با این کارها گیاهان آپارتمانی هرگز خشک نمی‌شوند

0
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
وجود گیاهان آپارتمانی در خانه باعث دلنشین شدن فضای خانه و تمیز شدن هوای خانه می‌شود. برای به‌وجود آوردن فضای سبز در خانه می‌توان از گیاهان زیبا و خاص استفاده کرد.
جلوگیری از خشک شدن گیاهان آپارتمانی

وجود گیاهان در خانه می‌تواند محیط خانه را بسیار شاداب کند و به دکوراسیون رنگ ببخشد؛ اما گلدان‌ها هنگامی فضای خانه را زیبا می‌کنند که از طراوت و شادابی خوبی برخوردار باشند؛ گیاهان پژمرده می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد؛ برای جلوگیری از خشک شدن گیاهان آپارتمانی راهکارهای بسیار متنوعی وجود دارد؛ به همین منظور در این مطلب از دلتامگ قصد داریم راهکارهایی را به شما آموزش دهیم که با رعایت آن دیگر از زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی خود جلوگیری کنید.

روش‌های جلوگیری از خشک شدن گیاهان آپارتمانی

زمانی‌ که شاخ و برگ گیاهان آپارتمانی خشک می‌شود و گیاه حالت پژمرده به خود می‌‌گیرد، یک علامت هشدار دهنده است! در این زمان، فرد باید نحوه رسیدگی و مراقبت از گیاهان خود را تغییر دهد؛ عوامل مختلفی باعث پژمرده شدن گیاهان آپارتمانی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

روش های جلوگیری از خشک شدن گیاهان آپارتمانی

چک کردن رطوبت گیاه از روش های جلوگیری از خشک شدن گیاهان آپارتمانی

اگر متوجه شدید که برگ‌های گیاه در حال زرد شدن است، نشانه‌های استرس را بررسی کنید. شایع‌ترین استرس گیاه، آب خیلی کم یا بیش از اندازه است. برای بررسی اندازه‌ رطوبتی که به گیاه می‌رسد، انگشتتان را حدود یک بند انگشت داخل خاک فشار دهید. فقط سطح خاک را بررسی نکنید، که معمولا سریع‌تر از بقیه جاها خشک می‌شود.

راه‌حل: اگر تا یک بند انگشت زیر سطح خاک خشک شده باشد، احتمالا گیاه تشنه است. فورا یک لیوان آب به آن بدهید و به آبدهی منظم‌تر به گیاه پایبند باشید. اگر تا یک بند انگشت زیر سطح خاک مرطوب به نظر می‌رسد، گیاهتان احتمالا آب کافی دریافت می‌کند، یا ممکن است حتی بیش از اندازه آبدهی شده باشد. نشانه‌های پوسیدگی ریشه را، مانند بوی کپک، بررسی کنید.

از حشرات ریز گلدان غافل نشوید

اگرچه آبدهی کم و آبدهی بیش از اندازه از رایج‌ترین علل زرد شدن برگ‌هاست، اگر احتمال نمی‌دهید که این‌ها علل بالقوه زرد شدن برگ‌ها باشند، آلودگی به آفت را می‌توان مقصر دانست. اگرچه دیدنش با چشمان غیرمسلح دشوار است، ممکن است کنه‌های عنکبوتی یا شپشک آردی گیاهتان را تحریک کرده‌اند.

راه‌حل: اگر آفات وجود داشته باشند، احتمالا نشانه‌های حمله را با بررسی دقیق مشاهده خواهید کرد. آیا سوراخ‌های ریزی روی برگ‌ها وجود دارد؟ این علامت نشان می‌دهد که کنه‌های عنکبوتی از گیاهتان در حال تغذیه‌اند. آیا چیز موم‌مانند و نرمی روی گیاهتان یافته‌اید؟ ممکن است مجرم شپشک آردی باشد. برای از بین بردن آلودگی به آفت، سعی کنید گیاهتان را بشویید، شاخ و برگ‌های آلوده را قطع کنید، اسپری آفت‌کش یا روغن چریش به گیاهتان اسپری کنید.

