با مصرف این صیفی قند خون خود را کنترل کنید

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فرقی نمی‌کند که جزو دوستداران بادمجان هستید یا گهگاه آن را مصرف می‌کنید. در هر حالت می‌توانید از فواید آن بهره‌مند شوید. مصرف بادمجان در کنار طعم دلنشینی که دارد، مزیت‌های مختلفی برای بدن دارد که می‌تواند مشکلاتی را درمان کند.
خواص بادمجان برای سلامتی چیست

بادمجان جزو آن دسته صیفی‌جاتی است که طرفداران و مخالفان سرسختی دارد و از سوی دیگر، به رغم فوایدی هم که دارد، حساسیت‌های فراوانی برای عده‌ای به همراه می آورد. در این مطلب مجله دلتا به بررسی پاسخ سوال خواص بادمجان برای سلامتی چیست می‌پردازد.

بادمجان با پوست التهاب را کاهش می‌‌دهد

در سال‌های اخیر، اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه مصرف برخی مواد از جمله بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل رنگی و سیب زمینی سفید ایجاد التهاب می‌کنند. نظریه‌ای وجود دارد مبنی بر این‌که این خانواده از مواد حاوی آلکالوئیدها هستند. این ماده افزایش دهنده التهاب بوده و در نهایت شرایطی مانند آرتریت، پسوریازیس و سندروم روده تحریک پذیر را تشدید می‌کنند.

اما از نظر علمی تایید نشده که افراد بخواهند بادمجان را به بهانه ایجاد التهاب از رژیم غذایی خود حذف کنند. البته شواهد زیادی هم دال بر التهاب‌زا بودن این قبیل مواد غذایی وجود ندارد. درواقع، آنتوسیانین‌ها، رنگدانه‌هایی که عامل رنگ تیره پوست بادمجان هستند، به عنوان آنتی اکسیدان‌های قوی شناخته می‌شوند. رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان کاهنده التهاب هستند.

کنترل قند خون

قند خون را ثابت نگه می‌دارد

افرادی که قند خون بالایی دارند می‌توانند با افزودن بادمجان به غذاهای خود قند خون خود را کنترل کنند. شاخص گلیسمیک بادمجان که نشان دهنده بالا رفتن قند خون است، بین ۱۵ تا ۳۰ است. غذاهایی که این شاخص در آن‌ها زیر ۵۵ است، جز موادی به شمار می‌روند که قند خون را کاهش می‌دهند. بادمجان نه تنها قند خون را کاهش می‌دهد بلکه حاوی فیبر بالایی است که قند خون را تحت کنترل درمی‌آورد. برخلاف سایر کربوهیدرات‌ها، فیبر موجود در بادمجان هضم نشده باقی می‌ماند و جذب قند خون را کندتر می‌کند. هر فنجان بادمجان مکعبی حاوی ۴/۲ مواد مغذی است.

به کاهش وزن کمک می‌کند

فیبر موجود در بادمجان نه تنها برای قند خون مفید است، حاوی ترکیباتی است که به کاهش وزن هم کمک می‌کند. مصرف مقادیر بالای فیبر به سیر ماندن طولانی مدت شما کمک می‌کند و این باعث می‌شود میزان اشتها کاهش یابد. بادمجان ماده‌ای کم کالری است و تنها ۲۰ کالری دارد. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، آزادانه می‌توانید بادمجان را به انواع سالاد اضافه کنید.

خواص بادمجان

سلامت استخوان‌ها را تضمین می‌کند

هر فنجان بادمجان حاوی ۱۹/۰ میلی گرم منگنز است که حدود ۸ درصد نیاز روزانه برای مردان و ۱۱ درصد نیاز زنان را تامین می‌کند. این ماده معدنی نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها ایفا می‌کند. منگنز با دیگر مواد مغذی چون کلسیم و ویتامین D برای شکل‌دهی استخوان‌هایی قوی و سالم تعامل می‌کنند.

خطر سندروم متابولیک را کم می‌کند

سندروم متابولیک، به مجموعه‌ای از علائم مرتبط اطلاق می‌شود که عامل بروز چاقی، خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع دو به شمار می‌رود. یکی از راه‌ها برای پیشگیری از بروز این سندروم، مصرف رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجاتی چون بادمجان است. به دلیل خاصیت‌های ضدفشار خون، ضد دیابت و اثرات تقویت کاهش وزن، بادمجان در درمان سندروم متابولیک موثر است. اگر به کاهش چربی خون علاقمندید مطلب علائم کلسترول خون چیست؟ و کنترل آن چه راهکاری دارد؟ را بخوانید.

خواص بادمجان برای سلامتی چیست؟

پیشنهاد مطالعه: مطلب با این لوبیا از بیماری قلبی جلوگیری کنید را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۷:۴۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ در ۵:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…