شرایط دریافت پرینت مکالمات در صورت شک به همسر

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
درصورت داشتن شک به همسر و بر اساس موقعیت‌هایی خاص دادگاه درباره ارائه پرینت تلفن همراه تصمیم‌گیری می‌کند.
شرایط دریافت پرینت مکالمات همسر

همه ما با پرینت تلفن‌های همراه و باقی ماندن اطلاعات تماس و پیام آشنا هستیم و می‌دانیم که از طریق پرینت تلفن می‌توان اقدامات حقوقی مختلفی انجام داد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط دریافت پرینت مکالمات همسر می‌پردازیم.

شرایط دریافت پرینت مکالمات همسر

بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای اپراتور‌های تلفن همراه مکلفند که اطلاعات تماس و پیام را تا شش ماه ذخیره و نگهداری کنند. بنابراین تنها پرینت مکالمات شش ماه آخر آن هم با طرح شکایت مثل رابطه نامشروع با دستور مقام قضایی برای مرجع رسیدگی کننده ارسال می‌شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که صرف اتهام شک به همسر یا فرد دیگری دادگاه را قانع نمی‌کند که اجازه دریافت پرینت تلفن همراه را بدهد.

اما اگر بازپرس یا دادیار تشخیص دهند که متن پیام‌ها باید را از مخابرات گرفته شود این درخواست باید طبق رویه موجود به هیاتی سه نفره از قضات که در مراکز دادگستری استان‌ها مستقر هستند فرستاده شود. بعد از تایید توسط اعضای این هیات مخابرات اقدام لازم را انجام می‌دهد.

اما بر اساس مصلحت بازپرس یا دادیار باید تشخیص دهند که اولا از روش‌های دیگر حقوقی امکان کشف جرم وجود نداشته باشد. ثانیا تاثیر مستقیم گرفتن متن پیام‌ها در کشف جرم مشخص و روشن باشد.

البته باید گفت در مورد اپلیکیشن‌های مختلف مانند تلگرام یا واتساپ محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. اگر به مطالبی پیرامون قانون مجازات علاقه دارید به مطلب مجازات فرستادن عکس خود برای نامحرم چیست؟ مراجعه کنید.

 شرایط دریافت پرینت مکالمات

پرینت مکالمه همسر را چگونه و از کجا بگیریم؟

اگر خط به نام همسرتان باشد شما به خودی خود نمی‌توانید پرینت مکالمه را بگیرید. الزاما باید شکایت رابطه نامشروع نمایید و از طریق دادگاه درخواست پرینت مکالمه را بدهید. طبق قانون جرائم رایانه‌ای اپراتورهای تلفن همراه مکلفند که اطلاعات تماس و پیامک را تا شش ماه ذخیره کنند و صرفاً پرینت مکالمات شش ماه اخیر آن هم با طرح شکایت مثل رابطه نامشروع با دستور مقام قضایی برای مرجع رسیدگی کننده ارسال می شود.

آیا پرینت مکالمه تلگرام حذف شده را می‌توان گرفت؟

خیر، گرفتن پرینت مکالمات صرفا در مورد اس ام اس و تماس ممکن است. درمورد نرم‌افزاری مانند تلگرام واتس‌آپ به دلیل اینکه اطلاعات این نرم افزارها درایران نیست قابل پرینت گرفتن و استناد در محاکم نیست.

پرینت مکالمات

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب در چه مواردی اسکرین‌شات مدرک معتبری است؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۴۸ ق٫ظ

  2. افسون

    ۷ مهر ۱۴۰۱ در ۳:۱۵ ب٫ظ

    مطالب عالی و گویاست اما مطالب کوتاه حقوقی بصورت تکست بزارید که ما بتونیم استوری کنیم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۱ مهر ۱۴۰۱ در ۹:۳۰ ق٫ظ

      دوست عزیز هر بخشی رو که بخواهید می‌توانید کپی کنید.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۲:۲۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …