکاملی ما هم باشد. عمل جیغ زدن به نیروی زیادی نیاز دارد و موجب می‌شود که تارهای صوتی به‌حالتی آشفته و ناهماهنگ بلرزند. جیغ ناشی از ترس شدید، بلند، نافذ و آشفته است. جیغ زدن برای ترساندن شکارچی و جلب‌توجه دیگران برای کمک به ماست. وقتی راه دیگری نداریم، جیغ و فریاد زدن از سر ترس آخرین راه فرار است.

خشم و پرخاشگری

این نوع فریاد مربوط به زمانی است که از کسی عصبانی هستیم. البته در این نوع فریاد همیشه تنها نیستیم و گاهی این کار را گروهی انجام می‌دهیم. به‌گفته دکتر دیوید پوئپل، استاد روان‌شناسی در دانشگاه نیویورک که درباره جیغ زدن تحقیق می‌کند، هدف از این فریاد می‌تواند هماهنگ‌شدن با یکدیگر باشد. او توضیح می‌دهد که وقتی کاری را گروهی انجام می‌دهیم، چه در مسابقه ورزشی و چه در جنگ، فریاد زدن ما را متحد می‌کند، موجب ترشح آدرنالین می‌شود و توجه و عزم‌ و اراده ما را روی یک چیز متمرکز می‌کند.

ناامیدی یا غم

فریاد کشیدن به‌دلیل ناامیدی یا غم معمولا رفتاری غیرارادی است. در این حالت، معمولا بر سر خودمان یا مسئله‌ پیش‌آمده فریاد می‌کشیم. البته در این نوع فریاد کشیدن خشم نیز وجود دارد، ولی نه به‌اندازه مورد قبلی. به‌عنوان مثال وقتی در ترافیک گیر می‌افتیم، ممکن است با ناامیدی روی فرمان بکوبیم و فریاد بکشیم.

دلایل جیغ زدن در افراد

پیشنهاد مطالعه: مطلب اعتماد به نفس شما واقعی است یا کاذب؟  را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۳۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…