بهشت پنهان از چشم گردشگران در ایران

8
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دیدنی‌های ایران بسیار زیاد هستند و بخش‌های زیادی از این زیبایی‌ها گاهی از چشم همه دور و ناشناخته می‌مانند. تنگ لیتون یکی از این مکان‌های کمتر شناخته شده است.
تنگ لیتون

تفرجگاه زیبا و بکر تنگ لیتون در منطقه دلی آجم از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه سفره‌ای از زیبایی‌‌‌های بهشتی است که از چشم گردشگران پنهان مانده است. رودخانه پرآب آجم از این تنگه زیبا سرچشمه‌‌ می‌گیرد و در تمام فصول سال در این منطقه جاری است و طبیعتی چنان بکر و دلپذیر ساخته که حتی یکبار سفر به آن بهترین سفر عمر شما خواهد بود. با دلتامگ همراه باشید تا با این مکان زیبای تفریحی بیشتر آشنا شوید.

تنگ لیتون

یکی از مناطق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تنگ لیتون است که در منطقه «دلی آجم» شهرستان کهگیلویه واقع شده است. دلی و آجم از توابع بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه هستند. روستای آجم دیشموک از جاذبه‌‌‌های گردشگری زیادی برخوردار است که‌‌ می‌توان به غارهای تاریخی و آبشارهای مفرح آن اشاره کرد.

موقعیت جغرافیایی تنگه لیتون

تنگ لیتون از پوشش گیاهی بسیار زیبایی برخوردار است و در سراسر آن درختان کهنسال فراوانی را‌‌ می‌توان مشاهده کرد که جلوه ویژه‌ای را از تنگه به نمایش گذاشته‌اند. در این میان گونه‌‌‌های مختلفی از حیوانات و پرندگان این منطقه را به عنوان زیستگاه برگزیده‌اند.

تنگه لیتون

آبشار تنگ لیتون

از دیدنی‌‌‌های این تنگه وجود آبشاری است که از دل سنگ‌‌‌های صخره‌ای به پایین سرازیر‌‌ می‌شود و صحنه جادویی از طبیعت را به نمایش‌‌ می‌گذارد. آبشاری که تنها به خاطر پونه کوهی خوش‌عطرش افراد زیادی را به سمت خود جلب می‌کند. راه کوهستانی و خاکی رسیدن به آبشار خودش به تنهایی برای کوهنوردان جذابیت خاصی دارد. اگر در دسته طبیعت‌گردان حرفه‌ای قرار می‌گیرید باید بگوییم قطعا این منطقه نظر شما را بسیار جلب خواهد کرد.

نحوه دسترسی به تنگ لیتون

مسیر دسترسی این تنگه نسبتا سخت و دشوار است. جاده‌ای خاکی که نیازمند یک پیاده‌روی تمام‌عیار است فاقد هرگونه تابلو در طول مسیر و امکانات رفاهی در تنگه است. با وجود این یکی از قطب‌‌‌های مهم توریستی محسوب‌‌ می‌شود که به خصوص در فصل‌های بهار و تابستان مورد استقبال بازدیدکنندگان زیادی قرار‌‌ می‌گیرد؛ اما توجه کمی به آن شده است. با این وجود نمی‌توان گفت این موضوع خوبی نیس؛ چراکه باعث شده محیط این تنگ زیبا و جذاب همچنان بکر و دست نخورده باقی بماند.

مطلب پیشنهادی:  در این کشور باید چاق شوید تا ازدواج کنید!

یاسوج و مناطق زیبا و دیدنی اش

چه امکاناتی در این تنگ وجود دارد؟

راستش را بخواهید تنگه لیتون از نظر طبیعت عالی ولی از نظر امکانات از فقیرترین مناطق کشور محسوب می‌شود. هیچ رستورانی در این منطقه وجود ندارد به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که غذا و خوراکی به اندازه کافی با خود بردارید. همچنین تنها راه دسترسی به این منطقه پیاده‌روی و کوهنوردی است و هیچ‌گونه وسیله نقلیه‌ای برای جابه‌جایی گردشگران نیز وجود ندارد. اگر قصد اقامت شبانه دارید باید چادر با خود همراه داشته باشید؛ چراکه در این منطقه حتی یک اقامتگاه دائمی نیز وجود ندارد.

کهگیلویه و بویراحمد از جاذبه‌های زیادی برخوردار است

سخن پایانی

کهگیلویه وبویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، وجود ۳۰۰ بقعه متبرکه و ۷۵۰ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم‌نواز مقصد خوبی برای گردشگران و مسافران است. تنگ لیتون در ۱۶۵ کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و ۴۵ کیلومتری شهر دیشموک قرار دارد. اگر قصد سفر به این تنگ خوش آب‌وهوا را دارید حتما کفش و لباس و وسایل مناسب با خود بردارید که در مسیر به مشکل برنخورید. در غرب کشور مکان‌های شگفت‌انگیز و بکر زیادی وجود دارد، تنگه کافرین نیز ازجمله مناطق بکر و بسیار زیبای ایلام است که حتما باید آن را از نزدیک ببینید.

8 دیدگاه

  1. ناشناس

    8 شهریور 1401 در 11:35 ب.ظ

  2. ناشناس

    9 شهریور 1401 در 9:26 ق.ظ

  3. ناشناس

    9 شهریور 1401 در 10:51 ق.ظ

  4. ناشناس

    11 شهریور 1401 در 6:14 ب.ظ

  5. بانو

    14 شهریور 1401 در 11:44 ق.ظ

    سلام ترو خدا جاهاییکه هنوز توریسم به اونجا نرفته را به مردم معرفی نکنید چون فردا همین بهشت را به جهنمی از اشغال تبدیل میکنند البته ایران با طبیعت زیباش واقعا دیدنیست ولی فرهنگ زیبا نگهداشتن را هنوز عده ای ندارند وطبیعت را به لجنزار میکشند

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      14 شهریور 1401 در 1:10 ب.ظ

      دوست عزیز ممنون از نوشتن نظرتون. امیدواریم که در حفظ زیبایی‌های کشورمان کوشا باشیم.🌹

      پاسخ

  6. دریکوند

    15 شهریور 1401 در 8:56 ق.ظ

    خداقوت خدمت شما و تشکر که زیبایی های سرزمینمونو به تصویر می کشید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      15 شهریور 1401 در 9:13 ق.ظ

      خوشحالم که مطالب مجله ما رو دوست دارید🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

قورمه سبزی تبریزی ، اصیل و فوق‌العاده

قورمه سبزی یکی از خورشت‌های اصیل و محبوب ایرانی است که قومیت‌های مختلف کشورمان آن را به رو…