۶ غذایی که کبد شما را نابود می‌کند

۱۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
با گذشت زمان، شرایطی که به کبد آسیب می‌رساند، می‌تواند منجر به زخم (سیروز) و در نهایت نارسایی کبد که یک وضعیت تهدیدکننده زندگی است، شود.
غذای مضر برای کبد

برخی از عملکردهای اصلی کبد شامل هضم غذای مصرفی و تصفیه سموم از بدن است. شما باید سعی کنید از مواد غذایی مفید برای کبد سالم استفاده کنید و از غذایی که می‌تواند عملکرد آن را مختل یا کار را سخت‌تر کند، اجتناب کنید. در این مطلب از مجله دلتا با ۶ غذای مضر برای کبد آشنا می‌شویم.

با ۶ غذای مضر برای کبد آشنا شوید

استعمال دخانیات

نه تنها سرطان ریه حتی سرطان کبد نیز با سیگار کشیدن مرتبط است. مواد شیمیایی سمی در تنباکوی سیگار می‌توانند باعث التهاب و در نهایت سیروز شوند. سیگار کشیدن سبب افزایش تولید سیتوکین، ماده شیمیایی که التهاب و آسیب وارد شده با کبد را افزایش می‌دهد، می‌شود. استرس اکسیداتیو که دود سیگار ایجاد می‌کند بسیار زیاد است و کبد را برای سم‌زدایی خون تحت فشار قرار می‌دهد و مواد شیمیایی مضر را در بدن آزاد می‌کند و در نهایت منجر به سرطان کبد می‌شود. سیگار کشیدن در افراد مبتلا به هپاتیت B و C کارسینوم هپاتوسلولار(یک نوع سرطان کبد) را افزایش می‌دهد.

استعمال دخانیات

مصرف قند و شکر

مصرف بیش از حد قند می‌تواند به کبد شما آسیب برساند. شکر خام و تصفیه شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذاهای شیرین مانند آب نبات، کلوچه، نوشابه و غیره یافت می‌شود باعث تجمع چربی می‌شود که می‌تواند منجر به بیماری‌های کبدی شود. قند بیش از حد می‌تواند به اندازه الکل برای کبد مضر باشد. اگر به دنبال کاهش قندخون هستید مطلب با مصرف این صیفی قند خون خود را کنترل کنید را بخوانید.

مصرف الکل

یکی از عوامل اصلی بیماری‌های کبدی است. مصرف الکل به هر میزانی که باشد بر کبد تاثیر می‌گذارد. هنگامی که سعی می‌کند الکل را تجزیه کند، واکنش شیمیایی که رخ می‌دهد به سلول‌ها آسیب می‌رساند که منجر به التهاب، مرگ سلولی و فیبروز می‌شود. مصرف الکل منجر به سیروز کبدی می‌شود که می‌تواند عوارضی مانند استفراغ خون، یرقان، تجمع بیش از حد مایعات در بدن و همچنین سرطان کبد را ایجاد کند. مصرف الکل برای در امان ماندن از آسیب‌های ان باید به طورکامل قطع شود.

آرد سفید

همیشه باید از مصرف مواد غذایی که از آرد سفید تهیه می‌شود خودداری کرد. بسیار فرآوری شده است، فاقد مواد معدنی، فیبر و ویتامین‌های ضروری است و می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. از خوردن غذاهایی مانند پاستا، پیتزا، بیسکویت، نان و غیره خودداری کنید. در عوض، جایگزین‌های سالمی را برای کمک به سلامت کبد خود انتخاب کنید.

غذاهای فست فود

فست فودها دارای محتوای چربی اشباع بالا و هضم آنها دشوار است، مواد غذایی مانند همبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده و غیره برای کبد مفید نیستند زیرا برای پردازش این غذاها باید سخت کار کند. علاوه بر کبد چرب، چربی‌های اشباع شده نیز می‌توانند کلسترول بد را افزایش دهند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهند.

گوشت قرمز

هضم گوشت قرمز، مملو از پروتئین، برای کبد شما چالش برانگیز است. از آنجا که تجزیه پروتئین برای کبد آسان نیست، تجمع بیش از حد پروتئین می‌تواند منجر به چندین مشکل مرتبط با کبد از جمله بیماری‌های کبد چرب شود که می تواند به مغز و کلیه آسیب برساند.

6 غذای مضر برای کبد

پیشنهاد مطالعه: مطلب با یک لیوان از این نوشیدنی ۱۰ فایده به بدن خود برسانید! را بخوانید.

۱۸ دیدگاه

  1. مسعود امیررحمت

    ۱۰ مهر ۱۴۰۱ در ۲:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۱ در ۳:۰۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۶:۰۷ ق٫ظ

    عالیه👌💗💗💗💗🌹🙇‍♂️

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۵۴ ق٫ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۲۹ ب٫ظ

    ازمطالب مفیدی که میفرستین ممنونم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۱۸ ق٫ظ

      ممنون از لطف شما

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۲۹ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • عالی

      ۲ مهر ۱۴۰۱ در ۵:۴۴ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۱۹ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۲ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ق٫ظ

      با سلام، ممنون از لطف شما🌹

      پاسخ

  13. ناشناس

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۴۵ ق٫ظ

  14. داریوش

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۰:۲۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…