عمارت دیدنی وزیر جنگ در دل منیریه تهران

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در خیابان ولیعصر به سمت میدان منیریه حرکت می‌کنیم در همان حوالی خانه‌ای زیبا و قدیمی توجه ما را به خود جلب می‌کند. وارد خانه می‌شویم خانه‌ای که معماری سنتی‌اش قدمت 200 ساله‌اش را به رخ می‌کشد. اینجا خانه حسین پاشازاده معروف به امیر بهادر وزیر جنگ مظفرالدین شاه است.
خانه امیربهادر

با اینکه تهران از آپارتمان‌های چند طبقه و برج‌ها پر شده است و دیگر شباهتی به قدیم ندارد اما هنوز هم اگر خوب بگردیم در گوشه‌وکنار آن می‌توانیم خانه‌های تاریخی را که از زمان‌های قدیم باقی مانده‌اند پیدا کنیم. این بار می‌خواهیم سری به خانه امیربهادر بزنیم. با مجله دلتا همراه باشید تا این اثر تاریخی ارزشمند را بهتر بشناسید.

محله پل امیربهادر

خانه امیربهادر در محله پل امیربهادر قرار دارد و حدود ۲۰۰ سال هم عمر کرده است. این خانه متعلق به حسین پاشازاده معروف به امیربهادر، وزیر جنگ مظفرالدین شاه بود. بعدها شرکت دخانیات ایران خانه را از وراث خرید. در آخر هم انجمن مفاخر و آثار فرهنگی ایران خانه را خرید و بازسازی کرد.

عمارت امیربهادر

معماری خانه امیربهادر

خانه امیربهادر شامل دو عمارت کوچک و بزرگ در ضلع‌های جنوبی و شمالی است. عمارت شمالی دو طبقه دارد. طبقه زیرین حوضخانه با کاشی‌کاری‌ها و مقرنس‌کاری‌ها جذاب است. طبقه بالایی هم شامل چند اتاق و تالار با تزیینات آینه‌کاری، مقرنس‌کاری، ارسی‌های رنگی، نقاشی‌ها و تابلو‌هایی از افراد معروف دربار و هنرمندان آن زمان است. بیشتر این نقاشی‌ها توسط کمال‌الملک و آذر صدیقی کشیده شده‌اند.

عمارت جنوبی هم شامل کتابخانه و گلخانه است و بعدها به خانه اضافه شده. در حیاط خانه هم می‌توانید مجسمه‌های کمال‌الدین بهزاد و کمال خجندی را ببینید.

خانه امیربهادر تهران

تصاویر و آثار دست‌نویس

در گوشه‌گوشه راهروها و اتاق‌های خانه امیربهادر می‌توانید تصاویر، نسخ، اسناد و دست‌نویس‌های فرهیختگان ایرانی را ببینید. البته متاسفانه این خانه همیشه بازدید عمومی ندارد و اگر هم امکانش باشد باید از قبل با انجمن هماهنگ کنید. اگر به عمارت‌های دیدنی در تهران علاقه دارید، این عمارت‌های دیدنی در تهران را از دست ندهید را بخوانید.

آدرس: خیابان ولیعصر، پایین‌تر از میدان منیریه،‌ پل امیربهادر، خیابان بشیری، پلاک ۷۱

ساعت کاری: روزهای کاری از ۹ صبح تا ۲ ظهر

خانه امیربهادر کجاست

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری تمام خواسته خود از سفر را در این مکان ببینید را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…