۳ ترفند ساده برای خلاص شدن از تندی فلفل

۱۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای بعضی افراد تندی فلفل واقعا آزاردهنده است، اما راهکارهایی برای توقف سوزش دهان وجود دارد.
راه های تسکین فوری سوزش دهان

تقریبا همه ما چنین اتفاقی را تجربه کرده‌ایم؛ در مواجهه با یک غذای خیلی تند تصور می‌کنیم که توانایی تحمل طعم آن را داریم، اما بعد از خوردن غذا ناگهان متوجه می‌شویم که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم تندی آتشین آن غذا را تحمل کنیم. این مشکل معمولا فقط تا چند دقیقه طول می‌کشد اما برای بعضی افراد واقعا آزاردهنده است و می‌خواهند سریعا راهکاری برای توقف سوزش دهان پیدا کنند. مجله دلتا در این مطلب به بررسی راه های تسکین فوری سوزش دهان می‌پردازد.

شیر و محصولات لبنی

همین ابتدا بگوییم که هیچ معجون جادویی و خاصی وجود ندارد که بتواند احساس سوزش و حرارت ناشی از خوردن فلفل را سریعا خاموش کند. مشکل اساسی این است که وقتی با این احساس سوختگی و حرارت و شاید درد مواجه می‌شویم، ترکیبات فلفل دیگر درون بدن نفوذ کرده‌اند و حتی شستن دهان هم نمی‌تواند فایده‌ای داشته باشد. با این‌حال، مصرف خوراکی‌های زیر می‌تواند شرایط شما را بهتر کند.

شیر و محصولات لبنی

رایج‌ترین راهکار خانگی برای مقابله با تندی و حرارت غذاهای تند، استفاده از شیر و دیگر محصولات لبنی است. پروتئین خاصی به‌نام کازئین در انواع لبنیات وجود دارد که به کپسایسینوئیدها متصل می‌شوند. این اتفاق از یک طرف مانع از چسبیدن کپسایسین‌های آزاد به گیرنده‌های درون بدن می‌شود و از طرف دیگر ترکیبات فلفلی نفوذ کرده در دستگاه گوارش را تا حدود زیادی خنثی می‌کند.

معمولا شیر پرچرب و کامل گزینه بهتری برای مقابله با غذاهای بسیار تند و آتشین است. چرخاندن مقداری از شیر برای چند دقیقه در دهان هم می‌تواند به تسکین سوزش دهان کمک کند زیرا ترکیبات چرب موجود در شیر می‌توانند مولکول‌های سرگردان را به خودشان جذب کنند.

نان و عسل

بسیاری از خوراکی‌هایی که برای مقابله با تندی غذاها استفاده می‌شوند، مانند نان و عسل، اساسا به‌منظور پرت کردن حواس ما کاربرد دارند. به‌گفته متخصصان، جویدن خوراکی‌های جامد و حجیمی مانند نان باعث می‌شود که گیرنده‌های حسی ما به نان توجه کنند. درنتیجه احساس سوزش را فراموش کنند. خوراکی‌های بسیار شیرین مانند عسل نیز همین ویژگی را دارند زیرا به مغز دستور می‌دهند که به چیزهایی غیر از احساس سوزش و درد توجه کند.

تکه‌های یخ

برای تسکین فوری و سریع احساس سوزش یا درد ناشی از مصرف غذاهای شدیدا تند، ابتدا باید دهان و بدن را خنک کنید. با اینکه احساس سوختگی ناشی از مصرف غذاهای تند هیچ ربطی به حرارت بالا ندارد.

اما واقعیت این است که سرما از توانایی زیادی برای تسکین این احساس سوزش برخوردار است. بنابراین چند تکه یخ را درون دهان بگذارید و صبر کنید تا تکه‌های یخ خودشان به‌مرور زمان آب شوند. اگر با خوردن فلفل تند نگران سکته کردن هستید مطلب تشخیص حمله قلبی در کمتر از ۳۰ دقیقه را از دست ندهید.

راه های تسکین فوری سوزش دهان با فلفل

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۳ دلیل برای نصب آینه در آسانسور را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۲۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ مهر ۱۴۰۱ در ۸:۱۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۶:۴۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۷:۳۹ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۰:۱۳ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۰۱ ب٫ظ

    فلفل را نباید در ابتدای زبان خورد برای این که نوک زبان نازک است و می‌سوزد

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۲۵ ق٫ظ

      ممنون از لطف شما🌹

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۳۲ ق٫ظ

  8. خدیجه

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ در ۴:۲۱ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۲۴ ق٫ظ

      🌹🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…