۳ مومیایی عجیب و رازآلود که شما را شوکه می‌کنند!

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انسان‌ها از دیرباز به ادامه زندگی پس از مرگ فکر کرده‌اند. مصریان باستان برای مراسم‌ تدفین پر زرق و برق و عقایدی درباره زندگی پس از مرگ شهرت دارند اما روند حفظ عامدانه اجساد، احتمالا به ۳۵۰۰ سال پیش از مومیایی‌های مصریان باستان باز می‌گردد.
مومیایی عجیب و رازآلود

مصریان باستان برای مراسم‌ تدفین پر زرق و برق و عقایدی درباره زندگی پس از مرگ شهرت دارند اما روند حفظ عامدانه اجساد، احتمالا به ۳۵۰۰ سال پیش از مومیایی‌های مصریان باستان باز می‌گردد. در این مطلب از مجله دلتا با ۳ مومیایی عجیب و رازآلود آشنا می‌شوید.

اوتسی، مرد یخی

زمانی که مومیایی «اوتسی، مرد یخی» در سال ۱۹۹۱ در «آلپ» کشف شد، مقام‌های اتریش در ابتدا فکر می‌کردند این جسد به یکی از کوهنوردان امروزی تعلق دارد؛ چراکه جسد خیلی سالم باقی مانده بود. پس از این‌که جسد از درون یخ بیرون آورده شد، دانشمندان دریافتند این جسد به مردی از عصر مس تعلق دارد.

«اوتسی» در کوهستان و در سه هزار و ۲۱۰ متر بالاتر از سطح دریا کشف شد. کارشناسان معتقدند او در پنج‌هزار و ۳۰۰ سال پیش زندگی می‌کرده است. او مرگ خشونت‌باری داشته است؛ پس از این‌که هدف اصابت تیر قرار گرفت، بر اثر جراحات ناشی از ضربه سر جانش را از دست داده است.

مومیایی این مرد اطلاعات بسیار زیادی درباره زندگی در عصر مس اروپا ارایه کرد. دانشمندان براساس ژن‌های او دریافتند اوتسی یکی از بومیان اروپای مرکزی بوده است. همچنین بررسی محتوای شکم این مومیایی نشان داد او از گوشت بز کوهی استفاده کرده است. او در زمان مرگ حدودا ۴۰ ساله بوده و به آرتروز مبتلا بوده است، اما برای التیام درد از گیاهان دارویی استفاده می‌کرده.

اوتسی، مرد یخی

مرد تولوندی

«مرد تولوندی» جسدی آغشته به باتلاق است که در سال ۱۹۴۰ در دانمارک کشف شد. این مومیایی بسیار سالم به مردی تعلق دارد که در طول عصر آهن، یعنی بین ۴۰۵ تا ۳۸۰ پیش از میلاد زندگی کرده است. او در آخرین روز زندگی‌اش حریره جو و ماهی خورده بود و سپس به دار آویخته‌شده بود.

محققان معتقدند این امکان وجود دارد که مرگ این مرد بخشی از یک مراسم قربانی کردن باشد؛ چرا که جسد «مرد تولوندی» به حالت جنینی قرار داده شده بود و دهان و چشمان او هم با دقت بسته شده بودند. (جسد اغلب افراد در این دوره از تاریخ سوزانده می‌شدند، بنابراین دفن شدن این جسد در زمین‌های باتلاقی به فرضیه قربانی کردن انسان دامن می‌زند.)

این مومیایی اکنون در «موزه سیلکبورگ» نگهداری می‌شود و براساس اطلاعات این موزه، «مرد تولوندی» در زمان مرگ بین ۳۰ تا ۴۰ سال داشته و قد او حداقل ۱۶۳ سانتی‌متر بوده است. او کلاهی از پشم گوسفند و کمربندی چرمی به همراه داشته و طنابی که با آن به دار آویخته شده است نیز در زمان کشف هنوز دور گردن او بوده است. مطلب خرید و فروش بقایای اجساد، رسوایی جدید شبکه‌های اجتماعی را بخوانید.

مومیایی عجیب و رازآلود، مرد تولوندی

شین زویی، مومیایی با پوست لطیف!

جسد مومیایی‌ها اغلب سفت و خشک‌شده است. مومیایی «شین زویی» که با نام «بانو دای» هم شناخته می‌شود این‌طور نیست. مومیایی این زن ثروتمند که در طول سلسله «هان» در چین زندگی می‌کرد در سال ۱۹۷۱ درون مقبره‌ای مجلل و مهر و موم‌شده کشف شد. این جسد به نحوی در مقبره قرار داده شده بود که فضای پیرامون آن عاری از اکسیژن باشد. درون تابوت «شین زویی» نیز نوعی ماده ریخته‌شده بود که از جسد حفاظت می‌کرد. مومیایی «شین زویی» درحالی کشف‌شد که اعضای بدن او همچنان منعطف بودند، پوستش نرم بود و حجم قابل توجهی مو بر سرش باقی مانده بود.

این مومیایی به سال ۱۶۸ پیش از میلاد تعلق دارد و اکنون در موزه «هونان» در چین در کنار صدها شی دیگر که به همراه جسد او دفن شده بودند، نگهداری می‌شود. از جمله این اشیاء به سرویس غذاخوری مجلل، سازهای موسیقی و ابریشم‌های نقاشی‌شده می‌توان اشاره کرد. محققان با توجه به اطلاعاتی که در مقبره وجود دارد دریافتند، «شین زویی» همسر «لی کانگ» بوده است. همسرش نیز در همان نزدیکی دفن شده است. همچنین جسد یک مرد حدودا ۳۰ ساله که گمان می‌رود فرزند و یا برادر «لی کانگ» باشد نیز در یک مقبره دیگر دفن شد.

محققان توانستند کالبد شکافی کامل روی جسد «شین زویی» انجام دهند و در نهایت دریافتند او در حوالی ۵۰ سالگی و بر اثر حمله قلبی درگذشته است.

مومیایی عجیب و رازآلود ، شین زو

پیشنهاد مطالعه: مطلب آتشفشانی که تمدن‌های بشری را ویران می‌کند را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۳:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ شهریور ۱۴۰۱ در ۴:۳۲ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…