جلوگیری از خشک شدن گیاهان آپارتمانی

جذب نور خورشید از روش های جلوگیری از خشک شدن گیاهان آپارتمانی

یکی از روش‌های موثر برای جلوگیری از خشک شدن گیاهان آپارتمانی، نور مناسب گیاه است؛ چرا که یکی از دلایل زرد شدن برگ گیاه می‌تواند فقر نور خورشیدد باشد؛ اگر آپارتمان شما به گونه‌ای است که نور زیادی به درون خانه نمی‌تابد، می‌توانید یک حمام آفتاب برای گیاه فراهم کنید.

راه‌حل: اگر گیاهتان در گوشه‌ای سایه‌دار قرار داده شده است، در نظر داشته باشید که جایش را به طور دائم به جایی آفتابگیر تغییر دهید، یا چند ساعت کنار پنجره بگذاریدش تا نورخورشید جذب کند. به‌دقت مراقب گیاهتان باشید که چگونه به این تغییر مکان واکنش نشان می‌دهد، چون برخی گیاهان حساس برای سازگاری پیدا کردن بعد از تغییر جا دوره‌ سختی را سپری می‌کنند. ممکن است واضح به نظر رسد، اما اگر گیاه خانگی‌تان نزدیک پنجره‌ای با پرده‌های تیره قرار داده شده است که اغلب فراموش می‌کنید باز کنید، به خاطر داشته باشید اگرچه شما در خانه نیستید که از نور خورشید لذت ببرید، گیاهتان که هست.

مطلب پیشنهادی:  بهشت عاشقان کیف و کفش، خیابان سپهسالار تهران

مطمئن شوید که به گیاهتان مواد مغذی کافی می‌رسد

ممکن است فرض کنید که گیاهتان همه‌ مواد مغذی مورد نیازش را از خاک به دست می‌آورد. اما اگر برگ‌ها زرد شدند، این موضوع شاید نشانه‌ کمبود مواد مغذی‌ باشد که مانع فتوسنتز می‌شوند.

راه‌حل: اگر برگ‌های قدیمی‌تر گیاهتان در حال زرد شدن است و برگ‌های جدید سبز خیلی روشن‌ هستند، این موضوع می‌تواند نشانه‌ کمبود ازت (نیتروژن) باشد. به دنبال کودی برای گیاهتان با این ماده مغذی باشید و دستورالعمل میزان مصرفش را دنبال کنید تا از خشک شدن گیاه بر اثر کوددهی زیاد اجتناب کنید. با مصرف میزان درست ماده مغذی، گیاهتان در زمانی کوتاه شاداب خواهد شد.

جلوگیری از خشک شدن گیاه آپارتمانی با بررسی تغییرات دما

اگر گیاه در دمای نامناسبی قرار بگیرد احتمال دارد پژمرده شود؛ این دمای نامناسب می‌تواند زیاد از حد گرم یا زیاد از حد سرد باشد؛ برای گیاهان گرمسیری دمای مناسب بین ۱۵ تا ۲۳ درجه سانتیگراد است و خارج از این دما، برای گیاه غیر قابل تحمل است. دمای بیش از حد باعث تبخیر بیش از حد آب موجود در سیستم گیاه می‌شود.

راه‌حل:برای جلوگیری از این اتفاق گیاه نزدیک به وسایل گرمایشی یا نزدیک به درز در و پنجره در فصل تابستان قرار ندهید. همچنین اگر در مناطق گرم زندگی می‌کنید شاید بهتر باشد گیاه را جلوی پنجره نگذارید. ممکن است گیاه در زمستان جلوی پنجره به خوبی رشد کند و سالم باشد اما در تابستان نیاز به جا به جایی داشته باشد.
دقت داشته باشید که گیاهی که گرمسیری است و به متوسط دمای بالاتری نیاز دارد به میزان آبیاری بیشتری نیز احتیاج دارد. اگر نشانه‌های زرد شدن برگ‌ها، سوختن لبه برگ‌ها، ریزش بیش از حد برگ گیاه یا پیچ خوردن برگ‌ها را مشاهده کردید احتمالاً به علت گرمای زیاد است. برای حل آن کافی است گیاه را به مکان خنک تری منتقل کرده و به طور منظم به آن آب دهید؛ اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به گل و گیاه علاقه دارید، نحوه کاشت خیار در گلدان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات خانه‌داری

همچنین بخوانید

فوت‌وفن‌های پخت شیرینی نخودچی در خانه

شیرینی نخودچی یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های مخصوص عید است که شما می‌توانید آن را در خانه ت…