خواستگاری دختر از پسر خوب است یا بد؟

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر دختری از پسری خوشش بیاید باید چه بکند؟ آیا باید پا روی دلش بگذارد و او را فراموش کند؟ یا جلو برود و مستقیما از او خواستگاری کند؟
healthy relationship 5 خواستگاری دختر از پسر خوب است یا بد؟

در کشور ما و برخی از دیگر کشورها بیشتر این طور مرسوم است که پسرها باید برای پیشنهاد ازدواج به دخترها پیش قدم شوند. در واقع، خواستگاری دختر از پسر را درست نمی‌دانند و حاصل آن را زندگی مشترک موفقی پیش‌بینی نمی‌کنند. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی خواستگاری دختران از پسران می‌پردازیم.

خواستگاری دختران از پسران

شاید درخواست ازدواج و ابراز علاقه از سوی یک زن به مرد کار نامتعارفی باشد اما آیا تا چه حد این عرف صحیح است؟ برای پاسخ این سوال در ادامه همراه ما باشید.

درخواست ازدواج از سوی دختر

اولین گام ازدواج، خواستن و به اصطلاح، خواستگاری کردن است اما در مورد اینکه این خواستن ابتدا باید از سوی جنس مذکر مطرح شود یا مونث، حکم قطعی وجود ندارد.

گرچه عرف و فرهنگ هر جامعه‌ای ممکن است نگاه خاصی به این مسئله داشته باشد. آنچه این روزها شاید قدری بیش از پیش به چشم بیاید، طرح موضوع ازدواج از جانب دختران است. زیرا امروزه دختران با این استدلال که زمانه تغییر کرده و به اصطلاح همه چیز مدرن شده است و نیز این باور که درخواست خواستگاری از سوی مردان مختص زنان قدیمی بوده است، این امر را عادی و عاری از هرگونه اشکال می‌دانند و بسیاری از آنان معتقد هستند که این امر، مطلقا آسیب‌زا و مشکل ساز نیست. پس منعی برای خواستگاری دختران از پسران وجود ندارد.

خواستگاری دختران از پسران

درخواست ازدواج از سوی دختر کار عرفی نیست اما مشروع است

در هر حال نه تنها در جامعه ما، بلکه در بسیاری از جوامع، از زمان‌های بسیار دور نیز رسم بر این بوده است که تقاضای ازدواج از جانب مردان مطرح شود اما در بسیاری از مواقع این سنت‌شکنی برای خانواده‌ها قابل درک نیست و در نتیجه به آسانی آن را نمی‌پذیرند و حتی گاهی در این زمینه هم مشکلاتی مشاهده شده است.

معمولا در خواستگاری سنتی، ابتدا مادر و خواهر پسر برای آشنایی می‌آیند و پس از پسندیدن دختر، پسر را همراه خود می آورند. البته در این میان دختر تاییدکننده نهایی است اما آیا حقیقتا در امر ازدواج و انتخاب صحیح برای یک عمر، این کاری درست و به‌جاست؟

حال اگر در این میان دختری به پسری علاقمند باشد، برای ازدواج با او و ابراز احساساتش چه باید بکند تا شخصیت و عزت نفسش هم حفظ شود؟ اصلا چرا مردان باید به خواستگاری بروند؟ این‌ها مهم‌ترین سوالاتی هستند که این روزها به ذهن بسیاری از دخترها خطور می‌کند؛ بخصوص کسانی که ساختارهای سنتی را نمی‌پسندند و به دنبال نوآوری هستند.

چرا مردان به خواستگاری زنان می روند؟

خواستگاری مقدمه‌ای برای آشنایی دو طرف از یکدیگر و خانواده‌هایشان است. این امر، یک اتفاق با رسمیت حقوقی و اجتماعی است. یعنی ما به‌عنوان یک خانواده و نهاد اجتماعی می‌خواهیم مورد بررسی واقع شویم. همچنین بررسی کنیم که آیا می‌توانیم با فرد موردنظر پیمان زناشویی ببندیم و او را وارد زندگی خود کنیم یا خیر. برای اینکه رابطه عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب خواستگار، با این ویژگی‌ها را از دست ندهید سر بزنید.

خواستگاری دختران از پسران

آیا برای طرح موضوع ازدواج از جانب خانم‌ها منعی وجود دارد؟

زن می‌تواند به مرد مورد علاقه‌اش ابراز عشق و علاقه کند که البته اگر این کار، غیرمستقیم صورت گیرد، تاثیر مثبت بیشتری بر روی مردانی دارد که نیاز به تشویق زنان دارند.

آیا تقاضای ازدواج و خواستگاری از سوی زنان می تواند دارای پیامدهایی باشد؟

در اینجا باید این دو مفهوم را از یکدیگر تفکیک کنیم. پیشنهاد تقاضای ازدواج و ابراز احساسات قلبی به طرف مقابل، مرد و زن ندارد. اما «خواستگاری» بار حقوقی دارد. یعنی مرد از این طریق می‌خواهد بگوید من صلاحیت دارم و می‌توانم که کشتی زندگی مشترک را هدایت کنم و مسئولیت و اداره یک خانواده را عهده‌دار شوم.

به‌عنوان مثال اگر زنی با گل و شیرینی به خانه مردی برای خواستگاری برود، برای شان و منزلت یک زن خوب نیست. اما پیشنهاد ازدواج از سوی زن در قالب جملات و بیان مناسب به مرد به هیچ عنوان زشت نخواهد بود.

تقاضای ازدواج و خواستگاری از سوی زنان

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواستگار با این ویژگی‌ها را از دست ندهید را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱ در ۷:۴۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۱۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۹:۰۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ شهریور ۱۴۰۱ در ۸:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…